21 Nov 2018  

KBH: Spredte skyer, 6 °C

Fattigdom hæmmer britiske børns læring

Voksende fattigdom

Fattigdom hæmmer britiske børns læring

4,1 millioner børn lever i dag i familier med en indtægt under den officielle fattigdomsgrænse. Ni ud af 10 britiske lærere mener, at fattigdom hæmmer børnenes læring betydeligt.

Premiereminister Theresa May møder forældre og børn på en skole i Newcastle.
FOTO: Stefan Rousseau/Pool/Ritzau Scanpix
1 af 1

Ni ud af 10 britiske lærere mener, at fattigdom på britiske skoler hæmmer børnenes læring betydeligt, og seks ud af 10 lærere mener, at det er blevet værre i de seneste tre år.

Det er nogle af hovedkonklusionerne i en ny undersøgelse, foretaget af de britiske læreres fagforening NEU og Child Poverty Action Group. Over 900 lærere har svaret på undersøgelsen.

Britiske skoler må hjælpe fattige familier med mad, tøj, skolebøger og penge. 

Undersøgelsen konkluderer også, at de britiske skoler i stigende grad må forsøge at hjælpe fattige skolebørn.

Blandt andet gennem madklubber, gratis måltider og tøjuddeling på skolerne, eller ved at subsidiere deltagelse i skoleudflugter, uddele gratis skolebøger og andet udstyr, samt låne fattige familier penge.

Formanden for de britiske lærere betegner det som en skandale, at 4,1 millioner børn i dag lever i familier med en indtægt under den officielle fattigdomsgrænse. Det svarer til 30 procent af alle britiske børn.

– Dette antal er steget de seneste tre år, og det forudsiges, at tallet med den nuværende politik vil nå op på 5,2 millioner i 2021/22, siger NEU-generalsekretær Kevin Courtney.

14. apr. 2018 - 14:09   14. apr. 2018 - 14:10

England

pk@arbejderen.dk
journalist
pk@arbejderen.dk