23 Sep 2018  

KBH: Let skyet

Arbejdere hårdt presset på enorm Tesla-fabrik

Besvimer og falder om

Arbejdere hårdt presset på enorm Tesla-fabrik

Foruroligende rapporter om arbejdsulykker og arbejdsskader ved "fremtidens high-tech-fabrik" med ny robot-teknologi. Arbejdere beretter om enormt arbejdspres, overarbejde og lav løn.

De 10.000 Tesla-ansatte på den enorme fabrik i Fremont i Californien skal arbejde hurtigt og effektivt, mener arbejdsgiveren.
FOTO: Norsk Elbilforening/CC 3.0
1 af 1

Samtidig med at en kirsebærrød Tesla Roadster-bil den 6. februar blev sendt på rumfart af milliardæren Elon Musk, kommer der nu omfattende beretninger om forfærdelige forhold for Teslas ansatte i USA.

Men vi er altså ikke blot grådige kapitalister, der snyder med sikkerheden for at få mere overskud.
Elon Musk, Tesla-direktør.

Enorme profitter gennem flere år har gjort det muligt for Musk at skabe sit eget private rumfartsselskab SpaceX med verdens største raket, Falcon Heavy, der skal bringe bilen i kredsløb omkring solen.

>> SE TESLA'EN I KREDSLØB HER

Ambulancer tilkaldt

Bagsiden af medaljen er slid og slæb fra blandt andet de 10.000 ansatte på Teslas enorme fabrik i Fremont i Californien. 

Ansatte klager over et voldsomt arbejdspres og arbejdsskader. Ifølge det britiske dagblad The Guardian har det været nødvendigt at tilkalde ambulancer mere end 100 gange siden 2014 til ansatte, der har oplevet alt fra svimmelhed, unormal vejrtrækning til alvorlige brystsmerter.

Hundredevis af andre arbejdsskaber er rapporteret, tilføjer avisen, der har fået indsigt i tallene og interviewet 15 nuværende og tidligere ansatte.

– Jeg har set folk besvime og falde fladt ned på det hårde gulv – som en pandekage og smadre ansigtet, fortæller den tidligere ansatte, Jonathan Galescu. Han tilføjer, at arbejdslederen i et tilfælde krævede, at resten af de ansatte omkring en liggende mand blev ved med at producere.

>> LÆS OGSÅ: Tre Trump-initiativer som skader USA's arbejdere

Elon Musk har forvandlet virksomheden i Fremont til "fremtidens fabrik" med kæmpestore robotter. Han bedyrer overfor The Guardian, at de benzindrevne biler fra konkurrenterne i Ford og General Motors skal have "utimativ modstand".

Elon Musk har en plan om, at fabrikken i Fremont skal producere 500.000 elbiler i år. Det er en stigning på 495 procent i forhold til 2016.

Han forsvarer sig i øvrigt mod anklagerne om nedslidning af arbejderne.

– Jo, mine ansatte har haft det svært med lange arbejdsdage og hårdt arbejde. Men vi bekymrer os dybt om deres helbred og velvære, og sikkerheden er markant forbedret i løbet af det sidste år, siger han.

Musk tilføjer, at Tesla rent faktisk "taber penge".

– Vi er ikke bare de grådige kapitalister, der beslutter at snyde med sikkerheden for at få mere overskud og udbytte.

Ondt i arme og nakke

Men bilarbejderen Michael Sanchez, der er sygemeldt fra fabrikken efter at have pådraget sig to diskusprolapser i nakken, har en anden historie at fortælle.

Efter at have samlet bildele med begge arme løftet over hovedet hele dagen kan han – efter eget udsagn – ikke længere løfte en blyant uden at føle smerter.

– Du kan klare det igennem mandag og tirsdag, men onsdag begynder du at kunne mærke noget. Torsdag er ren smerte, og fredagen er foruroligende, siger han til The Guardian.

I februar offentliggjorde Tesla-arbejderen Jose Moran på sin blog detaljer om obligatorisk overarbejde, voldsomme arbejdsulykker og lave lønninger på fabrikken.

Men han kunne også afsløre, at arbejderne har taget kontakt til bilarbejderforbundet UAW for at organisere sig.

21. feb. 2018 - 11:18   21. feb. 2018 - 16:16

USA

ah@arbejderen.dk