10 Dec 2019  

KBH: Ingen skyer af betydning, 4 °C

En akkord, en lyd, en fornemmelse

Trentemøllers frie leg

En akkord, en lyd, en fornemmelse

Trentemøller nyeste album Obverse stikker i alle retninger, som alligevel på en sær kunstnerisk måde finder sammen til en helhed.

FOTO: Sofie Nørregaard
1 af 1

Trentemøller havde på forhånd besluttet, at hans femte studiealbum "Obverse" udelukkende skulle laves for musikkens skyld. Han ville ikke tage hensyn til, om musikken kunne spilles live. Der var altså fri leg. Resultatet er et album med ti numre, der stikker i alle retninger, men som alligevel på en sær kunstnerisk måde finder sammen til en helhed.

"Obverse" skal ses (og høres) som et helt værk, hvor kunsten er det essentielle.

De ti numre præsenterer lytteren for mange forskellige elektroniske effekter, en del forskellige sangerinder, mange stilarter, der dog alle er tilpasset det Trentemøllerske univers. Der er tempi af alle arter, der er instrumenter brugt på en måde, man ikke troede muligt, og der er sågar et orgel.

Stort farverigt, abstrakt kunstværk

"Obverse" skal ses (og høres) som et helt værk, hvor kunsten er det essentielle – både i musikken, på coveret og i musikvideoerne. Det er som et stort farverigt, abstrakt kunstværk, der med sin stille hængen på væggen provokerer og forvirrer.

Observe er bygget op omkring ét udgangspunkt; En akkord, en lyd, en fornemmelse - et frø, der har forplantet sig i Trentemøllers sind og spiret med intuition som næring. Intuition – altid intuition. Heraf er albummets titel også opstået. Det er vokset ud af arbejdsgangen, men også af, hvordan Trentemøller gerne vil have, at man går til albummet.

Det allestedsnærværende organiske udtryk snor sig ind og ud af det elektroniske skelet med momentvis større eller mindre grad af succes.

Svært ved at bundfælde sig

På det bastunge nummer Blue September lykkes alt. Alle de musikalske elementer er retmæssige og fyldestgørende. Fra Lisbet Fritzes bløde mund strømmer ord, der kunne minde om en samfunds- eller klimamæssig kommentar, og det er som om selvsamme mund indhyller lytteren i en tæt, deprimerende tåge, der både har en beskyttende og trøstende effekt. Albummets øvrige lyrik er der vist bare.

Et af albummets mindre vellykkede numre er Foggy Figures. Her har Trentemøller muligvis opholdt sig lidt for længe i legeland. Nummeret fungerer sekventielt, for blot at blive rusket godt rundt af en nøje udvalgt effekt fra lydbiblioteket eller en tilfældig, men velovervejet elguitar.

"Obverse" kan noget, fordi kontrasterne i albummet hele tiden mødes og indimellem clasher i et organisk samsurium af det, der er det Trentemøllerske univers. Men det er også albummets svaghed. Det tager lang tid at komme overens med det. Og det er som om, det ikke rigtig vil bundfælde sig.

Obverse betyder: Den anden side af mønten. Modsætningen. Alternativet til din umiddelbare opfattelse. Tre stjerner til "Obverse".

08. nov. 2019 - 12:42   08. nov. 2019 - 12:44

Musikanmeldelse

Ida Skov-Olsen
Anmelder

Obverse. Af komponist og musiker Anders Trentemøller. LP, CD, digital.