16 Sep 2019  

KBH: Spredte skyer, 14 °C

EU er en del af klimaproblemet

SENESTE LEDERE

man. 16. sep - 2019
man. 09. sep - 2019
fre. 06. sep - 2019
tor. 05. sep - 2019

DEL ARBEJDERENS MENING

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Onsdag, 22. maj, 2019, 16:00:46

EU er en del af klimaproblemet

"Hvis du har haft den mindste klimabekymring på noget tidspunkt i dit liv, så skal du stemme til EU-valget. Det er der, at de store beslutninger bliver taget". Det siger komiker Frank Hvam i en video, som deles flittigt på Facebook og indtil nu er blevet set mere end en million gange. 

EU’s mange jernbanepakker har været med til at forringe den kollektive togtrafik i alle medlemslande gennem krav om privatisering og udlicitering.

Frank Hvam har ret i, at det er vigtigt at stemme til EU-valget. Og ja, der bliver taget store beslutninger, som har konsekvenser for mange millioner mennesker. Men der bliver i øjeblikket skabt mange illusioner om, at EU-samarbejdet er i gang med at løse klimaproblemet, og at de danske parlamentarikere har stor magt til at påvirke denne proces.

Sådan er det desværre ikke. EU er en del af klimaproblemet – ikke en del af løsningen. Selv om EU på enkeltområder har vedtaget en lovgivning, som er til gavn for miljøet eller klimaet – som eksempelvis forbud mod engangsplast – forslår det som en skrædder i helvede, når EU på andre områder fremmer den mest svinende og sorte industri.

Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU har fremlagt et meget sigende eksempel: EU's Centralbank lancerede i kølvandet på finanskrisen et program, som har betydet, at banken i 2016 har investeret mere end 67 milliarder euro i obligationer hos forskellige EU-virksomheder. Nu viser en opgørelse, at disse penge i helt overvejende grad er gået til firmaer, der står i vejen for omlægning til grøn energi og bæredygtige klimaløsninger.

Listen over virksomheder, der har haft stor gavn af programmet, omfatter således tre bilproducenter, to olieselskaber, to motorvejsvirksomheder og ti energiforsyningsselskaber. Altså virksomheder, som på den ene eller anden måde er involveret i brancherne omkring fossile brændstoffer.

Et andet eksempel er EU’s mange jernbanepakker, som har været med til at forringe den kollektive togtrafik i alle medlemslande gennem krav om privatisering og udlicitering. I Danmark har vi set resultatet. DSB er i gang med at blive opsplittet og gjort klar til salg – og fungerer dårligere og dårligere. Passagererne flygter over i enten fly – den mest brændstofforbrugende transportform overhovedet – eller busser, som belaster vejnettet og efterhånden kører på kryds og tværs i Danmark.

Det er en udvikling, som vi ikke engang som land selv kan styre længere. Jernbanepakken betyder, at politikerne er bundet til konstant at sende den danske togtrafik i udbud hos private virksomheder. Det kan først ændres, når vi melder os ud af EU.

Det gælder også på en lang række andre områder. I EU-systemet har konkurrencelighed mellem landene til enhver tid forrang for miljøet. Det var for år tilbage årsagen til, at Danmark blev tvunget til at afskaffe forbuddet mod øldåser.

Helt grundlæggende har EU-medlemskabet betydet, at der er sat grænser for, hvor langt danske politikere må gå for at bekæmpe klimaforandringerne og lave miljøforbedringer. 

Også af hensyn til klimaet er det nødvendigt at tage magten tilbage.

Nyeste artikler

Idekamp
16. sep. 2019 - 10:47
Vi vil ikke arbejde sammen med uorganiseredeUdtalelse fra Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920: Vi vil ikke arbejde sammen med uorganiserede. Vi har retten til at organisere os og føre kollektive forhandlinger.
16. sepVi vil ikke arbejde sammen med uorgan...
Fagligt
16. sep. 2019 - 10:38
Arbejdspladser bakker bagagefolk op i kamp for organiseringEn vikar i Københavns Lufthavn har sat fut i debatten om retten til at organisere sig. Støtten til bagagefolkene, der kræver, at vikaren melder sig ind i 3F, strømmer ind.
16. sepArbejdspladser bakker bagagefolk op i...
Indland
16. sep. 2019 - 10:26
Ikke plads til Jesper og Tanja i almen lejlighedUngt par med fast arbejde, ren straffeattest og et ønske om at være aktiv i lokalområdet må ikke flytte i almen bolig i Odense. De tjener for lidt, vurderer boligselskabet. Nu har de droppet tanken om at bo alment og bor i stedet privat til leje.
16. sepIkke plads til Jesper og Tanja i alme...
Udland
16. sep. 2019 - 09:53
Israels kommunister: Netanyahu må væk!I morgen er der parlamentsvalg i Israel, og landets kommunister er i front i kampen for at tilføje den ultrahøjreorienterede premierminister et nederlag. Vi har talt med Aida Touma-Suleiman fra Israels Kommunistiske Parti.
16. sepIsraels kommunister: Netanyahu må væk...
Udland
16. sep. 2019 - 09:34
48.000 bilarbejdere i historisk strejke i USAIngen fyringer, højere løn og en sundhedsordning der er til at betale. Det er kravene til bilproducenten General Motors i USA fra 48.000 bilarbejdere, der søndag indledte deres strejke for en ny overenskomst.
16. sep48.000 bilarbejdere i historisk strej...
Idekamp
13. sep. 2019 - 14:49
Frit fagforeningsvalg? Ikke hos os!I stilladsbranchen holder vi fast i vores fælles beslutning om, at alle er medlemmer af den samme fagforening. Det kommer hverken lovgivning, Liberal Alliance – eller for den sags skyld 3F – til at lave om på, skriver Jacob Jespersen, formand for Aarhus Stilladsarbejderklub.
13. sepFrit fagforeningsvalg? Ikke hos os!
Navne
13. sep. 2019 - 11:51
Ulla Søbjerg Nielsen er dødDen socialistiske venstrefløj har mistet en usædvanlig god kammerat.
13. sepUlla Søbjerg Nielsen er død