12 Dec 2018  

KBH: Overskyet, 0 °C

Ledelsesstil i DSB vækker vrede

Solidariteten vokser

Ledelsesstil i DSB vækker vrede

Ansatte i DSB glæder sig over voksende støtte. Forhandlingerne om medarbejderindflydelse er genoptaget i denne uge men kompliceret af, at DSB har dikteret nye arbejdstider.

Støtten til de DSB-ansatte og kravet om Fair forhold vokser. Nye støttedemonstrationer er under planlægning.
FOTO: Dansk Jernbaneforbund
1 af 1

Togførere og lokomotivførere i DSB kæmper for tiden bravt for at sikre et liv og et familieliv ved siden af, at de passer deres arbejde. 

Jeg er bange for, at DSB vil bruge sin ledelsesret og gøre brug af det fulde potentiale i den nye overenskomst og indføre 16 skubbeweekender.
Søren Andersen, lokomotivfører

DSB benytter nemlig skiftet fra en statslig til en privat overenskomst - Jernbaneoverenskomsten under Dansk Industri - som anledning til at gennemtvinge forringelser af personalets arbejdsvilkår og fratage de ansatte indflydelse på tilrettelæggelse af arbejdstiden.

>>LÆS OGSÅ: DSB fratager tillidsrepræsentanter deres hverv

Det har vakt harme først og fremmest blandt de berørte faggrupper og Dansk Jernbaneforbund, men også fra andre fagforbund, lokale fagforeninger, klubber og fagligt aktive hagler kritikken ned over DSB's ledelse. 

Solidariteten vokser

Samtidig vokser solidariteten med de ansatte dag for dag. Indtil nu har der været støttedemonstrationer i Aalborg, Aarhus, Fredericia og København. Torsdag eftermiddag var der aktion ved Nørreport Station - den tredje markering i hovedstaden i solidaritet med personalet.

>>LÆS OGSÅ: Støtteaktioner rammer DSB fredag morgen

Ifølge Arbejderens oplysninger er der nye støtteaktioner på vej.

– Det er selvfølgelig med til at give forbundet og medlemmerne gejsten og viljen til at fortsætte kampen, slog Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup fast, da han tirsdag holdt tale ved en støttemarkering i Fredericia.

Indtil nu har DSB og Dansk Jernbaneforbund ikke kunnet blive enige om nye lokalaftaler, men efter at DSB i sidste uge appellerede til, at man "begraver stridsøksen", har der tirsdag og onsdag i denne uge været nye forhandlinger.

– Møderne har hverken ført til gennembrud eller sammenbrud. Det er fortsat arbejdstidsreglerne og medarbejderindflydelse, der er de store uafklarede knaster, siger Simon Bauer, kommunikationschef ved Dansk Jernbaneforbund, til Arbejderen.

Er stridsøksen begravet?

Det vækker imidlertid undren hos de ansatte, at DSB-ledelsen, samtidig med at den signalerer vilje til forhandling, udsender nye turplaner til togførere og lokomotivførere for 2019. I turplanerne er der indlagt fem såkaldte skubbeweekender, der indebærer, at personalet i stedet for at have fri lørdag-søndag har fri fredag-lørdag eller søndag-mandag.

– Jeg er bange for, at DSB vil bruge sin ledelsesret og gøre brug af det fulde potentiale i den nye overenskomst og indføre 16 skubbeweekender, siger Søren Andersen, der har været lokomotivfører i 11 år og accepteret, at det indebærer, at han arbejder hver anden lørdag-søndag.

I de nye turplaner ligger 30 procent af vagterne i såkaldte tidslommer på 11 en halv time. Mødetiden kan ligge i tidsrummet klokken 8-19:30 eller 04:00-15:30.

– Det betyder, at DSB råder over næsten halvdelen af medarbejdernes døgn og først er forpligtet til fem dage i forvejen at oplyse om den præcise arbejdstid, fortæller Søren Andersen videre i en video, han har lagt på Facebook.

Der er aftalt nye møder mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund den 17. og 18. december.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


07. dec. 2018 - 13:03   07. dec. 2018 - 11:51

DSB

noc@arbejderen.dk
DET ER DE UENIGE OM

* Planlægning af arbejdstiden: 

Dansk Jernbaneforbund vil have, at repræsentanter for de ansatte skal være med til at planlægge arbejdet og lave vagtplaner - som de hidtil har været. 

DSB mener, at det arbejdsgiveren, der skal planlægge arbejdet. Men de ansatte vil få lov at kommentere den fremover. 

* Friweekender: 

Lokomotiv- og togførerne har 26 friweekender - dvs fri lørdag og søndag - om året.  

DSB foreslår i den nye aftale, at fire-fem weekender om året i stedet kan ligge fredag-lørdag eller søndag-mandag. Det bliver kaldt "skubbeweekender". Den nye overenskomst under DI - Jernbaneoverenskomst - giver mulighed for, at der kan være helt op til 16 "skubbeweekender" om året.

Dansk Jernbaneforbund vil beholde den gamle ordning og mener, at det ville kunne lade sig gøre, hvis de ansatte må være med til at lave vagtplanerne.  

* Tidslommer:

Dansk Jernbaneforbund ønsker at fortsætte som i dag, hvor lokomotivførerne kender deres arbejdstid et år i forvejen. 

DSB foreslår, at lokomotivførerne i 30 procent af deres arbejdsdage er vagtsat i tidsintervaller - også kaldet tidslommer.

For fjern- og regionaltog foreslår DSB en tidslomme på 11 timer og 30 minutter og for S-tog otte timer og 45 minutter. Senest fem dage før arbejdsdagen får man besked om den præcise mødetid.

Kilder: Ritzau, DSB, Dansk Jernbaneforbund.