18 Sep 2020  

KBH: Ingen skyer af betydning, 17 °C

Skib med blodsalt på vej til Aabenraa

Skib med blodsalt på vej til Aabenraa

Når fragtskibet Celia anløber Aabenraa havn, er skibet er sandsynligvis lastet med salt fra det besatte Vestsahara, som Dansk Vejsalt leverer til tre sønderjyske kommuner.

Saltet skal bruges på vejene i Aabenraa, Haderslev og Tønder, og sejlede fra havnen i El Aaiun (Laayoune) i Afrikas sidste koloni, det af Marokko besatte Vestsahara, for få dage siden.

De sønderjyske kommuner er med til at sikre, at Marokko tjener gode penge på besættelsen af Vestsahara.

Den 26. november anløb et lignende skib havnen i Aabenraa fra El Aaiun.

Her fik Afrika Kontakt bekræftet fra havnefogeden i Aabenraa, at skibet var lastet med vejsalt fra Vestsahara, tilhørende Dansk Vejsalt, der skulle sælges til kommunerne i Sønderjylland. 

I strid med international lov

For at være lovlig i henhold til international lov, skal al handel med varer fra kolonier som Vestsahara både komme landets oprindelige befolkning til gode, og godkendes af dem. Dette har FN’s daværende øverste juridiske rådgiver Hans Corell konkluderet i en såkaldt Legal Opinion tilbage i 2002, og han gentog denne udlægning for nyligt i en mail til Berlingske. Ingen af disse krav er opfyldt.  

I en beretning fra 2014, har folketingets udenrigsudvalg desuden frarådet offentlige institutioner at engagere sig i finansielle aktiviteter og indkøb af varer, fra områder med uafklaret folkeretlig status som Vestsahara. Beretningen var støttet af alle folketingets partier undtagen Dansk Folkeparti.

Handel med varer fra det Vestsahara er på den anden side med til at legitimere og forlænge koloniseringen af Vestsahara. De sønderjyske kommuner er med til at sikre, at Marokko tjener gode penge på besættelsen af Vestsahara, og derfor ikke har nogen interesse har i at give landet sin selvstændighed.

Andre kommuner droppede blodsalt

Flere andre kommuner har droppet Dansk Vejsalts salt fra det besatte Vestsahara, netop fordi købet af det ikke var i tråd med kommunernes moralske og etiske retningslinjer.

En af disse kommuner var Gladsaxe, der efter en undersøgelse af Dansk Vejsalt i 2014 valgte at sige nej tak til vejsalt fra Vestsahara.

- Der var tale om ”blodsalt”, så da vi blev opmærksomme på det, fandt vi en anden leverandør, har Paul Graugaard fra Gladsaxe Kommunes driftsafdeling udtalt til Gladsaxe Bladet.

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


02. feb. 2016 - 09:40   02. feb. 2016 - 09:50

Læserbrev

af Peter Kenworthy, Afrika Kontakt