24 Sep 2018  

KBH: Spredte skyer, 8 °C

Udenlandsk indblanding i valg er ikke nyt

USA ekspert i påvirkning

Udenlandsk indblanding i valg er ikke nyt

I dag klokken 12.30 har regeringen indkaldt til pressemøde om sin nye handleplan mod udenlandsk påvirkning af danske valg og demokratiet. Men udenlandsk indblanding har stået på i årtier. USA er blandt eksperterne.

FOTO: Andrea Sigaard
1 af 1

I dag har forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen, justitsminister Søren Pape Poulsen og udenrigsminister Anders Samuelsen indkaldt til pressemøde. Her vil de tre ministre præsentere regeringens handlingsplan mod udenlandsk indblanding i danske valg og demokratiet. 

USA's fem medier "komplementerer og styrker hinanden i en fælles mission, der er afgørende for amerikanske nationale interesser".

Handleplanen vil formentlig lægge hovedvægten på forventet indblanding fra Rusland. Det er imidlertid ikke noget nyt, at stormagter blander sig i andre landes valg eller deres demokratiske styreform.

Især USA, der er Danmarks nære allierede, har stor ekspertise og årelang erfaring i denne disciplin. Alene på mediefronten har USA 76 års erfaring i at påvirke andre landes befolkninger.

I dag råder USA over fem internationale radio- og TV-stationer, som dækker Europa, Asien og Mellemøsten. De finansieres over præsidentens budget og kontrolleres af flere udvalg i USA's Kongres.

Radio Free Europe 

Broadcasting Board of Governors (BBG) står for den overordnede ledelse af de fem radio- og TV-stationer og beskriver deres mission således:

USA's fem medier "komplementerer og styrker hinanden i en fælles mission, der er afgørende for amerikanske nationale interesser: At informere, engagere og forbinde mennesker over hele verden til støtte for frihed og demokrati", skriver BBG på sin hjemmeside.

De fem medier når ud til 278 millioner mennesker i verden med daglige radio- og TV-programmer. 

Det er blandt andet Radio Free Europe/Radio Liberty, som begyndte at sende i juli 1950. Radiostationen når i dag 25,8 millioner mennesker på 25 sprog i 23 lande. Heriblandt er Rusland, Ukraine, Afghanistan, Iran og Pakistan.

Cuba og Mellemøsten

Office of Cuba Broadcasting Link med Radio- og Television Marti er en anden af de fem medier, som også har en online-platform: martinnoticias.com. Den startede sine udsendelse i 1985, og Radio- og Television Marti har hovedkvarter i Miami, Florida.

Radio Free Asia startede i 1996, mens Alhurra Television, Radio Sawa samt MBN Digital startede i 2004. De tre sidstnævnte når 22 lande i Mellemøsten og Nordafrika. 

Formålet med de arabiske kanaler er ifølge BBG "at give objektive, præcise og relevante nyheder og information til befolkningen i Mellemøsten om regionen, verden og USA. MBN støtter demokratiske værdier ved at udvide spektret af ideer, meninger og perspektiver til rådighed i regionens medier".

USA's første statslige medie, Voice of America (VOA), startede helt tilbage i 1942 med udsendelser til det nazistiske Tyskland. I dag vil VOA blandt andet "fremlægge De Forenede Staters politik klart og effektivt".

07. sep. 2018 - 07:55   07. sep. 2018 - 08:00

Propaganda

mj@arbejderen.dk