03 Dec 2020  

KBH: Overskyet, 2 °C

Tysk dom giver grønt lys for Femern-tunnel

Tysk domstol afviser klager

Tysk dom giver grønt lys for Femern-tunnel

Tysk domstol afviser klager fra miljøorganisationer. Det betyder, at byggeriet af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland nu også kan gå i gang på den tyske side.

Arbejdet med tunnelen under Femern Bælt er i fuld gang i Danmark – og nu starter anlægsarbejdet også i Tyskland.
FOTO: Nils Lund Pedersen
1 af 1

Byggeriet af Femern-tunnelen mellem Danmark og Tyskland kan nu også gå i gang på den tyske side af Femern Bælt.

Dommeren begrundede afgørelsen med, at aftalen mellem Danmark og Tyskland er folkeretligt bindende. 

Forvaltningsdomstolen i Leipzig i Tyskland afviste tirsdag række tyske klager mod forbindelsen.

Det skriver de tyske medier ZDF og NRD.

Domstolen har behandlet i alt seks klager fra blandt andre rederiet Scandlines og flere tyske miljøorganisationer.

Milliardprojektet over Femern Bælt fik grønt lys fra de tyske myndigheder i 2019, men beslutningen blev mødt af en række klager.

Men tirsdag afviste domstolen klagerne. Dommeren begrundede blandt andet afgørelsen med, at aftalen mellem Danmark og Tyskland er folkeretligt bindende.

Tunnelen skal efter planen åbne i 2029 for både biler og tog.

Den politiske aftale mellem Danmark og Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen strækker sig helt tilbage til 2007, hvor de to regeringer nåede frem til en beslutning om at bygge tunnelen. Og i 2008 blev aftalen underskrevet.

>> LÆS OGSÅ: Femerbro er en realitet

Siden er byggeriet trukket i langdrag, og først i april i år besluttede en enig forligskreds bag forbindelsen at sætte gang i selve anlægsarbejdet på dansk grund den 1. januar. Derfor er arbejdet med at etablere en anlægshavn i Rødbyhavn allerede i gang.

Dommen ved den tyske forvaltningsdomstol vækker glæde hos den danske bygherre Femern A/S.

– Vi er tilfredse med, at der nu er skabt klarhed om den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-projektet. Det er en historisk milepæl, som er nået, siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. nov. 2020 - 14:01   09. nov. 2020 - 14:41

Femerbro

ml@arbejderen.dk
Femern Bælt
  • Tunnelbyggeriet over Femern Bælt bliver et af Europas største anlægsarbejder nogensinde.

  • Forbindelsen mellem Rødby og Puttgarden vil blive en 18 kilometer lang sænketunnel med vej og jernbane.  
  • Forbindelsen over Femern Bælt skal anlægges i fællesskab mellem den danske og den tyske stat.

  • I Danmark er det den statsejede virksomhed Femern A/S der står som bygherre.

  • Ifølge EU-lovgivning skal det statslige anlægsprojekt sendes i internationalt udbud.

  • Prisen forventes at være på 52,6 milliarder kroner for tunnelen og 9,5 milliarder kroner for vej og jernbane i Danmark. Danmark garanterer for lån, men projektet er brugerfinansieret. Der regnes i 2015-kroner.

  • Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029.

Kilde: Femern A/S