03 Jun 2020  

KBH: Ingen skyer af betydning, 11 °C

Protester har sikret mimrekortets fremtid

361 millioner til kollektiv trafik

Protester har sikret mimrekortets fremtid

Unge og ældre kan se frem til bedre og billigere offentlig transport. Ny aftale sætter 361 millioner kroner af til at forbedre den kollektive trafik. Det betyder blandt andet, at mimrekortet bevares og et billigere ungdomskort.

Det nytter at kæmpe: De ældre får lov til at beholde deres mimrekort. I silende regnvejr demonstrerede de ældre foran Christiansborg mod at afskaffe mimrekortet. Nu sikrer politisk aftale, at mimrekortet bevares – samt rabatter til pensionister på Sjælland, der ikke har mimrekort.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

Det folkelige pres har sikret mimrekortets overlevelse. Regeringen indgik torsdag en politisk aftale med De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet, der sætter 361 millioner kroner af til at styrke den kollektive trafik.

Kollektiv trafik er for alle. Derfor har vi sat hårdt ind for at bevare mimrekortet for pensionisterne.
Henning Hyllested, Enhedslisten

– For Enhedslisten er det vigtigt, at kollektiv trafik er for alle. Derfor har vi sat hårdt ind for at bevare mimrekortet for pensionisterne. Og det er lykkedes. Samtidig med at vi har sikret store rabatter til de pensionister på Sjælland, der ikke har mimrekort. Ligesom pensionisterne i hele landet tilgodeses, siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, der har deltaget i forhandlingerne.

Med aftalen sænkes taksterne for både unge og ældre, der kommer flere tog mellem landsdelene, og mimrekortet for hovedstadens pensionister bevares.

Aftalen sætter 180 millioner kroner af til takstnedsættelser samt 181 millioner kroner til andre forbedringer i den kollektive trafik. Blandt andet sænkes prisen på et ungdomskort til 16-19-årige fra 666 kroner om måneden til 606 kroner.

– Jeg er glad for, at Ungdomskortet bliver sat ned i pris for de 16-19-årige, som ikke er under uddannelse, og de unge på videregående uddannelser. Det er samtidig lykkedes at opretholde Passagerpulsen, passagerernes talerør og vagthund, som ellers var truet af lukning. Herudover styrker vi med aftalen den kollektive trafik med flere tog i myldretiden mellem København og Jylland/Fyn, nattog mellem Sverige og Europa med stop i Danmark, busterminal i København, fremme af cyklisme i virksomheder, bedre omstigningsmuligheder på Ny Ellebjerg Station i København, uddyber Henning Hyllested.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


03. apr. 2020 - 12:24   03. apr. 2020 - 14:12

Transport

ml@arbejderen.dk