19 Jun 2019  

KBH: Let skyet, 20 °C

Om DSB og togtrafikken

Om DSB og togtrafikken

I Aftenshowet på DR1 falder snakken på kollektiv på trafik, og finansminister Kristian Jensen siger, at så længe DSB ikke har materiellet til at køre i timeplan mellem de fire største byer, så skal vi ikke investere mere i togtrafikken.

Kære Kristian Jensen.

I, som politikere, var med til at bestemme, hvad man ønskede af materiel, da I var med til at sætte præmissen for udbuddet.

Dertil er det jo transportministeren, Ole Birk Olesen, som jo sidder bagved og trækker i de tråde, som den bestyrelse, han og en tidligere transportminister har sammensat.

Jeg bliver så træt, når politikere fralægger sig alt ansvar til fordel for at fremhæve en løsning et andet sted, og i dette tilfælde endnu flere udvidelser af motorveje.

Christiansborg var med inde over købet af de udskældte IC4-tog, og I har i den netop overståede udbudsrunde på lokomotiver og togsæt også haft noget at skulle have sagt. Dermed falder dit argument for præmissen om, at DSB ikke har valgt "hurtigere" tog.

Og hvis vi lige laver en helikopter op og ser det ovenfra, så kan vi jo konstatere, at DSB vel ikke skal købe dyrere materiel, når BaneDanmark ikke har de forhold, der skal til for at kunne køre hurtigere.

Skinneforholdene er ikke til at køre mere end højst 180 kilometer i timen mange steder, og på mange steder findes der endda endnu flere restriktioner på hastigheden. Både "lokale anmeldelser" for kortere og længere perioder, men også adskillige steder, hvor der er permanente restriktioner.

Dertil kommer mange års forsinkelser på elektrificeringen af Danmark og nu med endnu flere forsinkelser med den seneste tids udmeldinger om BaneDanmarks plan, som i en uvildig undersøgelse viser for store ambitioner og urealistiske tidsplaner.

Og se på, hvordan man pludselig måtte lukke Kolding-Esbjerg ned for eltog i længere perioder sidste sommer, fordi man "satser" på ikke-afprøvede måder at opsætte strøm på.

Bevares, så kan der da godt peges fingre af de firmaer, der har skullet løse opgaven, men igen skulle man som BaneDanmark/politisk medspiller (trafikministeren) lige stikke en finger i jorden og vælge løsninger, man ved virker. 

Ringstedbanen over Køge er blot endnu et eksempel på forsinkelser, udfordringer med opsætning af ikke-gennemtestede løsninger, hvor man måtte genoprette et gammelt signalsystem for at kunne køre tog på strækningen de første par år.

Og så har vi slet ikke snakket om S-tog og deres udfordringer med det famøse CBTC.

Jeg bliver så træt, når politikere "bare" peger fingre og fralægger sig alt ansvar til fordel for at fremhæve en løsning et andet sted og i dette tilfælde endnu flere udvidelser af motorveje.

Jeg siger på ingen måde, at der ikke skal investeres i gode forhold for biler, også for nordjyder, fynboer eller et tredje sted, men jeg er skuffet over, hvor nemt vores politikere i dag på den måde får lov til at manipulere med fakta uden at blive stillet til ansvar.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


20. mar. 2019 - 08:04   20. mar. 2019 - 08:10

Åbent brev

af Troels Marcher, Værløse