08 Aug 2020  

KBH: Spredte skyer, 27 °C

Uber-kontrakter forhindrer faglig organisering

Medie afslører chaufførers forhold

Uber-kontrakter forhindrer faglig organisering

Med Ubers kontrakter frasiger chauffører sig alle rettigheder og påtager sig et væld af pligter. Arbejdsmarkedsforsker mener, at Uber i praksis forhindrer chaufførerne i at gå sammen og kæmpe for bedre forhold.

Man afskriver sig praktisk talt retten til at organisere sig, hvis man skriver kontrakt med Uber, vurderer arbejdsmarkedsprofessor.
FOTO: Jonas Foldager
1 af 1

Den kontroversielle kørselstjeneste Ubers model er designet til at omgå al regulering, som er indgået politisk eller mellem arbejdsmarkedets parter i Danmark. Uber-chauffører har kun pligter og ingen rettigheder, og Ubers kontrakt handler først og fremmest om at fralægge sig ansvar.

Reelt afskriver man fuldstændig retten til at organisere sig
Henning Jørgensen, professor

Så hård er dommen fra professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet, som har gennemgået en af Ubers kontrakter, som webmediet Avisen.dk er kommet i besiddelse af.

Kontrakten er indgået i efteråret 2015 mellem en nu tidligere dansk Uber-chauffør og det hollandske datterselskab Rasier Operations BV, som står for at indgå aftalerne med de danske chauffører.

Dobbelt mundkurv

Kontrakten pålægger blandt andet chaufføren en omfattende tavshedspligt, samtidigt med at chaufføren forpligter sig til at hemmeligholde kontraktens indhold. På den måde giver Uber chaufføren dobbelt mundkurv på.

– Kontrakten kan jo forstås sådan, at du reelt ikke må give oplysninger om noget til nogen, og hvis du gør, kan de komme efter dig, siger Henning Jørgensen ifølge Avisen.dk.

Arbejdsmarkedsforskeren mener, at det er et alvorligt problem i forhold til principperne om ytringsfrihed.

– Demokratisk set er det et brud på helt fundamentale retsstatsprincipper. Man kan simpelthen ikke pålægge folk, at de ikke har retten til at ytre sig om deres arbejde. Men det gør de altså her, mener Henning Jørgensen.

Svært at organiserer sig

Som ansat i et ordinært taxi-selskab har man ret til at tale frit med kollegaerne om problemer på jobbet, og man har ret til at organisere sig i en fagforening. Men med Ubers mundkurv mener Henning Jørgensen, at det kan være umuligt for chaufførerne.

– I praksis er det umuligt at organisere sig, for chaufførerne må formentlig ikke snakke med andre om noget som helst. Og du må ikke engang snakke om, hvad du ikke må snakke om, fordi du også er pålagt at holde kontraktens indhold hemmeligt. Reelt afskriver man fuldstændig retten til at organisere sig, påpeger Henning Jørgensen.

Advokat og specialist i arbejds- og ansættelsesret i Elmer Advokater, Asger Segel, har også gennemlæst kontrakten. Til Avisen.dk siger han, at det er svært at finde ud af, om kontraktens forbud mod at udtale sig forbyder Uber-chauførerne at snakke om deres løn.

– Det fremgår ikke klart, om chaufføren dermed har forbud mod at fortælle, hvad han tjener på for eksempel ugebasis eller månedsbasis. Men jeg ville nok sige til min klient, at han bør være tilbageholdende med at oplyse det, lyder det fra Asger Segel.

Uber sikrer chaufførerne frihed

Avisen.dk har forelagt kritikken for Uber, som ifølge web-mediet i en mail skriver, at modellen med selvstændige chauffører i stedet for ansatte giver masser af frihed til gavn for chaufførerne.

– Vi tror på, at det sikrer partner-chaufførerne en næsten uhørt grad af frihed. Ved at være deres egen chef kan de selv vælge, hvor og hvornår de vil køre. Der er intet mødeskema, og de vælger, hvordan de leverer ydelsen til passagererne, lyder det i mailen, som Avisen.dk har oversat fra engelsk.

Uber oplyser samtidig, at de sidenhen har opdateret kontrakten, så den er lettere at forstå for chaufførerne. Avisen.dk er i besidelse af den opdaterede kontrakt.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


07. jul. 2016 - 11:23   11. jul. 2016 - 11:51

Arbejdsmarked

as@arbejderen.dk
Uber i Danmark
  • Uber startede i Danmark i 2014. Den etablerede taxabranche har fra start protesteret mod transporttjenestens metoder.
  • Ubers kørselsordning gør det muligt for almindelige bilejere at køre "privat hyrevognskørsel". Det kræver en bil i fin stand og en bilforsikring, for at man kan melde sig til ordningen.
  • Via Ubers app kan kunder bestille kørsel. Det sker via kundens GPS-placering, og når turen er slut, foregår betalingen automatisk gennem appen: Uden udveksling af kreditkort eller kontanter mellem kunde og chauffør.
  • Samme dag Uber startede i Danmark, blev tjenesten meldt til politiet af Trafikstyrelsen. Uber blev sigtet for brud på den danske taxilov. 

Kilde: Fagbladet 3F