15 Sep 2019  

KBH: Spredte skyer, 15 °C

Tre polske vikarer får 432.000 kroner i erstatning

Snyd igen på metrobyggeri

Tre polske vikarer får 432.000 kroner i erstatning

Efter afgørelse i faglig voldgift vil 3F BJMF rejse krav om yderligere 50 millioner kroner i erstatning fra vikargiganten Adecco.

Arkivfoto fra metrobyggeriet.
FOTO: Andrea Sigaard
1 af 1

Tre polske vikarer, der har arbejdet på det københavnske metrobyggeri, skal have 432.000 kroner i erstatning fra verdens største vikarfirma, Adecco. Dertil kommer en bod på 50.000 kroner.

På baggrund af kendelsen har vi besluttet at rejse krav om 50 millioner kroner på vegne af samtlige omkring 1350 vikarer.
Silas Grage, 3F BJMF

Det besluttede voldgiftsretten i går. Erstatningen dækker manglende betaling for overtid.

Sagen var rejst af fagforeningen 3F BJMF, der anklager Adecco for systematisk at bryde overenskomstens regler om arbejds- og hviletid samt betaling for overarbejde.

Kravene til Adecco stopper ikke med denne afgørelse. 3F BJMF er klar til at kræve yderligere 50 millioner kroner i erstatning fra vikarfirmaet på vegne af samtlige vikarer på metrobyggeriet.

Prøvesag

– Denne sag var en prøvesag for os. På baggrund af kendelsen har vi besluttet at rejse krav om 50 millioner kroner på vegne af samtlige omkring 1350 vikarer, der har arbejdet på metrobyggeriet i perioden 2013-2016 og potentielt kan være omfattet af sagen, siger faglig sekretær Silas Grage fra 3F BJMF til Fagbladet 3F.

Sagen forventes at komme for retten i november og december i år.

Det er ikke første gang, at 3F BJMF har held med at tvinge penge ud af Adecco.

I februar endte en voldgiftssag om to polske Adecco-vikarer med et forlig, der gav de to arbejdere henholdsvis 80.000 og 30.000 kroner.

>> LÆS OGSÅ: Ikke styr på en skid

Overfor Fagbladet 3F oplyser Adecco, at de tager kendelsen til efterretning og beklager de fejl, der er begået. Samtidig afviser firmaet, at denne afgørelse kan bruges som argument for, at alle andre vikarer har et lignende krav på erstatning.

– Kendelsen i dag (onsdag red.) omfatter tre kranførere, hvis arbejdsmønster på ingen måde er repræsentativt for de øvrige vikarer fra Adecco, der har arbejdet på metrobyggeriet, siger Mickey Maymann, direktør for Adecco Danmark, til Fagbladet 3F.

Stribe af skandaler

Metrobyggeriet har udover sagerne mod Adecco været ramt af en lang række andre skandaler omkring manglende sikkerhed, dårlige arbejdsforhold, lønfusk, skattesnyd og mangel på lærepladser. Her er et udpluk af sagerne fra de seneste år:

>> LÆS OGSÅ: Metro løj om lærlinge

I 2015 blev den italienske entreprenør Cipa i en faglig voldgift kendt skyldig i den på det tidspunkt største sag om social dumping nogensinde i Danmark. Firmaet havde systematisk snydt hundredvis af arbejdere fra Rumænien, Polen og Italien og blev dømt til at efterbetale 22 millioner kroner i løn og bod. 

>> LÆS OGSÅ: Metrobyggeriet er Danmarks farligste arbejdsplads

I 2016 blev det portugisiske firma CNBT dømt til at efterbetale 19 millioner kroner til omkring 120 metroarbejdere.

I 2017 var det det italienske firma GCF, der i et forlig måtte slippe 12 millioner kroner, som de havde snydt metroarbejdere for. 

I 2018 fik 45 metroarbejdere efter fem års venten udbetalt 9,5 millioner kroner, som det portugisiske betonfirma Cinterex havde snydt dem for. Da firmaet var gået konkurs, valgte hovedentreprenøren, Copenhagen Metro Team, at betale pengene.

>> LÆS OGSÅ: 3F organiserer udenlandske metroarbejdere

Det er kun i kraft af en aktiv fagbevægelsen, der har rejst sag efter sag, at metroarbejderne har fået en del af de penge, som de er blevet snydt for gennem årene.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


11. jul. 2019 - 10:33   11. jul. 2019 - 13:18

Social dumping

ur@arbejderen.dk
Metroselskabets ejere

Metroselskabet har det overordnede ansvar for driften af metroen samt for at anlægge den nye metrolinje, Cityringen.

Metroselskabet er et interessentskab og ejes af:

  • Københavns Kommune (50,0 procent).

  • Staten ved Transportministeriet (41,7 procent).

  • Frederiksberg Kommune (8,3 procent).

Skandalesager på metrobyggeriet

Det enorme københavnske byggeri, som har kostet over 23 milliarder kroner, har fra starten været skæmmet af en lang række skandaler om dårlige arbejdsforhold, lønsnyd og en næsten total mangel på lærepladser.

Blandt skandalerne kan nævnes:

Manglende sikkerhed:

  • De udenlandske metrofirmaer har i tre år i streg opnået at få rekordmange påbud fra Arbejdstilsynet for farlige arbejdsforhold.

  • Blandt ulykker på byggeriet kan nævnes en betonklods på mange tons, der i januar 2014 faldt 40 meter ned i en metroskakt. I oktober 2013 blev en arbejder alvorligt forbrændt, da der udbrød underjordisk brand under vedligeholdelse af en boremaskine.

  • Det livsfarlige arbejdsmiljø har fået politiet til at rejse et væld af straffesager mod metrofirmaerne.

  • Det er desuden kommet frem, at arbejdsulykker er blevet holdt skjult for myndighederne.

Skattesnyd:

  • Skat har afsløret omfattende skattesnyd blandt flere af de udenlandske entreprenører.

Lønfusk:

  • Der har været dobbelt så mange sager om løndumping på Metroen som normalt i byggebranchen.

  • I foråret 2015 blev en af de store entreprenører, Cipa, idømt bod for lønsnyd for 22 millioner kroner på Metroen. Det er Danmarkshistoriens største sag om social dumping.

Kilde: Fagbladet 3F

De bygger metroen
  • Metrobyggeriet blev vedtaget i Folketinget i 1992.

  • Metroselskabet er bygherre.

  • Italienske Copenhagen Metro Team er hovedentreprenør og består af Salini, Tecnimont og Seli. Har en kontrakt på 12,5 milliarder kroner.

  • Byggeriet ventes at skabe 25.000 årsværk i alt.

  • Byggeriet af den nye Cityring rundt om Københavns centrum startede i 2011. Det bliver mindst 1,2 milliarder kroner dyrere end forventet, fordi tidsplanen er skredet flere gange. Oprindelig skulle Cityringen stå færdig i december 2018. Nu er åbningen fastsat til den 29. september 2019.