16 Dec 2018  

KBH: Overskyet, 0 °C

Solidariteten vokser med jernbaneforbund

DSB vil nu igen forhandle

Solidariteten vokser med jernbaneforbund

Mandag blev forhandlingerne genoptaget mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund. Indtil videre har de dog ikke givet noget resultat. Imens vokser solidariteten med de ansatte hos DSB, som har fået opsagt alle aftaler.

3F's Landsbrancheklub for Tømrere og Bygningssnedkere støtter fair vilkår for ansatte i DSB.
FOTO: 3F's Landsbrancheklub for Tømrere og Bygningssnedkere
1 af 1

145 deltagere på weekendens møde i 3F's Landsbrancheklub for Tømrere og Bygningssnedkere støtter fair vilkår for medarbejderne i DSB. Derfor har de lagt et foto på Facebook som en solidaritetshilsen til Dansk Jernbaneforbund.

Vi er mildest talt chokerede over at se en arbejdsgiver fjerne medarbejdernes medindflydelse i én hård lussing.
Fængselsforbundet i Danmark

Det er blot en af de mange hilsener, som de sidste dage er strømmet ind til Dansk Jernbaneforbund, efter at DSB i forrige uge valgte at afbryde forhandlingerne om nye lokalaftaler og i forlængelse heraf fratage alle 99 tillidsrepræsentanter i DSB deres hverv.

Forhandlinger genoptaget

Efter en uges uro og en arbejdsnedlæggelse blandt lokomotivførerne på S-banen, blev forhandlingerne dog genoptaget mandag. Indtil videre er der dog ikke kommet noget resultat ud af mødet. 

"Uenigheden er fortsat tilstede og efter 11 timer valgte parterne at holde pause i forhandlingerne og gå hver til sit og bruge nogle dage på at overveje, om der er grundlag for at fortsætte forhandlingerne", skriver Dansk Jernbaneforbund på Facebook.

Stridens kerne er de over 100 lokalaftaler og "kutymer", som DSB har opsagt i forbindelse med, at man har meldt sig ind i DI. 

I den forbindelse overgår DSB til Jernbaneoverenskomsten, som er den den private overenskomst mellem Dansk Jernbaneforbund og DI. Overenskomsten er alene en rammeaftale, som skal fyldes ud af lokalaftalerne. De nuværende lokalaftaler er forhandlet på plads over mange årtier, og regulerer alle tænkelige forhold: løn, arbejdstid, medarbejderindflydelse og meget mere.  

Uro i fagbevægelsen

I fagbevægelsen har DSB's fremgangsmåde vakt uro:

"Vi er mildest talt chokerede over at se en arbejdsgiver fjerne medarbejdernes medindflydelse i én hård lussing", skriver Fængselsforbundet i en hilsen til Dansk Jernbaneforbund.

"Reducering i antallet af tillidsrepræsentanter og ophævelse af arbejdstidsaftale med store forringelser i sigte. Det er ikke kun medarbejderne i DSB, der er rystede, det er fundamentet under den danske model.Vi står sammen med jer og støtter kampen for fair forhold i DSB!"

Fra Danmarks Lærerforening er der også kommet en støttehilsen, hvor man udtrykker sin dybe bekymring over, at medlemmernes arbejdstidsaftale og lokalaftaler er blevet fjernet, og at alle tillidsrepræsentanters status er blevet annulleret.

"Det er et angreb på de ansattes grundlæggende vilkår og rettigheder, når arbejdsgiveren vil diktere arbejdstidsregler uden om aftalesystemet. Og det er dybt kritisabelt, at arbejdsgiverne med et snuptag fjerner tillidsrepræsentanternes bærende rolle. Det er ikke den danske model!", hedder det i hilsenen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. nov. 2018 - 11:17   13. nov. 2018 - 12:01

DSB

bi@arbejderen.dk
Fakta om DSB
  • DSB er en selvstændig statsejet virksomhed, der drives på et forretningsmæssigt grundlag.

  • DSB modtager hvert år betaling fra staten for at køre et vist antal tog på bestemte strækninger i Danmark. Disse ydelser fremgår af trafikkontrakter indgået mellem transportministeren og DSB. 

  • DSB's kontraktbetaling fra staten svarer til knap halvdelen af DSB´s årlige omsætning på ti milliarder. 

  • Også Arriva, der kører tog i Midt- og Vestjylland, modtager penge af staten: I perioden 2010-2018 vil Arriva få cirka 1,5 milliarder kroner. Hertil kommer en bonus på cirka 65 millioner kroner, hvis Arrivas tog ankommer til tiden og kunderne er tilfredse.

  • DSB beskæftiger omkring 7300 ansatte i Danmark.