13 Nov 2018  

KBH: Spredte skyer, 9 °C

Sammenhold og kamp gav overenskomst

Effekt af strejketrussel

Sammenhold og kamp gav overenskomst

Et halvt års kamp for at få overenskomst har endelig givet resultat. Tre dage før strejken skulle starte, sagde Canal Tours og Strömma mandag ja til at indgå overenskomst for alle ansatte. Arbejderen har talt med to guider om forløbet.

Oliver Wollenberg startede kampen for overenskomst, men har nu opsagt sit job som guide.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

De ansatte hos Canal Tours og Strömma Danmark har vundet en sejr. Mandag fik guider, billetsælgere og ansatte i administrationen overenskomst efter et halvt års kamp.

Det er lykkedes, fordi vi har stået sammen og afvist alle forsøg på at splitte os.
Oliver Wollenberg

Hvis arbejdsgiverne ikke langt om længe havde givet sig, var de ansatte gået i strejke på torsdag.

– Vi er rigtig, rigtig glade. Vi fik det, som vi gik efter. Kollegaerne er meget lettede over, at de undgår konflikt. Det er lykkedes, fordi vi har stået sammen og afvist alle forsøg på at splitte os, siger Oliver Wollenberg, tidligere arbejdsmiljørepræsentant for guiderne i Canal Tours.

>> LÆS OGSÅ: Ansatte står sammen i kampen mod Canal Tours

Han har været en afgørende drivkraft i at få kollegaerne fagligt organiseret og få rejst kravet om en overenskomst. Men de pressede arbejdsforhold har fået ham til at gå ned med stress og er endt med, at han nu har opsagt sit job.

Anna Sofie er stadig ansat som guide og optræder derfor anonymt af frygt for at miste sit arbejde. Arbejderen kender hendes rigtige navn. Også hun er jublende glad over resultatet.

– Jeg er meget lettet, glad og stolt. Vi har virkelig gjort det her sammen. Det føles rigtig rart, at der er kampe, der kan vindes, selvom det er hårdt og besværligt. Vi er glade over, at det gik godt til sidst. Men det er voldsomt, at man er nødt til at kæmpe så hårdt mod sit firma, siger Anna Sofie.

Store forbedringer

Rene Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden, er enig i den store betydning af de ansattes sammenhold. Det er HK Service, der organiserer de ansatte.

Guiderne har fået en overenskomst med Serviceforbundet, der matcher den, bådførerne har. 

– Det her er medarbejdernes sejr. De har stået sammen hele vejen igennem og det bærer frugt, siger Rene Knudsen på fagforeningens hjemmeside.

De HK'ere, der arbejder på land som billetsælgere og ansatte i administrationen, får en overenskomst, der er sammenlignelig med andre i samme type job. Det betyder, at de blandt andet får pension, ret til den sjette ferieuge og løn under barsel.

Guiderne på bådene har fået en overenskomst med Serviceforbundet, der matcher den, bådførerne har. Det betyder, at de nu får pension, højere løn, frit valgs-tillæg på tre procent af lønnen, den sjette ferieuge og betalte pauser.

Strömma og DI har gennem hele forløbet nægtet at indgå en HK-overenskomst for guiderne. 

– Derfor er der fundet den her løsning. HK fandt, at det vigtigste var, at vi fik en overenskomst, ikke lige at det var deres overenskomst, forklarer Oliver Wollenberg. 

HK vurderer, at det samlet set er mellem 100 og 150 ansatte, der nu får overenskomst, afhængig af om det er højsæson eller ej. Der er flest ansatte om sommeren, men kanalrundfarten og sigtseeingbusserne fungerer året rundt. 

Nye i faglig kamp

Det er faggrupper, der er helt uvante med fagforeninger og faglig kamp, der nu har vundet en sejr. 

Inden guiderne gik til HK havde de i årevis forsøgt at råbe ledelsen op.

Ved årsskiftet var kun seks til syv af guiderne, billetsælgerne og de administrativt ansatte organiseret i HK.

Men så tog Oliver Wollenberg kontakt til HK Service Hovedstaden og fik i samarbejde med fagforeningen og sine kollegaer i løbet af kun seks uger organiseret 70 procent af de ansatte i HK.

– Ledelsen har påstået, at folk er blevet tvunget med i HK, men det har intet hold i virkeligheden. Utilfredsheden har ulmet i årevis, forklarer Oliver Wollenberg.

– Du skulle bare prikke til folk og spørge, hvad de syntes om arbejdsforholdene, så væltede utilfredsheden og frustrationen ud af dem, tilføjer Anna Sofie.

Arbejdet med at organisere guiderne var særligt vanskeligt, da de arbejder meget alene og sjældent mødes i løbet af en arbejdsdag. 

Utilfredsheden gjaldt både løn og arbejdsforhold. Inden guiderne gik til HK havde de i årevis forsøgt at råbe ledelsen op og rejst problemerne på personalemøder.

Kritikken har været rettet mod mangel på pauser og adgang til toiletter, samt en løn, der slet ikke modsvarer det store ansvar, guiderne har, og de mange krav, firmaet stiller til dem.

>> LÆS OGSÅ: Ingen hjælp til guider fra Søfartsstyrelsen

Timelønnen for en guide, der skal kunne tale tre forskellige sprog, har været på 120 kroner for den første sæson og 130 kroner for den anden sæson. Og derefter har der ikke været mulighed for yderligere lønstigninger.

Tillæg for overarbejde har været langt under overenskomstniveau, og der har ikke været tillæg for uvarslet overarbejde.

Krav om total fleksibilitet

Guiderne har tit meget lange arbejdsdage, skal altid stå til rådighed og være totalt fleksible.

Man kan blive ringet op om morgenen og få at vide, at man skal møde tidligere.
Anna Sofie

– Vi ved aldrig hvornår og hvor længe, vi skal arbejde. Vi kan blive ringet op dagen før og få at vide, at en vagt er aflyst. Man kan blive ringet op om morgenen og få at vide, at man skal møde tidligere, og vi ved aldrig, hvornår en vagt slutter. Man kan aldrig planlægge noget om aftenen efter arbejde, siger Anna Sofie.

– Vi har en vagtplan, men den er kun vejledende, og når vi klager over de her ting, får vi at vide, at det har vi skrevet under på i kontrakten, tilføjer Oliver Wollenberg.

I kontrakten står der også, at guiderne skal have penge, hvis en vagt bliver aflyst mindre end 24 timer før, men de har ofte oplevet, at de penge ikke bliver udbetalt, før de selv kræver det. 

Anna Sofie og Oliver understreger begge to, at de har været og er super glade for selve arbejdet med at guide og give gæsterne en god oplevelse. Men de føler sig misbrugt af ledelsen.

– Alle guiderne vil så gerne, de er på og har en god energi. Det er os, der er ansigtet udadtil og trækker gode bedømmelser på TripAdvisor, som firmaet lægger stor vægt på. Udover at guide forventer firmaet en masse andre ting af os. Vi skal for eksempel dele kort ud om TripAdvisor og forsøge at sælge andre af firmaets produkter, forklarer Oliver Wollenberg

– Vi er ikke bare en slags entertainere. Vi har også ansvar for sikkerheden om bord for de 150 gæster, der kan være på båden. Mens vi guider, skal vi holde øje med børn, hunde og fulde folk, samt være opmærksom på om der er gæster, der ikke forstår de sprog, vi taler, tilføjer Anna Sofie.

Strömma har stor fokus på sikkerheden. Alle guider er på sikkerhedskursus, før de starter og derefter er der årlige sikkerhedskurser.

Derudover forventer firmaet, at guiderne i deres fritid følger med i, hvad der sker i havnen og i byen i øvrigt, så deres guidning altid kan være up to date. 

– Gæsterne stiller mange forskellige spørgsmål til os. Det er også os, der skal forklare, når der er problemer med en båd eller en bus, selvom turen er solgt som et eksklusivt produkt, siger Anna Sofie.

De to guider har flere eksempler på, at Strömma har solgt produkter, der ikke holdt, hvad de lovede. Som for eksempel da de solgte bådture ud til street food markedet på Refshaleøen, inden det var åbnet, og da det var delvist lukket på grund af en festival.

– Vi fik besked om, at det skulle vi ikke orientere gæsterne om. Det er den tilgang, firmaet har: Sælg, sælg sælg – også selvom produktet ikke holder. Det eneste fokus er på overskuddet, konstaterer Oliver Wollenberg. 

Stærk solidaritet

Helt i tråd med den tankegang har firmaet gjort alt, hvad de kunne for at undgå at indgå overenskomst. Det har skabt stor vrede og skuffelse blandt de ansatte.

Vi er blevet kontaktet af stilladsarbejdere og andre, der ville støtte vores strejke.
Oliver Wollenberg

– Jeg er virkelig overrasket over, hvor langt ledelsen er gået for at slippe for at give os de mest basale rettigheder. De har ikke overholdt aftaler og deadlines, har nægtet at tro på, at over 50 procent af de ansatte er medlem af HK, har trukket tilbud om overenskomst med billethuset tilbage og hængt os ud i pressen, siger Anna Sofie.

– De har også forsøgt at splitte os ad ved at tilbyde alle andre end guiderne en overenskomst. Men vi har bevaret sammenholdet, tilføjer Oliver Wollenberg. 

Han peger også på støtten fra andre dele af fagbevægelsen som afgørende for, at kampen er vundet. 

3F, Dansk Metal og Serviceforbundet havde sendt varsel om sympatikonflikt fra den 30. august for de bådførere, reparatører og buschauffører, der arbejder for Canal Tours og Strömma.

– Vi er også blevet kontaktet af stilladsarbejderne og andre faggrupper, der godt ville støtte vores strejke gennem happenings, events og andet. Løndumping er jo et kæmpe problem for mange grupper. Det varmer at opleve en sådan solidaritet her i 2018, siger Oliver Wollenberg.

Han understreger også den store indsats som Peter Moesgaard, faglig konsulent i HK Service Hovedstaden, har lagt i arbejdet med at sikre en overenskomst. 

– Han har på alle tidspunkter af døgnet været parat til at støtte og hjælpe mig. Han har sørget for den vigtige omtale i medierne, der har været med til at lægge et stort pres på firmaet og har ofret sin sommerferie for vores sag.

Både Oliver og Anna Sofie peger også på betydningen af, at politikere er kommet på banen og rejst kritik af Strömma. 

Det gælder blandt andet lokalpolitikere i Lyngby og Gladsaxe, der er utilfredse med, at Canal Tours har underbetalt ansatte i turistbådene på Furesøen, Lyngby Sø og Bagsværd Sø. Det står ellers i kontrakten, at løn- og arbejdsforhold skal svare til, hvad der er gældende for branchen.

21. aug. 2018 - 06:34   21. aug. 2018 - 22:35

Interview

ur@arbejderen.dk
Strömma og Canal Tours
  • Canal Tours står for guidede bådture i Københavns havn og kanaler. 
  • Canal Tours er ejet af det svenske firma Strömma. Også Copenhagen City Sightseeing, Copenhagen Excursions og Hop On - Hop Off er en del af Strömma-gruppen.
  • Strömma har afdelinger i København, Aarhus, Amsterdam, Utrecht, Stockholm, Gøteborg, Malmø, Helsinki, Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund og Geiranger. 
  • På Strömmas hjemmeside beskrives firmaets mission således: "Skabe oplevelser, som har til formål, at give hver eneste gæst minder for livet."
  • "Alle de individuelle oplevelser skal være bedst i klassen sammenlignet med lignende oplevelser. Alt skal være af højeste klasse", står der også på hjemmesiden.