25 Oct 2020  

KBH: Spredte skyer, 14 °C

Lufthavnsarbejdere aktionerer mod systematisk opsigelse af lokalaftaler

Reportage

Lufthavnsarbejdere aktionerer mod systematisk opsigelse af lokalaftaler

Tirsdag var der to demonstrationer foran Dansk Industri. Her var indkaldt til forhandlinger, fordi SAS Cargo og SAS Ground Handling på linje med mange andre firmaer i lufthavnen også vil af med lokalaftalerne. De ansatte i lufthavnen anklager DI for at stå bag det systematiske angreb på løn- og arbejdsforhold.

FOTO: Klaus-Henrik Andreasen
1 af 1

Klokken er otte tirsdag morgen. En gruppe fagligt aktive fra Københavns Lufthavn er mødt op foran Dansk Industris (DI) hovedkontor på Rådhuspladsen. Her er også murere, jord- og betonere, tømrere, jernbanearbejdere og andre faggrupper, der ønsker at støtte lufthavnsarbejdernes aktuelle kamp.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det her er en bevidst plan, der er orkestreret af DI. 
Allan Slawecki, TR lufthavnen

Baggrunden for protesten er utilfredshed med de mange firmaer ude i lufthavnen, der lige nu vil opsige lokalaftalerne og dermed forringe løn- og arbejdsforhold drastisk.

I dag er der forhandlinger med SAS Cargo klokken 8.30 og SAS Ground Handling klokken 13. Begge firmaer kræver opsigelse af lokalaftalerne.

– Det samme gør stort set alle firmaer i Københavns Lufthavn på nær lige handlingsselskabet Aviator, hvor jeg selv er ansat og er tillidsmand, siger Allan Slawecki. Han er medlem af bestyrelsen i 3F Kastrup, der er arrangør af dagens to demonstrationer, som finder sted samtidig med forhandlingerne. 

Det er ikke første gang, der er protester mod opsigelse af lokalaftalerne. I august blev der demonstreret, da andre firmaer var til forhandlinger.

Allan Slawecki.
Klaus-Henrik Andreasen

– Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det her er en bevidst plan, der er orkestreret af DI. De har i årevis haft lyst til at bombe os tilbage, og nu benytter de coronakrisen til at forsøge at knække den stærke faglige bastion, som Københavns Lufthavn er, tilføjer han. 

De ellers så stærke faglige klubber i lufthavnen står i en svær situation, nu hvor de fleste fly holder stille på grund af coronaepidemien, og firmaerne har fyret hundredvis af ansatte. 

De faglige klubber i lufthavnen har lige fra starten af krisen accepteret, at der er tale om en helt særlig situation, og har været indstillet på at gå med til midlertidige forringelser. De lavede tidligt i coronaepidemien en aftale, der betød lønnedgang på 10-15 procent, og størsteparten af de ansatte har været sendt hjem som led i firmaernes brug af regeringens hjælpepakker. 

– Da hjælpepakkerne ophørte blev vi mødt med fyringer. Der er firmaer, som har fyret langt over halvdelen af de ansatte. Derudover ved vi, at vi ligesom alle andre kommer til at betale over skatten for de mange milliarder, der er brugt til hjælpepakker. Alt det er vi fuldstændig med på i den her særlige situation, fastslår Allan Slawecki.

>> LÆS OGSÅ: Lufthavnsansatte protesterer mod lønnedgang og højere arbejdstempo

– Men vi kan ikke acceptere, at dem, der er tilbage på arbejdspladserne i lufthavnen, derudover skal betale med varige forringelser af deres løn- og arbejdsforhold, som arbejdsgiverne nu lægger op til gennem opsigelse af lokalaftalerne, tilføjer han.

I stedet har de ansatte og deres forhandlere foreslået midlertidige løsninger som for eksempel brug af arbejdsfordeling. Men indtil videre har arbejdsgiverne ikke været til at rokke. De fastholder deres krav om opsigelse af lokalaftalerne.

Lokalaftalerne indeholder regler omkring både løn og arbejdsforhold. For eksempel er genetillæg, arbejdstidsregler og varsling af arbejdstider alt sammen indeholdt i lokalaftaler.

Udover opsigelse af lokalaftaler har flere firmaer i lufthavnen også luftet planer om en direkte nedgang i grundlønnen, oplyser Allan Slawecki. Det gælder for eksempel cateringfirmaet Gate Gourmet og bagageportørfirmaet Menzies. 

Krav om lønnedgang og effektivisering

Langs DI's bygning er der røde faner og bannere. Omkring 60-70 er mødt frem til morgenens protest. Arrangørerne har arbejdet på at begrænse antallet af deltagere på grund af risikoen for smittespredning. Her er både mundbind og sprit og bliver holdt god afstand.

Vi er blevet stillet overfor krav om en lønnedgang på 15 procent og effektiviseringer på 10 procent. Det er simpelthen ikke rimeligt.
Bo Larsen, TR lufthavnen

Bo Larsen er tillidsrepræsentant og med i Ekspeditionsarbejdernes Klub under SAS Ground Handling. Han har arbejdet i lufthavnen i 16-17 år. 

– Vi er blevet stillet overfor krav om en lønnedgang på 15 procent og effektiviseringer på 10 procent. Det er simpelthen ikke rimeligt, konstaterer Bo Larsen.

Der er blevet fyret 343 ekspeditionsarbejdere. I dag er der 495 tilbage. 

– Stemningen er trykket på arbejdspladsen. Folk går rundt i en slags vakuum og er enormt bekymrede, fortæller Bo Larsen.

Han understreger, at tillidsfolkene gerne vil hjælpe med at løse den aktuelle krise, men at der skal være tale om midlertidige løsninger ikke varige forringelser af løn- og arbejdsforhold.

Klaus-Henrik Andreasen

– Vi ønsker at forhandle noget hjem, som både arbejdsgiverne og vi kan se os selv i. Det ser svært ud, men vi håber stadig på at lande noget. Vi går ind til forhandlingerne og er konstruktive. 

Lige ved siden af står Kim John Christiansen, der også er tillidsmand. Han arbejder i Spirit Air Cargo Handling, der hører under SAS Cargo. Også her er de ansatte blevet mødt med krav om 15 procents lønnedgang og 10 procents effektivisering.

– I går på hovedsamarbejdsudvalgsmødet fik vi så orientering om en ny jobfordelingsordning, der vil betyde en yderligere nedgang i arbejdstid og dermed løn på 20-50 procent. Medarbejderne hos SAS vil godt bidrage med løsninger i den her krisesituation, men kun i forhold til kortvarige aftaler. Modsat vil SAS have langvarige aftaler, forklarer Kim John Christiansen. 

Støtte fra mange andre grupper

Vi bliver afbrudt af en skraldebil, der kører forbi med hornet i bund. Både byens skraldemænd og stilladsarbejdere støtter lufthavnsarbejdernes protest. Men for ikke at samle for mange mennesker foran DI viser de i stedet støtten gennem voldsom dytten.

Hvis vi ikke står sammen og kæmper imod, bliver vi bare mulet af arbejdsgiverne. Det er nødvendigt med fællesskab.
Phillip Wikander, tømrer

Kim John Christiansen når lige at fortælle, at der er blevet fyret 68 ansatte hos Spirit Air Cargo, og nu kun er 115 mand tilbage, inden Allan Slawecki griber megafonen for at holde en lille tale til de fremmødte, hvoraf mange nu har fået mundbind på.

– Vi har fået mange tilkendegivelser fra folk, der støtter os. Det gælder blandt andet kollegaerne rundt omkring i de andre lufthavne i Danmark, murerne og andre håndværkere, der er mødt frem i dag. Det er dejligt at se støtten fra jer, der er her. Flere andre ville også gerne have været med, men så kunne det blive for svært at styre i forhold til afstand, siger han og bliver afbrudt af en stilladsbil, der kører forbi med hornet i bund.

Den hilsen bliver mødt med løftede knytnæver fra mange af demonstranterne. 

– Giv nu vores forhandlingsudvalg en hånd, når de lige om lidt går ind, lyder opfordringen fra Allan Slawecki. 

Der bliver klappet taktfast, da gruppen af forhandlere fra 3F forbundet, 3F Kastrup og de ansattes klub i SAS Cargo lidt efter går ind for at deltage i forhandlingerne med DI og arbejdsgiverne fra lufthavnen.

Forhandlerne klappes ind.
Klaus-Henrik Andreasen

De to tømrere Phillip Wikander og Henrik Malmkvist er blandt den gruppe af folk fra andre faggrupper, der er mødt frem for at støtte lufthavnsarbejderne. De står med et banner fra Snedker-Tømrernes Brancheklub i København.

– Vi skal bakke folkene i lufthavnen op. Det er totalt urimeligt, det som arbejdsgiverne stiller dem overfor nu. Det samme våben kan jo senere blive brugt til at presse andre grupper. Hvis vi ikke står sammen og kæmper imod, bliver vi bare mulet af arbejdsgiverne. Det er nødvendigt med fællesskab, understreger Phillip Wikander. 

Klaus-Henrik Andreasen

Henrik Malmkvist ser en sammenhæng mellem lufthavnsarbejdernes aktuelle kamp og kampen mod de urimelige arbejdsforhold ved byggeriet af Femerforbindelsen. Begge steder udnytter arbejdsgiverne situationen til at presse løn og arbejdsforhold så meget som muligt.

– På Femern-forbindelsen arbejder de 12 timer om dagen 28 dage i træk. Det kan man jo slet ikke leve med som en almindelig familie. Derfor bruger arbejdsgiverne i høj grad udenlandsk arbejdskraft, der er mere parat til at acceptere den slags forhold. Hvis ikke vi gør noget, kommer det til at danne kutyme for alle os andre, konstaterer han.

>> LÆS OGSÅ: Hug til staten som bygherre på Femern-forbindelsen

De to tømrere har mulighed for at tage til demonstration her i den normale arbejdstid, fordi de begge to i øjeblikket er frikøbt af deres faglige klub for at kunne tage rundt på arbejdspladserne i København og snakke med andre tømrere om deres arbejdsforhold og rettigheder. 

– Det er spændende at få et billede af, hvordan forholdene er. Det er meget forskelligt. I nogle sjak er alle organiserede, og det fungerer rigtig godt, mens der andre steder er nasserøve, som kun tænker på sig selv, fortæller Phillip Wikander.

– Mange er uvidende om reglerne og deres rettigheder. De gør bare, hvad arbejdsgiveren siger, tilføjer Henrik Malmkvist. 

De to pakker deres banner sammen og tager videre til dagens andre opgaver.

Jernbanearbejderne har prøvet det samme

Bagved står også en gruppe murere samt jord- og betonere med deres faglige bannere. 

Jeg er overbevist om, at DI har en bevidst plan for at få fjernet lokalaftaler, hvor de kan. De går efter kun at ha' den rå overenskomst. 
David Vedersø, Jernbanearbejdernes Landsklub

Også flere jernbanearbejdere er med for at støtte op. En af dem deler kaffe ud til demonstranterne, som de kan spise til det morgenbrød, der er til fri afbenyttelse. Han vil helst ikke udtale sig til Arbejderen, men henviser i stedet til David Vedersø, der er næstformand i Jernbanearbejdernes Landsklub.

>> LÆS OGSÅ: DSB opsiger overenskomster

Jernbanearbejderne har selv prøvet at stå i en situation, der minder om den, lufthavnsarbejderne står i nu. Med udgangen af 2017 meldte DSB sig ind i DI og benyttede det som anledning til at opsige over 100 lokalaftaler og "kutymer", som var forhandlet på plads over mange årtier og tidligere regulerede forhold som løn, arbejdstid, medarbejderindflydelse og meget mere.

Jernbanearbejderne sørger for kaffe.
Klaus-Henrik Andreasen

– Vi støtter op om kollegaerne ude i lufthavnen, fordi vi ved, hvad det vil sige at få afskaffet lokalaftalerne fra den ene dag til den anden. Vi har prøvet det på vores egen krop og ved alt om hvilket kaos og fnidder, det giver på en arbejdsplads, siger David Vedersø.

– Går det det ene sted, prøver arbejdsgiverne også det næste sted. Det spreder sig. Jeg er overbevist om, at DI har en bevidst plan for at få fjernet lokalaftaler, hvor de kan. De går efter kun at ha' den rå overenskomst. Det er billigere for arbejdsgiverne, og så kan de lettere udlicitere og tage udenlandsk arbejdskraft ind, tilføjer han.

Fyrede er også med

Også flere af de fyrede lufthavnsarbejdere er mødt op til demonstrationen. Det gælder for eksempel Pia Sudsgaard, der er en af mange fyrede fra cateringvirksomheden Gate Gourmet. Her arbejdede hun som faglært slagter i det varme køkken. 

Hvis det lykkes at få væltet lufthavnen, der altid har været en godt organiseret arbejdsplads med gode løn- og arbejdsforhold, vil det påvirke mange andre arbejdspladser.
Pia Sudsgaard, fyret lufthavnsarbejder

De fleste af de faglærte er blevet fyret. Før coronakrisen var der omkring 130 faglærte i Gate Gourmet. I dag er der kun 17 tilbage, og det lykkedes kun at redde de 17 gennem et intensivt arbejde fra den faglige klubs side.

– Køkkenchefen har i mange år ønsket at komme af med os faglærte, fordi vi er dyrere end ufaglærte. Vi har bedre pension og bedre betaling for overarbejde. Gate Gourmet ønsker kun at have fire faglærte, der kan sætte alle de ufaglærte i gang, fortæller Pia Sudsgaard.

Hun har selv kun været fire år i Gate Gourmet. Tidligere har hun haft andet arbejde som slagter. 

– Jeg har arbejdet non stop i 35 år. Det er første gang, jeg er arbejdsløs. Jeg tager det som en mulighed for at prøve noget nyt og håber på et sporskifte som ernæringsassistent. Jeg tænker ikke på at komme tilbage til Gate Gourmet.

Op mod 60-70 deltog i alt i den faglige protest.
Klaus-Henrik Andreasen

Pia Sudsgaard har været aktiv i den faglige klub i Gate Gourmet og er trist over lige nu at se alt det, som bestyrelsen har kæmpet for, falde til jorden.

Hun ser den nuværende kamp for at bevare lokalaftalerne som ekstrem vigtig for hele fagbevægelsen.

– Hvis det lykkes at få væltet lufthavnen, der altid har været en godt organiseret arbejdsplads med gode løn- og arbejdsforhold, vil det påvirke mange andre arbejdspladser. Det er vigtigt, at vi holder fast og står sammen nu, siger hun med hævet stemme, fordi både en skraldebil og en stillads bil kører forbi med hornet i bund.

Pia Sudsgaard fremhæver 3F Kastrups store positive rolle i at sikre sammenholdet og solidariteten mellem lufthavnsarbejderne og bevare kampånden.

>> LÆS OGSÅ: 3F Kastrup forudser øget pres på lønnen efter massefyringer i lufthavnen

– Vi har virkelig god støtte i vores fagforening. Det er en fantastisk god afdeling, understreger hun.

Kampen fortsætter

Dagens første demonstration er ved at lakke mod enden. Allan Slawecki gør det klart, at lufthavnsarbejderne har tænkt sig at forsætte kampen, selvom der ikke skulle komme noget ud af dagens forhandlinger.

– Vi må se, hvad det bliver til fremadrettet, eller om festen skal udvides, erklærer han.

Klokken 12.30 er næste demonstration, inden ekspeditionsarbejderne i SAS Ground Handling skal til forhandlinger.

Sidst på eftermiddagen kommer meldingen fra forhandlerne. Der er ingen løsning. Arbejdsgiverne fastholder, at lokalaftalerne er opsagte på nær en enkelt, der først kan opsiges senere.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


22. sep. 2020 - 16:26   23. sep. 2020 - 08:17

COVID-19

ur@arbejderen.dk