22 Sep 2019  

KBH: Ingen skyer af betydning, 14 °C

Langt mellem søfolk på danske løn og arbejdsvilkår

Mærsk vil matche konkurrenterne

Langt mellem søfolk på danske løn og arbejdsvilkår

Maersk vil spare 600 millioner kroner på omkostningerne. Det vil ramme de ansatte på deres løn- og arbejdsvilkår, mener 3F Sømændene.

Containerrederiet Maersk Line lufter tanken om at spare 600 millioner kroner årligt.
FOTO: blogger.com
1 af 1

Verdens største containerrederi – det danskejede Maersk Line – har for høje omkostninger sammenlignet med konkurrenterne.

Mange menige søfarende på langfart er skiftet ud med søfarende på væsentlig lavere løn- og arbejdsvilkår. 
Søren Sørensen, 3F Sømændene

Det udtaler Niels Bruus, der har været chef for Marine HR i Mærsk i et års tid, til Børsen.

Omkostningerne ligger 25 procent højere end konkurrenternes, men hvis Mærsk begynder at drive sin besætning på samme måde som dem, kan der spares omkring 600 millioner kroner årligt, mener Niels Bruus.

En trist udvikling

Meldingen får Søren Sørensen, formand for 3F Sømændene op i det røde felt:

– Det er for længst lykkedes det danske rederierhverv at skære antallet af danske søfolk ned til et absolut minimum. Vi kan konstatere, at nu er mange menige søfarende på langfarten skiftet ud med søfarende på væsentlig lavere løn- og arbejdsvilkår. Det er en trist udvikling.

Søren Sørensen forklarer, at der rundt om på verdenshavene sejler skibe med det danske flag, men at skibene er arbejdsplads for færre og færre søfolk på danske løn- og arbejdsvilkår. Af samme grund mener 3F Sømændene, at det er både ret og rimeligt at stille krav til rederierhvervet om at vise et socialt ansvar i forhold til dansk beskæftigelse og uddannelse af fremtidens søfarende.

Politikerne har en opgave

– Når Rederiet Mærsk nu kommer med en udmelding om yderligere forringelse af løn- og arbejdsvilkår, så må vi forlange, at regeringen og dets støttepartier med kritisk blik gennemgår, hvad søfartserhvervet bibringer det danske samfund, og hvad rederibranchen henter i direkte og indirekte statstilskud, siger Søren Sørensen.

Maersk Line beskæftiger omkring 12.000 søfolk, og Niels Bruus siger til magasinet Søfart, at rederiet ikke har planer om at skære ned på antallet af danske officerer om bord på vores danskflagede skibe.

– Det koster ekstra, men det vil vi gerne betale, fordi det er en del af vores ophav og tradition at gøre brug af danske officerer og tage ansvaret for, at der bliver uddannet skibsofficerer af høj kvalitet i Danmark, siger Niels Bruus til Søfart.

Forude venter OK 2020

Om bestræbelserne på at nedbringe omkostningerne så betyder, at de danske officer skal gå ned i løn, vil han ikke kommentere på. Niels Bruus er dog opmærksom på, at den nuværende overenskomst skal genforhandles i 2020. Det er klart, at vilkårene "så vidt muligt må afspejle den kommercielle virkelighed, som rederiet befinder sig i", siger han til Søfart.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. sep. 2019 - 11:06   02. sep. 2019 - 12:36

Søfart

noc@arbejderen.dk