19 Aug 2019  

KBH: Ingen skyer af betydning, 14 °C

København vrimler med underbetalte chauffører i piratbusser

Højsæson for løndumping

København vrimler med underbetalte chauffører i piratbusser

Danske chauffører vil have sat en stopper for et stigende problem i København: Piratbusser med underbetalte chauffører bag rattet.

I løbet af sommeren har 3F sammen med arbejdsgiverne i Dansk PersonTransport gennemført flere aktioner for at gøre opmærksom på problemet med piratbusser.
FOTO: Privat
1 af 1

I København er sommermånederne højsæson for turister. Med turiststrømmen følger et stort antal udenlandske buschauffører, der kører for eksempel turisterne på sightseeing for krydstogtskibene i København. 

Deres lave lønomkostninger betyder, at de kan underbyde danske vognmænd, der presses ud af markedet. 
Jørn Hedengran, 3F's Transportgruppe

Kørslen foregår i busser på polske, litauiske eller lettiske nummerplader, og ifølge arbejdsgiverne i brancheforeningen for bus- og taxivognmænd, Dansk PersonTransport, findes der sågar spanske, bulgarske og græske busser, der tager fra Sydeuropa til København for at køre buskørsel på det danske, nationale marked i flere måneder ad gangen. 

Problemet er, at arbejdet sker til lønninger langt under dem, som en dansk ansat buschauffør har krav på, lyder det med beklagelse fra Jørn Hedengran fra 3F's Transportgruppe.

Kræver politisk handling

– De udenlandske vognmænd betaler hverken moms eller skat her i landet, og de lever heller ikke op til reglerne for registrering af deres forretning i Danmark. Deres lave lønomkostninger betyder, at de kan underbyde danske vognmænd, der presses ud af markedet. Det er unfair konkurrence, som vi er nødt til at reagere på, siger Jørn Hedengran til Arbejderen.

Han vil have politikerne i Folketinget til at bevilge flere penge til Politi, Skat og Arbejdstilsynet, så de kan sætte ind med mere systematisk kontrol på området. Og han har da også en forventning om, at den nye regering er mere lydhør over for en skærpet indsats mod social dumping end den forrige regering.

I løbet af juni og juli måned har 3F sammen med Dansk PersonTransport gennemført flere aktioner for at gøre opmærksom på problemet og for at råbe politikerne op. 

Stigende problem

3F Transport tør ikke sætte tal på problemets omfang, men Dansk PersonTransport har gennemført undersøgelser, der viser, at der kommer stadig flere såkaldte piratbusser til. I sommeren 2017 kørte 371 ud af 900 udenlandske turistbusser systematisk cabotagekørsel i Danmark. Hver femte endda så længe, at loven blev brudt.

– Og sidste sommer så vi fem gange så mange udenlandske turistbusser som danske i København. Foreløbig tyder alt på, at problemerne kun er vokset her i 2019, siger Michael Nielsen, administrerende direktør i Dansk PersonTransport i en pressemeddelelse.

Truer danske chaufførers levebrød 

Udviklingen vækker også bekymring blandt de, der lever af chaufførjobbet. Det gælder Bruno Gisi, der kører handicapbus og er brancheformand for turist- og handicapchaufførerne i 3F Chaufførernes Fagforening i København.

Han støtter aktionerne mod de udenlandske vognmænd, fordi han frygter, at den unfair konkurrence fra piratbus-vognmændene på sigt risikerer at koste mange danske chauffører og vognmænd deres levebrød.

– Vi hører om chauffører fra Hviderusland, der arbejder for 600 euro om måneden (cirka 4.500 kroner, red.) i op til otte måneder. Andre får 1.200 euro, men det er stadig langt under danske chaufførlønninger, siger Bruno Gisi til Arbejderen.

Ifølge 3F's Transportgruppe har en turistbuschauffør ansat på timebasis krav på en mindstebetaling på godt 152 kroner i timen.

Dumping af værste skuffe

Bruno Gisi er da også klar i mælet:

– Det her er social dumping af værste skuffe. De udenlandske buschauffører kører jo rundt i byen til latterligt lave lønninger. Vi har set grimme eksempler i lastbilbranchen. Vi har set det på metrobyggeriet, men det foregår altså også i turistbranchen. Og det skal stoppes. De udenlandske vognmænd skal betale skat og moms og betale en ordentlig løn til deres ansatte. 

I Chaufførernes Fagforening bruger faglig medarbejder Bo Weye Hansen masser af tid på at skaffe dokumentation på de udenlandske chaufførers løn og arbejdsforhold. 

– Vi har en klar formodning om, at de sover i bussen. De vil egentlig gerne snakke med os, og de vil også gerne have en dansk overenskomst, men hvis de beder deres arbejdsgiver om den danske løn, så mister de deres arbejde, siger Bo Weye Hansen til Arbejderen.

Virker gennemorganiseret

Meget tid går også med at finde ud af, hvordan piratbusforretningen i det hele taget er skruet sammen.

– Det er ikke helt nemt, men det virker gennemorganiseret. Som jeg forstår det, bliver vognmanden kontaktet af det, man kalder et incoming-bureau. Bureauet, der ikke er et turistbureau, bestiller en transport af en flok turister fra A til B. Det mærkelige er, at de samme incoming-bureauer nogle gange booker danske vognmænd på dansk overenskomst, fortæller Bo Weye Hansen og fortsætter:

– Jeg skyder på, at der konstant befinder sig mellem 100 og 150 udenlandske turistbusser i København. De gemmer sig på villaveje i København eller andre steder, hvor de kan holde uden at vække for stor opsigt, og indtil chaufførerne får en tur via telefonen.

EU-regler er for lempelige

Både 3F og vognmændene peger på, at et af problemerne er EU's lempelige regler for buskørsel – de såkaldte cabotageregler. De regler betyder, at en udenlandsk bus må køre i Danmark i op til tre måneder ad gangen.

– Chaufførerne bor i bussen, kører et smut til Malmø efter tre måneder. Det er jo hurtigt klaret, og så kører de videre i Danmark, siger Jørn Hedengran.

Indtil nu har der været gennemført aktioner den 11.6., den 22.6., den 2.7. og senest den 16.7., hvor aktionen fandt sted i Hillerød.

3F varsler sammen med vognmændene flere lignende aktioner.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. aug. 2019 - 09:04   13. aug. 2019 - 13:35

Piratbusser

noc@arbejderen.dk