22 Oct 2019  

KBH: Overskyet, 12 °C

Handicapchauffører indstiller to dages strejke

Lovning på dialog

Handicapchauffører indstiller to dages strejke

Efter to dages strejke er 50 østjyske handicapchauffører tilbage bag rattet. Ledelsen har lovet at indgå i dialog for at få løst utilfredsstillende arbejdsforhold på arbejdspladsen.

Handicapchaufførerne holdt møde torsdag. Efter mødet meddelte ledelsen, at den er klar til at indgå i dialog for at løse problemerne på arbejdspladsen.
FOTO: Privat
1 af 1

Torsdag sidst på eftermiddagen besluttede et halvt hundrede østjyske chauffører at genoptage arbejdet fredag morgen og dermed indstille to dages strejke.

Vi kan ikke længere forsvare de forhold, ledelsen skaber for de udsatte borgere.
Strejkende handicapchauffører

Chaufførerne, ansat ved firmaet HB-Care, kører hver dag hundredvis af handicappede børn til og fra skoler og institutioner i Aarhus-området.

 – Vores direktør har lovet at indgå i en dialog med os, så vi kan få løst nogle af de problematikker, der udløste arbejdsnedlæggelsen, siger Villy Andersen.

Han var dirigent på mødet torsdag, som chaufførerne brugte som anledning til i samlet flok at snakke deres arbejdsforhold og krav til ledelsen igennem.

"Vi kan ikke længere forsvare de forhold, ledelsen skaber for de udsatte borgere", skriver chaufførerne i en pressemeddelelse.

Ned ad bakke

Her ridser de nogle af de problemer op, som igennem lang tid har hobet sig op og sat skår i arbejdsglæden: Handicappede børn der flyttes rundt fra bus til bus. Børn der sidder i bussen i timevis, og ansatte der ikke kan førstehjælp.

– Det er gået ned ad bakke siden opstarten i Aarhus i 2016. Nu er vi der, hvor firmaet ansætter nye folk efter en enkelt telefonsamtale. Der er også blevet ansat mennesker, som ikke forstår dansk. Begrundelsen fra ledelsen er, at vi mangler chauffører, men at udvise så lidt omtanke for det arbejde, der skal udføres, er uforsvarligt, siger en repræsentant fra chaufførgruppen.

Af andre eksempler på uansvarlig adfærd fra ledelsen nævner chaufførerne, at ansatte ikke kan komme på kurser i førstehjælp, at man kan finde på at lukke kontoret og være utilgængelig, mens der stadig er busser på vejene, og at der ikke er indhentet børneattest på alle de ansatte.

Busserne skal i garagen

Den bekendte dråbe var en mail fra ledelsen med besked til flere af chaufførerne om, at de fra mandag den 16. september skal køre busserne til HB-Cares værksted i Lystrup, når arbejdsdagen er slut. Indtil nu har chaufførerne haft mulighed for at tage deres busser med hjem.

– Vi kan ikke afregne dem, hvis de kører fra Randers og må sidde i kø på motorvejen og tjene penge, siger Tim Normann.

Direktør for HB-Care, Tim Normann, forklarer til TV2 Østjylland, at det ikke er "økonomisk forsvarligt" for firmaet at lønne chaufførerne fra det øjeblik, de sætter sig ind i bussen:

– Vi kan ikke afregne dem, hvis de kører fra Randers og må sidde i kø på motorvejen og tjene penge, siger Tim Normann.

Den problemstilling havde chaufførerne oppe at vende på torsdagens møde, og de kommer med et forslag til løsning.

Tilbud fra chaufførerne

– Vi tilbyder, at vi ikke længere får løn til og fra vores hjemadresser, men derimod fra garagen, mens vi dog fortsat har busserne med hjem. På den måde sparer vi nogle lønkroner, da vi jo godt kan se, at de er bedre brugt på de udsatte borgere. Samtidig fastholder vi den mulighed for fleksibilitet, det giver at have busserne med hjem, forklarer Villy Andersen på vegne af kollegerne.

Ifølge fagforeningen 3F Transport, Logistik & Byg er det første gang nogensinde, at handicapchauffører i Aarhus-området nedlægger arbejdet. Chaufførerne elsker deres arbejde, og de ved, at det er en sårbar gruppe, de kører med. 

Hensynet til borgerne

"Det er faktisk af hensyn til borgerne, at vi ikke har protesteret så højlydt før. Ledelsen tænker så meget på kroner og øre, at det går ud over borgernes sikkerhed, men vi har passet vores arbejde, fordi vi ved, hvad det betyder for borgerne med trygge, genkendelige rammer. Vi vil bare ikke være med til, at det bliver værre, og det er vi bange for, at det bliver, medmindre der bliver grebet ind og gjort noget drastisk", står der i pressemeddelelsen.

Chaufførerne ser frem til dialog med ledelsen for at løse problemerne på arbejdspladsen, og de håber, at eventuelle besparelser vil blive brugt til gavn for de handicappede borgere.

Kapitalfond som hovedaktionær

HB-Care har mere end 30 års erfaring i branchen og beskriver sig selv som den førende leverandør af visiteret specialkørsel til kommuner og institutioner i Danmark. I 2014 købte den danske kapitalfond CataCap sig ind i selskabet som hovedaktionær. De resterende aktier ejes af nuværende og tidligere ledere og bestyrelsesmedlemmer i selskabet.

Artiklen kan downloades og printes i PDF her

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. sep. 2019 - 08:32   13. sep. 2019 - 11:03

Strejke

noc@arbejderen.dk