04 Dec 2020  

KBH: Spredte skyer, 3 °C

Femern-skandale får minister til at ændre regler om arbejdstid

Ændrer bekendtgørelse

Femern-skandale får minister til at ændre regler om arbejdstid

Byggeriet af Femern-forbindelsen kom fra land med 12-timers-vagter 28 dage i træk. Nu bliver reglerne om hvileperiode og fridøgn ændret, lyder det i et svar fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.

Det skal ikke være muligt at arbejde 12 timer om dagen 28 døgn i træk, mener Peter Hummelgaard.
FOTO: http://peterhummelgaard.dk/
1 af 1

12 timers arbejde om dagen 28 dage i træk. Det var vilkårene for bygningsarbejdere og maskinførere ansat ved det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC), der har kontrakt på etablering af den første del af en bil- og togtunnel mellem Danmark og Tyskland.

Jeg har taget initiativ til en ændring af arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn.
Peter Hummelgaard, beskæftigelsesminister (S)

Tilladelsen til de lange og mange arbejdsdage uden hvil fik konsortiet af Arbejdstilsynet i august måned. Arbejdstilsynet hører under Beskæftigelsesministeriet, og nu vil beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) sætte en stopper for den slags arbejdstider.

– Jeg er generelt meget optaget af spørgsmålet om ordentlige arbejdsvilkår, herunder at reglerne ikke skal kunne udnyttes til social dumping. Derfor har jeg taget initiativ til en ændring af arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn, skriver ministeren i et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.

Protester fra fagbevægelsen

Fagbevægelsen reagerede med voldsomme protester over forholdene på den første del af det gigantiske bygge- og anlægsprojekt til en samlet pris på 53 milliarder kroner.

>>LÆS OGSÅ: Hug til staten som bygherre på Femern-forbindelsen

Fagforeningerne var i forvejen forargede over, at FBC nægtede at tegne overenskomst, og at konsortiet fik tilladelse fra en statslig myndighed til at lade deres ansatte knokle ud over det sædvanlige, gjorde ikke forargelsen mindre. 

De danske fagforeninger truede med konflikt, og det endte med, at FBC i slutningen af september underskrev en overenskomst. Med den var det slut med de uhørte arbejdstider.

>>LÆS OGSÅ: Udsigt til konflikt og fagretslig sag giver overenskomst på Femernprojekt

Når forslaget om ændring af reglerne om hvileperiode og fridøgn ligger klar, skal det i høring i Arbejdsmiljørådet, inden det kan vedtages.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


22. okt. 2020 - 06:03   23. okt. 2020 - 14:39

Arbejdstid

noc@arbejderen.dk
Femern-forbindelsen
  • Femern-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der kommer til at gå fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarden i Tyskland. Tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.

  • Op til 3.000 mennesker vil være direkte beskæftiget med at bygge Femern-tunnelen.

  • Det tager cirka 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen.

  • Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven. Du kan læse mere om projektets økonomi her.

KIlde: Femern.com