01 Mar 2021  

KBH: Let skyet, 8 °C

Faglige aktivister protesterer mod social dumping på Storstrømsbroen

Solidaritet med brobyggere

Faglige aktivister protesterer mod social dumping på Storstrømsbroen

De udenlandske arbejdere på Storstrømsbroen fik i dag besøg af danske kolleger, der ville vise, at de bekymrer sig om løn og arbejdsforhold for brobyggerne på det offentlige milliardprojekt.

Aktivisterne stillede op ved hovedindgangen til byggepladsen iklædt mundbund. Med sig havde de røde fagforeningsfaner og løbesedler på italiensk, rumænsk og portugisisk.
FOTO: Klaus-Henrik Andreasen
1 af 1

Faglige aktivister fra københavnske fagforeninger har i dag været i Vordingborg for at vise solidaritet med de udenlandske kolleger, der arbejder på byggeriet af Storstrømsbroen. Med på turen var murere, tømrere, stilladsarbejdere, men også jernbanearbejdere og andre faggrupper var repræsenteret.

Med aktionen vil vi vise de udenlandske arbejdere, at vi som kollega til kollega bekymrer os om deres løn og arbejdsforhold.
Helga Mathiassen, tømrer

– Vi møder først og fremmest op for at få kontakt med vores udenlandske kolleger på byggeriet. De skal vide, at de ikke står alene, og at der er et stærkt fællesskab i fagforeningerne, der står bag dem. Her i Danmark har man ret til at stå i fagforening, uanset hvad ens arbejdsgiver mener om den sag, fortæller Brian Rünitz, der selv arbejder som tømrer og er tillidsrepræsentant:

– Men vi kommer også for at vise virksomhederne og politikerne, at vi ikke vil finde os i løndumping og livsfarligt arbejdsmiljø på endnu et offentligt finansieret byggeri.

>>LÆS OGSÅ: Udenlandske firmaer dominerer opførelsen af Storstrømsbroen

Fra kollega til kollega

Aktivisterne stillede op ved hovedindgangen til byggepladsen iklædt mundbund. Med sig havde de røde fagforeningsfaner og løbesedler på italiensk, rumænsk og portugisisk.

- Med aktionen ville vi vise de udenlandske arbejdere, at fagforeningen også er fællesskab af kolleger på tværs af forskellige fag, og at vi som kollega til kollega bekymrer os om deres løn og arbejdsforhold, siger Helga Mathiassen.
Klaus-Henrik Andreasen

– Det blev taget rigtig godt imod, og vi fik delt alle løbesedlerne ud. På løbesedlen havde vi skrevet noget om retten til organisering, om nødvendigheden af sammenhold og kampen for gode løn- og arbejdsforhold, siger Helga Mathiassen til Arbejderen.

Hun understreger, at dagens aktion ikke er et forsøg på at gå de lokale fagforeninger i bedene og heller ikke skal opfattes som en kritik af deres indsats.

– Med aktionen ville vi vise de udenlandske arbejdere, at fagforeningen også er fællesskab af kolleger på tværs af forskellige fag, og at vi som kollega til kollega bekymrer os om deres løn og arbejdsforhold. Og at de altid er velkommen til at henvende sig til fagforeningen, hvis de har brug for hjælp eller vejledning.

Dansk bygherre – udenlandske entreprenører

Det er Vejdirektoratet – en styrelse under Transport- og Boligministeriet – der er bygherre på det offentlige milliardbyggeri til 2,1 milliarder kroner.

Oprindeligt var der store forventninger til, at byggeriet af forbindelsen mellem Sjælland og Falster via Masnedø ville skabe en masse lokale arbejdspladser med gode arbejdsvilkår. Valget af hovedentreprenør faldt imidlertid på det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), og nu sidder italienerne sammen med underentreprenørfirmaer fra Rumænien og Portugal på omkring 75 procent af projektet.

Klaus-Henrik Andreasen

Projektet startede i september 2018 og har fra dag ét været skæmmet blandt andet af et utal af sager om brud på arbejdsmiljøreglerne og manglende indberetning af ulykker. Palle Bisgaard, næstformand i 3F's byggegruppe, har tidligere fortalt til Arbejderen, at forbundet har kendskab til fire til seks arbejdsskader, der aldrig er blevet anmeldt, som de skal ifølge reglerne.

Fagbladet 3F, der har fulgt problemerne på arbejdspladsen, skrev i december måned 2020, at Arbejdstilsynet havde givet 140 alvorlige påbud og forbud. Ifølge Arbejdstilsynets tilsynsførende så har bygningsarbejdere blandt andet været i fare for "død'', ''knoglebrud'' og ''amputering''.

– Den slags horrible arbejdsforhold er et angreb på os alle sammen. Uanset hvilket sprog kollegerne taler, siger Brian Rünitz:

– I virkeligheden er det jo absurd, at vi skal stå her igen foran et offentligt finansieret byggeprojekt, som foregår under kummerlige arbejdsvilkår. Pilen peger både mod de virksomheder, der står for byggeriet, og de politikere, der endnu en gang vælger prisen som det vigtigste parameter, når de beslutter, hvem der skal stå for entreprisen af et så stort anlægsprojekt.

>>LÆS OGSÅ: Ø: Stop byggeriet af Storstrømsbroen, indtil sikkerheden er på plads

Fagbladet 3F har man også kunnet læse, at SBJV og de rumænske og portugisiske byggefirmaer aflønner de udenlandske arbejdere med op til 7.500 kroner mindre om måneden, end lokale bygningsarbejdere får.

Fyresedler til fagligt aktive i Arbejdsretten

Senest har der været sagen med to bygningsarbejdere ved den portugisisk ejede underentreprenør New Building Services. De to meldte sig ind i 3F, stillede op til valg som tillidsrepræsentanter og blev to dage efter sendt hjem til Portugal med besked om ikke at vende tilbage, fremgår det af Fagbladet 3F.

Den sag fik flere faglige klubber til at reagere med støtteudtalelser og krav om, at de fyrede bliver genansat.

>>LÆS OGSÅ: Faglige klubber kræver fyrede brobyggere genansat

– 3F har rejst sagen ved Arbejdsretten, og viser det sig, at de to kolleger blev fyret, fordi de er fagligt aktive, så er det meget alvorligt. Sagen bliver behandlet den 8. marts, og det vil vi helt sikkert markere på en eller anden måde, siger Helga Mathiassen.

De fremmødte ved torsdagens solidaritetsaktion konstaterer, at arbejdet på Storstrømsbroen lider under de samme problemer, som man så på metrobyggeriet og letbanen og mange andre bygge- og anlægsprojekter, hvor man primært bruger udenlandske entreprenører.

– Den her slags forhold må aldrig blive acceptable. Vi vil blive ved med at slås mod det her. Det er efterhånden hverdag i byggebranchen, at vi ser udenlandske kolleger blive udnyttet. Det vil vi aldrig finde os i, slutter Brian Rünitz.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


18. feb. 2021 - 17:35   19. feb. 2021 - 12:58

Solidaritet

noc@arbejderen.dk
Byggeri af Storstrømsbroen
  • Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø.

  • Broen bliver cirka fire kilometer lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor, en tosporet landevej samt en gang- og cykelsti.

  • Partierne bag forliget om Storstrømsbroen er V, LA, K, DF, S, RV og SF.

  • Det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture, SBJV, vandt udbuddet i 2017 og er hovedentreprenør på opførelsen af broen. Kontrakten har en værdi af 2,1 milliarder kroner. Der var første spadestik på byggeriet den 28. september 2018.

  • Det italienske konsortium bestod oprindelig af tre firmaer, men to af firmaerne faldt fra, da det kom frem, at de var involveret i en stor korruptionssag i det italienske retssystem. I dag består SBJV-konsortiet kun af den italienske entreprenør Itinera.

  • SBJV har hyret flere udenlandske underentreprenører. Det drejer sig blandt andet om italienske CIPA og portugisiske CNBT, som begge er kendt fra metrobyggeriet, hvor de har stået bag social dumping for i alt 60 millioner kroner. De to firmaer skal lave betonarbejde.

  • Det italienske firma CEM Estero skal stå for produktion af fundamenter og brofag, som bliver formet af stål og støbt i beton i fire fabrikshaller på Masnedø. Det italienske firma Fagioli skal transportere broelementerne og montere dem i Storstrømsfarvandet.

Læs mere om byggeriet hos Vejdirektoratet.