17 Sep 2019  

KBH: Overskyet, kraftige regnbyger, 9 °C

DSB-ansatte danner faneborg i 34 timer

Kampen for Fair forhold

DSB-ansatte danner faneborg i 34 timer

Torsdag-fredag danner DSB-ansatte på tværs af faggrupperne faneborg for at signalere opbakning til Dansk Jernbaneforbunds forhandlere, der lørdag forventes at fremlægge nye lokalaftaler.

Kampen for Fair forhold i DSB fortsætter til det sidste. Torsdag-fredag etablerer de ansatte faneborg i 34 timer, og lørdag forventes deres forbund og arbejdsgiver at fremlægge forslag til nye lokalaftaler.
FOTO: Søren D. Andersen
1 af 1

Fra torsdag den 30. juni klokken 7:00 til fredag den 31. juni klokken 18:00 arrangerer "ansatte i DSB" faneborg for Fair Forhold.

Der er et rigtigt dårligt arbejdsmiljø. Arbejdsglæden er væk, og stemningen trykket. 
Niels F. Jacobsen, lokomotivfører

Faneborgen foregår på Islands Brygge 32D, hvor Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har hovedkontor.

I løbet af de 34 timer, faneborgen står på, vil der være forskellige aktiviteter, happenings og musik. Der vil også være aktiviteter for børn.

”Alle er velkomne. Tag derfor gerne alle du kender med,” lyder opfordringen.

"Vi ønsker med denne faneborg at vise, at vi bakker vores forhandlere 100 procent op og står sammen på tværs af faggrupperne om Fair Forhold i DSB", skriver DSB-folkene.

De forhandler

Sagen er den, at DSB og Dansk Jernbaneforbund – bistået af henholdsvis Dansk Industri/Dansk Arbejdsgiverforening og FH – har forhandlet siden den 5. april. Forhandlerne har sat en deadline på lørdag, hvor de forventes at fremlægge nye lokalaftaler til erstatning for dem, som DSB opsagde i december 2017 i forbindelse med indmeldelsen i DI. Det vil sige lokalaftaler om arbejdstid, medarbejderindflydelse, tillidsrepræsentanter, løn og pension, tillæg med videre.

>>LÆS OGSÅ: DSB opsiger overenskomster

En af dem, der venter spændt på resultatet af forhandlingerne, er Niels F. Jacobsen fra Aarhus. Han har været lokomotivfører i 36 år, heraf de sidste syv-otte år frikøbt tillidsrepræsentant.

– Jeg er stadig tillidsrepræsentant, men DSB vil ikke mere betale mig for at udføre mit hverv, siger Niels F. Jacobsen til Arbejderen.

En ødelagt arbejdsplads

Han fortæller, hvordan DSB på ganske kort tid er lykkedes med at ødelægge en tidligere god arbejdsplads. Som eksempler nævner han, at skiftet fra en statslig til en privat DI-overenskomst blandt andet har betydet, at der er lokomotivførere, der har mistet op mod 3000 kroner om måneden i løn. Ligeledes tager DSB ledelsesretten helt bogstavelig med den konsekvens, at de ansatte ikke som tidligere har indflydelse på tilrettelæggelse af arbejdstiden.

>>LÆS OGSÅ: DSB bryder overenskomsten 

– Der er et rigtigt dårligt arbejdsmiljø. Arbejdsglæden er væk, og stemningen trykket. Mange, især ældre kolleger, stopper, og det er folk, der ellers har været enormt glade for deres arbejde, fortæller Niels F. Jacobsen.

DSB er presset af personaleflugt

Han mener, at arbejdsgiveren er presset som følge af, at personalet søger væk.

– DSB tvangsudstationerer folk til andre byer, lyder det fra den erfarne lokomotivfører.

Konkret er Svendborg-banen lammet. Ikke på grund af sygdom, som DSB forsøger at give indtryk af, men på grund af personalemangel, udtaler Henrik Horup, Dansk Jernbaneforbunds forbundsformand:

– Vi er dybt forundrede over, at DSB meddeler, at årsagen til indstilling af togdriften på Svendborg-banen er sygdom blandt lokomotivførerne. Dansk Jernbaneforbund er på ingen måde vidende om, at sygefraværet blandt lokomotivpersonalet er unormalt højt. DSB's udmelding internt i virksomheden er akut personalemangel; men dette er ikke korrekt. Der er absolut ingen interne udmeldinger om et øget sygefravær.

– Manglen på lokomotivførere i Odense er ikke akut; men har været kendt i Odense gennem længere tid. En personalemangel, der er forværret af, at folk søger væk fra virksomheden.

Jernbaneforbundet undrer sig over, at DSB har indstillet togdriften på Svendborg-banen, når det er muligt at gøre brug af en såkaldt "fakultativ køreplan", der sikrer, at der kører et tog i timen hver vej.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. maj. 2019 - 10:41   28. maj. 2019 - 12:02

DSB

noc@arbejderen.dk