17 Feb 2019  

KBH: Spredte skyer, dis, 6 °C

Det er politikernes ansvar at sikre bedre arbejdsforhold

Buschauffører fortsætter pause-indsats

Det er politikernes ansvar at sikre bedre arbejdsforhold

Køreplaner med tid til at holde pauser, lyder ønsket fra buschauffører over hele landet. Mandag gik de på gaden for at få borgernes støtte til kravet.

Mandag var buschauffører over hele landet på gaden for at hente støtte til kravet om bedre arbejdsforhold. Billedet er fra Nytorv i Aalborg.
FOTO: Arbejderen.dk
1 af 1

Mandag var buschauffører på gaden i en landsdækkende aktion for bedre arbejdsforhold. Chaufførerne opfordrede forbipasserende til at skrive under på et postkort til politikerne med det formål, at de lever op til deres ansvar og gør noget ved de alt for stramme køreplaner.

Jeg forventer, at poltikerne vil høre, hvad vi siger, og at de vil se seriøst på de forslag til køreplanændringer, vi kommer med.
Heidi Bejlegaard, talsperson 

– Vi arbejder under stort tidspres og de planer, vi kører efter, er lavet i en tid med mindre trafik. Køreplanerne hænger ikke sammen, og vi har svært ved at overholde tiderne. Det giver forsinkelser, som går ud over passagererne og over vores pauser, siger Nejla Dogan til Arbejderen.

Hun er en af talspersonerne for buschaufførerne i Hovedstaden og var med, da der blev delt postkort ud og samlet underskrifter ind på Høje Tåstrup Station.

Politisk bestemte rammer

I dag er seks trafikselskaber ansvarlige for rammer og udbud af al rutebuskørsel i Danmark. Driften af busserne varetages af private vognmandsfirmaer, som byder på opgaverne, men da trafikselskaberne er ejet af regioner og kommuner i fællesskaber er det i første omgang politikerne, chaufførerne går efter at få i tale.

 – Det er jo politikerne, der i sidste ende bestemmer, hvor mange penge, der skal afsættes til den kollektive trafik. Det er dem, der har indflydelse på, hvordan vores arbejdsdag ser ud, siger Nejla Dogan. 

Mandagens postkort-aktion er blot et af flere initiativer i buschaufførernes landsdækkende indsats for at få en mindre presset arbejdsdag - en indsats de kalder Tid til at trykke STOP. Indsatsen har kørt igennem flere måneder, og på et stormøde den 18. november blev 900 chauffører enige om at gå hjem og arrangere såkaldte lyttemøder. 

Hurtigere end Google Maps

Formålet med møderne er først og fremmest at få repræsentanter fra trafikselskaberne i tale. I sidste uge blev der afholdt lyttemøder i København, Aalborg og Køge. I denne uge er der lyttemøder i Aarhus, Odense og Kolding.

I Aalborg deltog fem politikere - to fra Enhedslisten og tre socialdemokrater, deriblandt formanden for Nordjyllands Trafikselskab (NT) og 2. viceborgmester i Aalborg Kommune Nuuradin Hussein. 

– Jeg tænkte, at det var lidt dårligt fremmøde, når vi nu havde inviteret 17, men selve mødet forløb sådan set over al forventning, siger Heidi Bejlegaard, en af talspersonerne for buschaufførerne i det nordjyske, til Arbejderen.

På mødet kunne politikerne eksempelvis sammenholde den tid, NT har sat af i køreplanerne med den køretid, som Google Maps angiver på samme rute. Til overraskelse for politikerne, men hverdag for chaufførerne, beregner Google længere køretid på langt de fleste ruter end køreplanerne kalkulerer med.

Oveni fik politikerne også beretninger om, hvad det betyder, når der mangler toiletforhold på flere af ruterne.

– Vi fik helt sikkert rejst nogle problematikker, som jeg faktisk tror, at NT ikke var klar over. Og jeg tror, at én eller flere af politikerne gik fra mødet med en anden holdning, end da de kom, mener Heidi Bejlegaard.

Vi fortsætter

Problemerne med pauser og manglende toiletforhold kom også op på lyttemødet i København, fortæller Nejla Dogan. Her var inviteret 44 politikere, herunder alle de folkevalgte kommunale og regionale repræsentanter, som sidder i trafikselskabet Movias bestyrelse og repræsentantskab. En enkelt politiker deltog på eget initiativ, nemlig Henning Hyllested, der er transportordfører for Enhedslisten i Folketinget.

– Vi havde ikke hørt fra politikerne og blev skuffede over, at de ikke mødte op. Men det skal nu ikke stoppe os. Nu bliver vi ved, indtil politikerne og trafikselskaberne tager det her alvorligt. Vores mål er at gøre op med det minuttyranni, som vi lider under, lyder det med fast stemme fra Nejla Dogan.

Løsning til sommer?

Også i det nordjyske går chaufførerne målrettet efter at få nye og bedre køreplaner.

– Jeg oplever, at vi gik fra mødet indstillet på at fortsætte samarbejdet. Jeg forventer, at poltikerne vil høre, hvad vi siger, og at de vil se seriøst på de forslag, vi kommer med til ændringer af køreplanerne, som forhåbentlig kan nå at komme med, når de skal skiftes til sommer, siger Heidi Bejlegaard, der også håber, at politikerne finder en løsning på de manglende toiletforhold.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


11. dec. 2018 - 14:01   20. dec. 2018 - 16:13

Arbejdsmiljø

noc@arbejderen.dk
Buschaufførernes arbejdsforhold

En undersøgelse blandt 2.300 buschauffører - lavet af fagforbundet 3F - peger på hvor udbredte chaufførernes problemer er:

  • 71 procent fortæller, at de har problemer med at få afholdt de pauser, som de har ret til

  • 46 procent klager over manglende toiletfaciliteter

  • 50 procent har fået pauser placeret i starten/slutningen af en vagt

  • 59 procent klager over mangel på tid til opstart af bus

Kilde: Fagbladet 3F