05 Jul 2020  

KBH: Overskyet, let regn, dis, 16 °C

Chauffører møder OK20-forhandlere med tissetræ og voksenble

Kræver løsning på pauseproblem

Chauffører møder OK20-forhandlere med tissetræ og voksenble

Siden november 2018 har buschauffører råbt højt om dårlige arbejdsforhold, der betyder, at de ikke har tid til at holde pauser. Det skal overenskomstforhandlingerne løse, mener chaufførerne.

Buschaufførerne havde medbragt tissetræ ved den faglige markering foran Industriens Hus. Det skal minde forhandlerne om, at de skal finde en løsning på chaufførernes elendige køreplaner og toiletforhold.
FOTO: Filip Stadler
1 af 1

Tirsdag, onsdag, torsdag ...

I denne uge har buschauffører fra hele landet stået udenfor Industriens Hus i København, mens repræsentanter fra 3F's transportgruppe har forhandlet med arbejdsgiverne om nye overenskomster på busområdet.

Det koster selvfølgelig, men problemet kan ikke blive ved med at lande på os. Vi kan og vil ikke blive ved med at betale.
Bjarne Lundgreen-Larsen, TR ved Anchersen

Et tissetræ illustrerer tydeligt, at chaufførerne først og fremmest forventer, at der findes en løsning på deres pauseproblemer. Tommy Olesen har valgt at tage en voksenble på for at vise konsekvensen af alt for stramme køreplaner og elendige toiletforhold.

– Forhandlerne skal gøre et eller andet. Ellers ender det med, at vi er nødt til at sidde med ble på for ikke at gøre i bukserne, siger Tommy Olesen, der til daglig kører bybus i Aalborg, til Arbejderen.

Demonstrant med ble

Han har taget turen til København både onsdag og torsdag for at sige til forhandlerne, at de skal sikre ordentlige arbejdsforhold i overenskomsterne:

– Det er vigtigt at vise vores forhandlere, at vi står bag dem, og det er dejligt at snakke med folk, der kommer forbi. Når de hører, hvorfor vi voksne mennesker står med ble på, så kan de godt se, at det er uanstændige arbejdsforhold, vi arbejder under.

Buschaufførerne har, siden de på et stormøde i Odense i november 2018 besluttede en landsdækkende indsats 'Tid til at trykke STOP', stået sammen om at kræve forholdene forbedret. De vil ikke længere finde sig i at skulle holde sig i timevis eller i at skulle sætte sig bag et skur, en busk eller et træ.

– Det er uværdigt, og vores helbred kan ikke holde til et helt arbejdsliv på den her måde, siger Tommy Olesen, der igen torsdag har taget opstilling med voksenble foran arbejdsgivernes domicil ved Rådhuspladsen i København.

>>LÆS OGSÅ: Chauffører kræver bedre køreplaner

Må ikke ramme passagererne

Også Bjarne Lundgreen-Larsen, der er tillidsrepræsentant og chauffør hos Anchersen Bustransport, har torsdag fundet plads blandt kollegaer fra nær og fjern.

– Vi håber selvfølgelig, at det virker, at vi viser, at vi står sammen, og at busserne stadig kører, siger han til Arbejderen.

Den københavnske chauffør ser den faglige markering som en direkte udløber af Tryk stop-kampagnen:

– Det har hele tiden været vigtigt for os, at vi, samtidig med at vi har gjort opmærksom på pauseproblemerne, har været meget bevidste om, at det ikke måtte gå ud over passagererne.

Det kan da løses

Som eksempel på det, der i dagligdagen kan smadre en køreplan, nævnes vejarbejde eller et uheld. 

– Problemet skal løses i overenskomsterne. Det er dem, der siger, hvordan vores pauser skal være, og forhandlerne bliver nødt til at komme med en eller anden form for nytænkning.

– Det kan løses, eksempelvis med ekstra bemanding, som kan tilkaldes, når det er nødvendigt. Det koster selvfølgelig, men problemet kan ikke blive ved med at lande på os. Vi kan og vil ikke blive ved med at betale, fastslår Bjarne Lundgreen-Larsen.

 >>LÆS OGSÅ: Buschauffører på gaden med STOP-knap

Nu gælder det normallønsområdet

På de store overenskomstområder er det indtil nu kun CO-industri og Dansk Industri, der er blevet enige om et forlig. Industriforliget dækker rundt regnet 230.000 privatansatte, men er toneangivende på hele minimallønsområdet, som gælder cirka 80 procent af alle ansatte på det private arbejdsmarked.

De resterende 20 procent arbejder under normallønssystemet, hvor alt forhandles centralt. Her er det sædvanligvis transportens Fællesoverenskomst, der står for gennembrudsforliget og sætter rammerne for alle andre overenskomster på normallønsområdet.

Klokken 14.30 i dag torsdag har Dansk Industri og 3F's transportgruppe indkaldt deres forhandlingsudvalg med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på netop Fællesoverenskomsten. Den dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere.

"Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant," skriver DI i en pressemeddelelse.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


20. feb. 2020 - 15:31   20. feb. 2020 - 16:16

OK 2020

noc@arbejderen.dk
Buschaufførernes arbejdsforhold

En undersøgelse blandt 2.300 buschauffører – lavet af fagforbundet 3F – peger på, hvor udbredte chaufførernes problemer er:

  • 71 procent fortæller, at de har problemer med at få afholdt de pauser, som de har ret til.

  • 46 procent klager over manglende toiletfaciliteter.

  • 50 procent har fået pauser placeret i starten/slutningen af en vagt.

  • 59 procent klager over mangel på tid til opstart af bus.

Kilde: Fagbladet 3F