16 Dec 2018  

KBH: Spredte skyer, 0 °C

Buschauffører på gaden med STOP-knap

Pause-indsats

Buschauffører på gaden med STOP-knap

Søndag samles over 800 buschauffører til stormøde i Odense for i fællesskab at gøre noget ved deres arbejdsforhold. Forinden har der været lokale aktioner.

– VI skal have politikerne og trafikselskaberne i tale. Det er dem, der har ansvaret for de vilkår buskørslen udbydes på, mener Per Jessen (nummer 2 fra venstre)
FOTO: PN
1 af 1

Normalt er det passagererne i by- og regionalbusserne, der trykker på STOP-knappen, men de seneste uger har chauffører over hele landet benyttet sig flittigt af den røde knap. 

Vi skal have fat i politikerne og trafikselskaberne. Det er deres ansvar, at forholdene er, som de er. 
Per Jessen, talsperson Midtjylland

I Silkeborg, Nakskov, Esbjerg, Horsens, Hjørring, Aalborg, København og mange andre byer har hundredvis af chauffører været på gaden for at sige STOP til dårlige arbejdsvilkår.

Chaufførerer mener, at bussernes køreplaner generelt er for stramme og resulterer i, at chaufførerne ikke har tid til at holde pauser.

– Det er uholdbart i længden, og det er derfor vi nu råber op for at få gjort et eller andet ved det her problem, siger talsperson Kaj Ernst Leed, der har været på gaden i Aalborg i denne uge.

Til TV2 Nord fortæller han, at han dagligt hører fra kollegaer, der ikke har tid til at holde deres spisepause eller tid til at komme på toilettet.

Nok er nok

I mandags stod Per Jessen, der kører regionalbus i Aarhus-området, på busterminalen ved Skanderborg Station. Her delte han sammen med en flok kollegaer løbesedler ud til passagererne.

– Folk har fået nok - folk elsker at køre bus og vil gøre alt for at være en god chauffør overfor passagererne. Men når man ikke længere kan gøre sit arbejde godt nok, så er det tiden at sige stop, siger Per Jessen, der er talsperson for chaufførerne i Midtjylland, til Arbejderen.

At chaufførerne oplever et pres og har problemer med arbejdsforholdene dokumenterer en spørgeundersøgelse, som 3F har taget initiativ til. Flere end 2.600 chauffører har deltaget i undersøgelsen, der blandt andet viser, at syv ud af ti ikke kan holde de nødvendige pauser, de ifølge overenskomsten har ret til, fordi køreplanerne ikke passer til dagligdagen i trafikken.

Et andet problem handler om, hvornår pausen er placeret. Halvdelen af de deltagende chauffører svarer, at deres pause ligger i starten eller slutningen af en vagt på typisk syv-otte timer, hvor den selvsagt ikke gør den helt store gavn.

>>LÆS OGSÅ: Chauffører trykker på STOP-knappen

Så der er rigeligt at tage fat på, mener Per Jessen, håber, at chaufførerne ved at handle i fællesskab og være synlige kan få tingene ændret til det bedre.

– Vi trykker på stopknappen og siger nu er nok nok. Vi kan ikke leve med køreplaner, der er så pressede, at vi hænger fem-ti minutter bagefter hele tiden, siger Per Jessen og tilføjer at det i lige så høj grad drejer sig om passagernes og andre trafikanters sikkerhed.

>>LÆS OGSÅ: – Vi har menneskeliv i hænderne

Vil råbe politikerne op

Derfor handler det først og fremmest om at råbe politikerne op, da det er dem, der udstikker rammerne for buskørslen:

– Vi skal have fat i politikerne og trafikselskaberne. Det er deres ansvar, at forholdene er, som de er. Det er dem, der sender buskørslen i udbud.

På søndag mødes flere end 800 buschaufførerne til stormøde i Odense. Her skal de i fællesskab diskutere sig frem til hvilke krav, de kan blive enige om at rejse ovefor politikerne.

– Jeg håber da, at aktiviteterne fortsætter - også efter stormødet. Nu har vi gennem den her indsats skabt en masse faglig aktivitet og fået opbygget nogle netværk. Det håber og tror jeg, vi kan fortsætte med, slutter Per Jessen. 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


16. nov. 2018 - 08:17   16. nov. 2018 - 14:58

Arbejdsmiljø

noc@arbejderen.dk