30 Oct 2020  

KBH: Spredte skyer, dis, 7 °C

Buschauffører i Aalborg siger nej

Utilfredse med AKT-forlig

Buschauffører i Aalborg siger nej

Lønstigningen på under 10 kroner over tre år er alt for lidt, mener Transportgruppen i 3F Aalborg, der også frygter et slagsmål med arbejdsgiverne om de pauser, der er skrevet ind i AKT-forliget.

Tillidsrepræsentant og landsklubformand Michael Olesen har hele 3F Aalborgs Transportgruppe bag sig i anbefalingen af et nej til AKT-overenskomsten.
FOTO: Arbejderen
1 af 1

Pengene i forliget er ikke værd at snakke om, og den formulering, der er lavet om pauserne, er jeg noget bekymret over.

Det er simpelthen for lidt med 9,55 kroner i timen over tre år. Jeg havde da mindst regnet med 15 kroner.
Michael Olesen, landsklubformand

Ordene kommer fra Michael Olesen, der er tillidsrepræsentant for kollegaerne ved busselskabet Keolis i Aalborg og formand for Landsklubben for Bybus- og Rutebilchauffører. Holdningen går på det forlig, der omfatter buschaufførerne i den kollektive trafik, også kaldet AKT-området.

– Jeg kan ikke anbefale mine kollegaer at stemme ja til forliget, siger Michael Olesen og fortsætter:

– Den væsentligste årsag til, at jeg siger nej, er løndelen. Det er simpelthen for lidt med 9,55 kroner i timen over tre år. Jeg havde da mindst regnet med 15 kroner.

Michael Olesen forklarer, at der er mange buschauffører over 55 år, og han mener, at det bliver svært at tiltrække unge til branchen med de lønstigninger, der ligger i forliget. Timelønnen uden tillæg vil således lande på 150,17 kroner den 1. marts 2022.

Med 'speciel tillæg' på 1,19 i timen og 'chaufførtillæg/garagetillæg', som alle får, vil timelønnen i marts 2022 være på 156,86 kroner.

Resultat af 'Tryk stop'

Landsklubformanden, der sidder med i forhandlingsudvalget som tilforordnet uden stemmeret, forklarer, at der slet ikke er blevet forhandlet løn på AKT-delen. Den lønstigning, som bybus- og rutebilchaufførerne har fået, er den, der tidligere blev aftalt i forliget på Fællesoverenskomsten.

>>LÆS OGSÅ: En tredjedel af 3F's forhandlere dumper transportforlig

Hvad angår den del i overenskomsten, som omhandler chaufførernes ret til pauser, så er Michael Olesen heller ikke helt tilfreds.

– Det er skrevet ind i forliget, og på den måde er det en forbedring i forhold til det, vi havde, men jeg frygter, at vi som tillidsvalgte skal slås for at få arbejdsgiverne til at overholde aftalen.

Han forklarer, at der er store forskelle på afstanden fra dér, hvor bussen skal holde, til pausefaciliteterne, og at det kan tage mellem 3-10 minutter at pakke ned, tjekke at bussen ser ren og pæn ud til næste tur og til, at chaufføren står i pauselokalet.

– Jeg frygter, at det bliver op til os tillidsvalgte og den enkelte chauffør at dokumentere, hvis pauserne ikke har den aftalte længde, siger Michael Olesen.

Kravet om den nødvendige tid til pauser har chaufførerne kæmpet for gennem en landsdækkende indsats i mere end et år. Michael Olesen anerkender da også, at det er i kraft af 'Tid til at trykke stop'-indsatsen, at pauserne overhovedet er skrevet ind i aftalen. 

>>LÆS OGSÅ: Chauffører møder OK20-forhandlere med tissetræ og voksenble

– Det har ikke været gratis at få pauserne skrevet ind i overenskomsten. For at komme videre med den her problematik har vi foræret fem minutter dagligt på hver vagt. Nu har dem, der kører rutebil, kun 20 minutters pause mod 25 før, og dem i byerne har 40 minutter mod 45 minutter før.

Nej fra 3F Aalborgs Transportgruppe

På baggrund af en gennemgang af AKT-forliget, en snak med repræsentanterne i forhandlingsudvalget, tillidsrepræsentanter og tilbagemeldinger fra chaufførerne har 3F Aalborgs Transportgruppe besluttet at anbefale medlemmerne at stemme nej til forliget.

– Hele arbejdet omkring sikring af pauser og pausefaciliteter anerkendes, men om overenskomsten reelt løser de massive problemer, der er vedrørende pauser og pausefaciliteter, tvivles der stærkt på, siger formand for 3F Aalborgs Transportgruppe Kim Sunding.

Blandt Aalborg-chaufførerne er der også stor utilfredshed med, at de først bliver omfattet af de nye pauseregler fra sommeren 2021. Det skyldes en formulering i AKT-forliget om, at pausereglerne træder i kraft ved førstkommende køreplanskift efter oktober 2020, og at Nordjyllands Trafikselskab skifter køreplaner til sommer og igen den 15. august. 

– Det sammenholdt med den manglende løsning på 0-timers-ansættelser samt den alt for lille lønstigning gør, at tomlen vender nedad her i Aalborg. De ting kan nogle forbedringer i overenskomsten – blandt andet en styrkelse af arbejdsmiljørepræsentanten og styrkelsen af løn under sygdom – ikke opveje, lyder det fra Kim Sunding.

Gruppeformanden svarer på spørgsmål

Transportgruppen i 3F Aalborg har 2600 medlemmer. Ud over buschaufførerne i den kollektive trafik er det havne- og lagerarbejdere, lastbilchauffører og buschauffører i private virksomheder.

I denne uge forventes Kim Poder, formand for forbundets Transportgruppe, at komme til Nordjylland for at gennemgå forliget og svare på spørgsmål fra medlemmerne.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


02. mar. 2020 - 08:37   10. mar. 2020 - 09:31

OK 2020

noc@arbejderen.dk
Rettelse

Artiklen er rettet den 9. marts på baggrund af en henvendelse fra Kim Poder, der er forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen.

Lønnen uden tillæg for rutebilkørsel i provinsen var ved udløb af den gamle overenskomst på 141,17 kroner i timen.

I det nye AKT-forlig er det aftalt, at lønnen stiger med 3,20 kroner den 1. marts 2020 og igen den 1. marts 2021. Den 1. marts 2022 stiger timelønnen med 3,15 kroner og lander således på 150,72 kroner.

Med 'speciel tillæg' på 1,19 i timen og 'chaufførtillæg/garagetillæg', som alle får, vil timelønnen i marts 2022 være på 156,86 kroner.