18 Jul 2018  

KBH: Spredte skyer, lette byger, 18 °C

Autobosser presser nyudlærtes løn

Kæmpe løngab

Autobosser presser nyudlærtes løn

Autobosser presser nyudlærte mekanikeres løn helt i bund. Mekanikerne går i flere måneder på en timeløn som ligger 60-70 kroner under kollegernes, lyder kritikken fra jyske Metal-afdelinger.

Her står en mekanikerlærling på hovedet i en personbil på Aarhus Tech.
FOTO: Aarhus Tech
1 af 1

I Dansk Metals afdeling i Horsens er faglig sekretær Benny Sørensen ved at være godt og grundigt træt af arbejdsgiverne i autobranchen - autobosserne, som han kalder dem.

Der skal mange fem kroner stigninger til for at nå op på den gennemsnitlige svendeløn på omkring 200 kroner i timen. 
Benny Sørensen, Metal Horsens

– Arbejdsgiverne jamrer over manglen på mekanikere, men samtidig holder de intern konkurrence i at presse nyudlærtes løn i bund, siger Benny Sørensen til Arbejderen.

Fagforeningen har igennem de sidste fire til fem år løbende hørt tillidsfolk i branchen fortælle om, at unge efter endt læretid får tilbudt job på lave startlønninger. Der er nærmest tale om et mønster, hvor mekanikere med et frisk svendebrev får tilbudt lønninger på mellem 135 og 145 kroner i timen, mens timelønnen i branchen ligger på omkring 200 kroner.

Du kan få 135 kroner

Den bekendte dråbe blev udløst af en nyudlært mekaniker, der forleden mødte op i fagforeningen. Han havde netop fået svendebrev og bestået studentereksamen - den såkaldte EUX-uddannelse - i et hug. 

– Han havde tocifrede karakterer og er en dygtig mekaniker, men da han skulle aftale løn med sin mester, nu hvor han var svend, så kunne det kun blive til mindstelønnen på 135 kroner i timen. Det er mindre end hans ufaglærte kammerater kan tjene i Bilka, uden i øvrigt at sige et ondt ord om dem, siger en tydelig forarget Benny Sørensen.

Det er meget almindeligt, at nyudlærte lige skal ses an, og at de i en kortere periode går på en lavere løn end de mere erfarne kolleger. Men lønforskelle på 60-70 kroner i timen er helt hen i vejret, mener den faglige sekretær. 

Også hos Metal Østjylland genkender de billedet af nyudlærte, der spises af med lavere lønninger end kollegerne i tre måneder eller længere tid. Det oplyser fagforeningen til Arbejderen.

Tilsyneladende er det kun i Jylland, at autobosserne presser de nyudlærtes løn. Det er ikke noget, de kender til hos Dansk Metal Hovedstaden.

– Vi har ikke haft et eneste eksempel - og ikke engang i nærheden, siger Willy Jørgensen, brancheansvarlig i Transportsekretaroatet, til Arbejderen.

Han fortsætter:

– Det kan godt være, at de som nyudlærte, hvis de får lov at blive, lige skal vise, at de kan stå på egne ben. Så går de i to-tre måneder på en startløn og vil derefter typisk stige, så de får som de andre svende på værkstedet.

Hverken den københavnske fagforeningsmand eller Benny Sørensen kan forklare, hvorfor autobranchens arbejdsgivere i Jylland opfører sig anderledes end dem i København.

Hvorfor tage en uddannelse

Benny Sørensen er derimod ikke i tvivl om konsekvenserne:

– Med den opførsel, vi oplever i den jyske autobranche, forstår jeg godt, hvis brancen har svært ved at tiltrække unge. Det kan godt være, at der bliver lagt fem kroner på i timen her og der, men der skal en del fem kroners stigninger til for at nå op på den gennemsnitlige svendeløn. Og så tror jeg altså, at det er svært at overbevise de unge om, at de skal bruge flere år på at tage en faglært uddannelse.

– Hvis problemerne med at sikre kvalificeret arbejdskraft i autobranchen skal løses, så er det på høje tid, at arbejdsgiverne begynder at tage ansvar og vise respekt for deres lærlinge og de nyudlærte. Jeg tror det er nødvendigt, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at tiltrække unge til branchen, siger Benny Sørensen.

Den unge mekaniker, der fik Benny Sørensen til at reagere, meddelte i øvrigt arbejdsgiveren, at han ville have mindst 165 kroner i timen, og at han ellers ville gå et andet sted hen og finde arbejde.

07. feb. 2018 - 10:15   08. feb. 2018 - 09:52

Arbejdsmarked

noc@arbejderen.dk