11 Dec 2019  

KBH: Spredte skyer, let regn, 4 °C

3F og foreningen DPT mødes med Fynbus

Frugten af STOP-indsats

3F og foreningen DPT mødes med Fynbus

Efter måneders indsats for bedre arbejdsforhold for buschaufførerne mødes 3F og Dansk PersonTransport nu med de fem trafikselskaber, der står for persontransport i hele landet.

Fynbus er det første trafikselskab, som 3F og brancheforeningen Dansk PersonTransport mødes med.
FOTO: Fynbus
1 af 1

I morgen skal Kim Poder fra 3F's transportgruppe sammen med repræsentanter for brancheforeningen Dansk PersonTransport (DPT) til møde hos trafikselskabet Fynbus i Odense. Dansk PersonTransport repræsenterer cirka 350 bus- og taxivognmænd og er en af Danmarks største interesseorganisation er for persontransport på vej.

Jeg forventer, at selskaberne tager hånd om problemerne og de dårlige arbejdsvilkår, som chaufførerne har.
Kim Poder, 3F

Mødet er det første i rækken af aftaler med de trafikselskaber, der står for den kollektive transport i landets fem regioner. Mødet er kommet i stand efter flere måneders aktivitet fra buschaufførernes side. De har i hele landet forsøgt at få byråds- og regionspolitikere og trafikselskaber i tale for at få dem til at gøre noget ved de alt for stramme køreplaner, der både går ud over arbejdsmiljøet og den service, de leverer.

>>LÆS OGSÅ: Chauffører trykker på STOP-knappen

Konkrete forslag

– Sammen med arbejdsgiverside har vi nu lavet et kompendium med fire punkter, hvor trafikselskaberne har indflydelse. Vi kommer med konkrete forslag til, hvordan de kan være med til at løse de her problemer på sigt, siger Kim Poder til Arbejderen og tilføjer:

– Alle fem trafikselskaber bliver præsenteret for samme kompendium. Nogle skal gøre meget ved punkterne, mens andre skal gøre mindre ved dem.

Den helt store hurdle handler om køreplanerne og manglende tid til pauser. Her har trafikselskaberne ifølge 3F-forhandlingssekretæren teknikken til at registrere, hvor på ruterne, der er problemer og dermed rette køreplanerne til, så chaufførerne får ordentlige arbejdsforhold.

>>LÆS OGSÅ: – Vi har menneskeliv i hænderne

– Men det hele handler jo om penge. Derfor er det så vigtigt, at få politikerne i kommuner og regioner i tale, og det er stadig den opgave, som chaufførerne knokler på med, siger Kim Poder.

Plads til forbedringer

Han roser chaufførerne for på en sober måde at have arbejdet med og belyst problemstillingen, og han håber, at politikere og trafikselskaber har lyttet og vil handle på det.

– Vi foreslår også et samarbejdsforum, hvor alle aktører er repræsenteret. Nogle af trafikselskaberne har noget allerede, men det fungerer ikke optimalt, og derfor foreslå vi nogle ændringer, så chaufførerne får mere konkret indflydelse.

Et andet forslag, hvor 3F og Dansk PersonTransport er enige om, at der er plads til forbedringer, drejer sig om kundeklager. De bliver i dag leveret til trafikselskabet, som sender videre til entreprenøren.

– Vi kender sager, hvor chauffører får en advarsel eller sågar bliver fyret på baggrund af en kundeklage, men uden selv at være blevet hørt. Det er ikke rimeligt. Derfor er et mødefora hvor parterne deltager i fællesskab et godt sted at løse den slags, siger Kim Poder.

Forventninger

Han er spændt på fredagens møde med Fynbus og de kommende møder med trafikselskaberne i de øvrige regioner:

– Jeg forventer, at i og med, at selskaberne formidler skattekronerne og har ansvaret for den kollektive trafik, så tager de hånd om problemerne og de dårlige arbejdsvilkår, som chaufførerne har.

Næste møde bliver den 10. april med Movia i Valby.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. mar. 2019 - 05:50   28. mar. 2019 - 06:00

Arbejdsmiljø

noc@arbejderen.dk
Buschaufførernes arbejdsforhold

En undersøgelse blandt 2.300 buschauffører - lavet af fagforbundet 3F - peger på hvor udbredte chaufførernes problemer er:

  • 71 procent fortæller, at de har problemer med at få afholdt de pauser, som de har ret til

  • 46 procent klager over manglende toiletfaciliteter

  • 50 procent har fået pauser placeret i starten/slutningen af en vagt

  • 59 procent klager over mangel på tid til opstart af bus

Kilde: Fagbladet 3F