26 Oct 2020  

KBH: Spredte skyer, 10 °C

3F har travlt med at hjælpe underbetalte chauffører i berygtet vognmandsfirma

Lønsnyd trods overenskomst

3F har travlt med at hjælpe underbetalte chauffører i berygtet vognmandsfirma

LSP Logistik Service Partner ApS, der leverer pakker for verdens største kurerfirma UPS, er berygtet i 3F. Lokale afdelinger har kørt og kører faglige sager på stribe mod firmaet, der snyder sine chauffører for løn, overtidsbetaling, feriepenge og pension.

LSP Logistik Service Partner ApS har adresse på Naverland i Glostrup.
FOTO: Klaus-Henrik Andreasen
1 af 1

Den unge litauer Simas Olišauskas er ikke den eneste, der er blevet snydt af LSP Logistik Service Partner ApS. Det bekræfter seks 3F-afdelinger forskellige steder i landet, som Arbejderen har kontaktet for at høre, hvad de kender til post- og kurertjenesten. 

Jeg havde den første sag mod firmaet tilbage i november sidste år og er ved at afslutte sag nummer ni.
Tenna Rønsholt Knudsen, 3F Vejle 

Arbejderen fortalte mandag historien om Simas Olišauskas, der tog turen til Danmark og arbejdede for firmaet i fem uger i juni/juli måned. Han fik udbetalt 3883,35 kroner for at have transporteret pakker i mere end 37 timer om ugen. Tilbage i Litauen forsøger han nu at få det, han mener, han har til gode, og er i den forbindelse blevet truet med en politianmeldelse.

>>LÆS OGSÅ: Chauffør fik under 4000 kroner i løn for fem ugers fuldtidsarbejde

Nu bekræfter 3F, at de har travlt med at hive penge hjem til medlemmer, der også er blevet snydt af firmaet med postadresse på Naverland i Glostrup. Det går igen, at 3F-afdelingerne er blevet kontaktet af chauffører, der ikke får løn for alle de timer, de arbejder. Selvom vognmandsfirmaet er medlem af DI og har tiltrådt en 3F-overenskomst, så sker der snyd med løn, manglende indbetaling af feriepenge og pension. Ligesom der er eksempler på trusler om store mekanikerregninger og modregning ved fejl eller forsinkede leverancer.

– Jeg havde den første sag mod firmaet tilbage i november sidste år og er ved at afslutte sag nummer ni. De sager, jeg har haft, er vel samlet løbet op i omkring 600.000 kroner, som chaufførerne er blevet snydt for, fortæller Tenna Rønsholt Knudsen, der er faglig sekretær i 3F Vejle, til Arbejderen. 

Følger sjældent overenskomsten

Det kendetegner de sager, hun har været involveret i, at chaufførerne ikke får løn for alle de timer, de arbejder, og timeløn og overtidsbetaling følger sjældent overenskomsten.

I marts måned startede Tenna Rønsholt Knudsen en sag op og regnede sig frem til, at en chauffør havde 208.000 kroner til gode. Firmaets advokat tilbød først at betale 40.000 kroner, så 65.000 og til sidst 85.000 kroner:

– Det er jo helt uanstændigt. Efter lang tids mailkorrespondance med advokaten overdrog jeg sagen til forbundet, men den endte alligevel med et lokalt forlig og er nu afsluttet.

Kollegaen, Susan Martini, lidt længere sydpå i 3F Aabenraa har haft blot en enkelt sag mod vognmandsfirmaet, men den er hun til gengæld ikke sen til at betegne som på "grænsen til grov udnyttelse". Sagen drejer sig om en ung mand fra Litauen, der ikke har fået det, han skulle have ifølge ansættelseskontrakten.

– Jeg er endt med at sende min sag til forbundet, fordi jeg ikke kunne blive enig med deres advokat om et forlig. Der kom et tilbud, som slet ikke var i nærheden af vores oprindelige krav, fortæller hun til Arbejderen.

Gør som det passer dem

3F Horsens melder om en enkelt sag mod LSP Logistik Service Partner tilbage i 2018. Den lå på faglig sekretær Henrik Hansens bord og handlede om manglende løn og pension. 

Den var på vej til forbundet, fordi vi ikke kunne blive enige med vognmanden. Så pludselig blev jeg kontaktet, og de betalte bare, så den nåede ikke til forbundet og dermed ikke til fagretlig behandling, fortæller Henrik Hansen.

Også i Odense og hos Københavns Chauffører kender 3F til LSP Logistik Service Partner ApS, og hos 3F Vestegnen har firmaet givet faglig sekretær Thomas Guldager ekstra at se til. 

– Alene i år kørt har jeg kørt fire faglige sager mod firmaet. Det virker som om, de gør, som de vil. Jeg har for nylig afsluttet en sag med et forlig, og vi fik de penge, vi forlangte, fortæller Thomas Guldager, faglig sekretær i 3F Vestegnen til Arbejderen.

Alene det er for ham en indikator på, at firmaet godt selv ved, at de ikke overholder overenskomsten. Og han mener, at de betaler for at slippe for, at sagen ryger til fagretlig behandling.

Mange henvendelser fra ikke-medlemmer

Mange henvendelser til fagforeningerne kommer fra ikke-medlemmer. Det gælder også hos 3F Vestegnen. Thomas Guldager husker umiddelbart henvendelse fra yderligere seks personer, der har arbejdet for LSP, men fordi de ikke var medlemmer, valgte fagforeningen ikke at gøre noget ved dem.

– Og der kan sagtens være langt flere sager, end vi får kendskab til, mener den faglige sekretær.

Heller ikke Simas Olišauskas var medlem af en fagforening. De penge, han foreløbig har fået udbetalt over to gange, er overført til hans bankkonto i Litauen. Det ene som et acontobeløb og det andet som et restbeløb. Selv mener han, at det er sket for at undgå at betale skat i Danmark. 

Det kan Thomas Guldager meget vel forestille sig, men han siger:

– Det er ulovligt. Når man arbejder i Danmark, skal man betale skat. Vi kan anmelde dem til politiet og til Skat og sige, at her mener vi, at der er et misforhold, som de bør kigge nærmere på, men det er op til myndighederne at følge op på den slags.

LSP Logistik Service Partner ApS, der startede op den 3. juli 2017, står registreret til at have 100 ansatte. Firmaet har kontrakt med UPS, verdens største kurerfirma, om at køre pakkepost i Danmark. Chaufførerne får løn for hver pakke, de leverer. Kører de i tyndtbefolkede dele af landet, så kan der være langt mellem leverancerne, og det kræver derfor flere ture og længere arbejdsdage at hive timelønnen på 143 kroner hjem, som fremgår af kontrakten.

Snyd med løn er blot et af flere problemer

Lønnen er imidlertid ikke de eneste problemer i LSP Logistik Service Partner, som de ansatte i 3F-afdelingerne har hørt om fra tidligere ansatte.

Susan Martini fortæller, at i den seneste sag, hun havde, lavede den unge nu tidligere chauffør en skade på bilen. Han blev præsenteret for en opsigelse, der fik det til at se ud, som om han selv sagde op, og samtidig blev han truet med en mekanikerregning på 10.000 kroner.

– Han slap med skrækken, men han var da skide bange. Det er uacceptabelt det, vi hører og ser, konstaterer Susan Martini.

Tenna Rønsholt Knudsen kender til eksempler på, at chaufførerne bliver trukket i løn, hvis de laver skader på bilerne, og det samme hvis de får fartbøder, fordi de skal skynde sig at aflevere en pakke. 

De to kvindelige kolleger spørger, hvad der skal til for at stoppe folkene bag LSP i at fortsætte med at udnytte helt unge mennesker, der kommer til Danmark og hverken kan sproget eller kender deres rettigheder. 

– Vi ser tit, at virksomheder, der opererer på denne måde, og som vi kører sager imod, erklærer sig konkurs og starter op i et nyt navn. Det er meget frustrerende at være vidne til, siger Susan Martini.

Konkurs på konkurs

I Arbejderens research af LSP Logistik Service Partner ApS florerer mange forskellige navne. En person går igen, nemlig den person der på vegne af LSP har underskrevet kontrakten med UPS. Vedkommende kan sættes i forbindelse med mindst to andre firmaer: Logistic Group II ApS, der blev erklæret konkurs den 9. juni i år, og Logistic Group A/S, der er under konkursbehandling. 

Som det fremgår af ovennævnte, så bliver hovedparten af sagerne mod firmaet afsluttet med et forlig mellem vognmanden og den respektive 3F-afdeling. De sager, der ikke kan ordnes gennem forlig, ryger videre til Transportgruppen i 3F's forbundshus i København med henblik på fagretlig behandling.

Her spiller en ekstern advokat, Klaus E. Henriques, en central rolle, fortæller flere af 3F-afdelingerne.

– LSP er medlem af DI, så jeg undrer mig da over, hvorfor man går ud i byen og hyrer sin egen advokat i stedet for at bruge arbejdsgiverorganisationen DI's advokater, siger Susan Martini.

Arbejderen har kontaktet både Arzi Abus, der er direktør i LSP Logistik Service Partner ApS, og advokat Klaus E Henriques for at få deres udlægning af de mange sager mod firmaet.

Direktøren henviser til advokaten, og advokaten sagde mandag, at han tidligst havde tid til at snakke med Arbejderen om et par dage.

Artiklen kan downloades og printes i PDF her

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. okt. 2020 - 15:45   14. okt. 2020 - 09:31

Social dumping

noc@arbejderen.dk