05 Jul 2020  

KBH: Overskyet, let regn, 16 °C

3F har fået flere aktive og 731 helt nye medlemmer

Gevinst ved Tryk Stop-indsats

3F har fået flere aktive og 731 helt nye medlemmer

Buschaufførernes kamp for bedre arbejdsvilkår har virket, konkluderer 3F. På plussiden kan tælles mange flere aktive chauffører og helt konkret 731 nye medlemmer.

Buschauffører over hele landet har igennem otte måneder sat fokus på deres urimelige arbejdsforhold. Her er chauffører i aktion i Aalborg.
FOTO: 3F Aalborg/Søren Pedersen
1 af 1

Flere aktive chauffører, nye faglige klubber og 731 helt nye medlemmer i 3F's Transportgruppe. Det er blandt de meget tydelige resultater af den indsats for bedre arbejdsmiljø i busbranchen, som 900 chauffører fra hele landet besluttede, da de sidste år deltog i stormøde i Odense.

Bedre arbejdsvilkår er ikke bare noget, man kan bestille og få sendt fra fagforeningskontoret.
Henning Overgaard, forbundssekretær, 3F

Nu otte måneder senere kan buschaufførerne og fagforbundet 3F gøre status, og konklusionen er klar: Den målrettede indsats for bedre arbejdsmiljø har virket.

Forbundsledelsen i 3F er imponeret over de resultater, som buschaufførerne indtil nu har opnået.

– Men den altoverskyggende erfaring, som alle involverede har gjort, er, at vil man forandre dårlige arbejdsvilkår til det bedre, så er det ikke bare noget, man kan bestille og få sendt fra fagforeningskontoret. Man skal selv gå aktivt ind i fællesskabet og kampen, og så støttes man af og gør det sammen med fagforeningen, siger forbundssekretær Henning Overgaard til Arbejderen.

Minuttyranni og urealistiske køreplaner

Indsatsen – også kaldet Tid til at trykke Stop – startede som en protest mod minuttyranni og urealistiske køreplaner i busbranchen.

>>LÆS OGSÅ: Buschauffører på gaden med STOP-knap

Siden Odense-mødet har masser af chauffører flyttet sig fra blot at være medlemmer af 3F til at være aktive medlemmer. De har gennemført et væld aktiviteter rundt om i landet for at gøre opmærksom på deres arbejdsvilkår og kravene om at få tid til at holde pauser, til at strække ben, nå at spise og komme på toilet. 

Omkring 80 chauffører mødte op ved Københavns Rådhus for at fortælle politikerne om deres ansvar for de forhold, chaufførerne arbejder under
Thomas Arnbo

Aktiviteterne har åbnet døre til de politikere, der bestemmer de økonomiske rammer for busdriften i kommuner og regioner. Ligesom chaufførerne er kommet i dialog med trafikselskaberne og de vognmænd, som varetager den kollektive trafik.

Fra medlem til aktivt medlem

I sidste uge var tre af de aktive chauffører – Lena Gjerlev, Bjarne Lundgreen-Larsen og Ebbe Hemmingsen – inviteret med til hovedbestyrelsesmøde (HB-møde) i 3F for at fortælle om erfaringerne.

Ebbe Hemmingsen er fra Viborg. Han har kørt bus i ni år og oplevet det, han betegner som "ringe forhold". En oplevelse på busstationen blev den bekendte dråbe, der fik ham til at blive aktiv i Tryk Stop.

– Jeg stod i kø ved et af de to toiletter til 80-90 chauffører, der er på stationen. Der stod fire i kø før mig, og det nåede ikke at blive min tur, inden jeg igen var nødt til at køre ud på ruten for at undgå forsinkelser, fortæller Ebbe Hemmingsen til Arbejderen.

>>LÆS OGSÅ: Chauffører kræver bedre køreplaner

Fællesklub og netværk

Sammen med andre aktive chauffører har han oplevet, hvordan faglige fællesskaber kaster nye ideer af sig, og hvor stærkt det kan gå: 

– Her i Viborg har vi startet Busklub Viborg. Det er en tværfaglig klub, hvor alle, der er medlem af 3F, kan være med, uanset hvilket af de 15-16 vognmandsfirmaer, der kører i Viborg, man er ansat ved.

Der gik halvanden måned, fra ideen til en fællesklub blev født til den stiftende generalforsamling. I dag har busklubben 27 medlemmer, og medlemstallet stiger støt og roligt. Arbejdet med fællesklubben har endda fået medlemmer af Det Faglige Hus og Krifa til at flytte over i 3F. Det har givet blod på tanden.

– Folk kan se, at der bliver arbejdet alvorligt med at skabe et bedre arbejdsmiljø. Nu er vi ved at etablere et netværk i hele Region Midtjylland, fortæller Ebbe Hemmingsen.

Vægt bag kravene

Bjarne Lundgreen-Larsen fra København har kørt bus i 35 år og de sidste tre år været tillidsrepræsentant for 350 kolleger ved firmaet Anchersen. På HB-mødet i forrige uge fortalte han, at indsatsen for bedre arbejdsmiljø også på hans arbejdsplads har fået flere til at melde sig ind i 3F. 

– Den snak, vi har taget om vigtigheden af at holde sammen, har virkelig været gavnlig og flyttet folk. Det er som om, folk har forstået, at skal vi opnå de forbedringer, som vi kræver, så skal der være noget vægt bag, siger Bjarne Lundgreen-Larsen.

I dag onsdag er der aftalt et møde med trafikselskabet Movia og vognmændene. Det møde var efter hans opfattelse ikke kommet i stand uden aktiviterne under Tryk Stop-indsatsen.

– Jeg tror også, at vi har vundet respekt ved at gennemføre den her indsats og samtidig sørge for at holde busserne kørende.

Indsatsen siden november måned 2018 er nået ud på 99 procent af branchens arbejdspladser. Mange af de nye medlemmer er kvinder, unge og en del med ikke-dansk-klingende navne, oplyser 3F's Sekretariat for Organisering og Tillidsvalgte.

Nu er vi kolleger

I flere byer er der som i Viborg stiftet faglige klubber, der er med til at styrke sammenholdet blandt chaufførerne på tværs af vognmandsforretningerne.

Eller som Lena Gjerlev, chauffør fra Aalborg, sagde til medlemmerne af 3F's hovedbestyrelse:

– Før var vi chauffører, der kørte for forskellige selskaber. Nu er vi kolleger.

Målet med Tryk Stop er ikke nået. Der er stadig en del at samle op med politikere og trafikselskaber, men chaufførerne har etableret netværk, og de aktive chauffører erklærer sig parat til at fortsætte arbejdet for et bedre arbejdsmiljø i faget. 

Fagforeningen er medlemmerne

Tryk Stop er anden gang, 3F er med til at stille skarpt på de alt for ringe arbejdsvilkår, som de ansatte selv har udpeget i deres hverdag. Forbundet har tidligere gennemført en indsats blandt rengøringsassistenterne på hospitalerne. Den indsats gik under navnet Ren Respekt. 

– De to indsatser viser, at sammenhold, netværk og faglig aktivitet blandt jobkolleger på tværs af arbejdsgivere og geografi giver flotte resultater. Når man gør en aktiv indsats sammen med fagforeningen, så kan man flytte bjerge, og det er præcis det, som de her seje buschauffører og rengøringsassistenter har gjort, siger Henning Overgaard, der konstaterer:

Det er fagforening – man er selv en del af fagforeningen.

Artiklen kan downloades og printes i PDF her

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. aug. 2019 - 07:33   30. aug. 2019 - 11:23

Arbejdsmarked

noc@arbejderen.dk