Tak og meget enig . Bor selv i N.Sjælland og kan kun sige at alt hvad der er privatiseret igennem en del år har i sidste ende kun ført til forringelse . Det tager penge fra det offentlige og mange af disse evigt nye opstående firmaer etableres og lukkes i en køre og genstartes efterfølgende af de samme aktører med forskellige navne . Hvor dumt kan det være ?
Private aktører vil forringe kommunernes styring af ældreområdet
Man skal som minimum sikre, at der ikke bliver tale om besparelser i forhold til den omlægning af ældreplejen, som der lægges op til, og at det ikke bliver til en reel privatisering af ældreområdet, skriver Peter Kay Mortensen i denne blog.Vi har haft store forventninger til en kommende ældrelov, og der er heller ikke noget galt i det skriftlige oplæg, der er kommet fra regeringen. Men problemerne opstår, når de nedskrevne mål skal omsættes til virkelighed.
Omkring plejehjem, plejecentre og friplejehjem er der i debatten stor forvirring om, hvor ansvaret for drift og indhold skal placeres. Er det i kommunen eller hos de professionelle bestyrelser, som ligger i forslaget, eller hvilken konstruktion ender det med?
Og så er der kommet endnu en spiller med, lokalplejehjem hundrede procent ejet af kommunen, men med bestyrelser, som man endnu ikke for nuværende ved, hvilken kompetence og ansvar der følger med.
Der er ingen tvivl om, at der lige nu er en kamp mellem de kommunale aktører og de organisationer, der varetager interesserne for de private aktører. Her kan man se i den politiske debat, at især Venstre og Moderaterne kæmper for de private, medens Socialdemokraterne støtter kommunerne.
Resultatet vil være dårligere service
Resultatet med flere forskellige private aktører vil gøre det svært for kommunerne at holde styr på udviklingen og især økonomien.
Denne kamp og de kompromisser der kommer ud af en sådan kamp, vil helt sikkert give en dårligere service for de ældre, der i fremtiden bliver afhængig af hjælp til pleje og omsorg.
Det sker jo samtidig med, at regeringen foreslår at fjerne væsentlige dele af tilsyn og kontrol. Det har den konsekvens, at der gøres op med de nuværende rettigheder, som de ældre har haft gennem det nuværende regelsystem og serviceloven.
Hvordan kan man tale om helhedspleje, når sundhedsområdet ikke for nuværende er en del af ældreloven?
I udspillet til en ældrelov tales der meget om helhedspleje. Men hvordan kan man tale om helhedspleje, når sundhedsområdet ikke for nuværende er en del af ældreloven? For aktørerne og især for de ældre bliver det da noget af et helvede, at den fremtidige ældrepleje skal håndteres gennem tre forskellige love, sundhedsloven, serviceloven og så den kommende ældrelov.
Det lægger jo nærmest op til, at risikoen for at falde ned mellem to stole vil blive større på den måde, lovgivningen skrues sammen på.
Der har været problemer for ældre, der har været igennem en behandling i sundhedssystemet med sundhedslovens regler om fri og gratis behandling og over til servicelovens regelsæt i kommunerne med brugerbetaling. Det problem løses ikke i det nuværende oplæg til ældrelov.
Loven skal følges tæt
Vi må nu afvente Folketingets behandling af forslaget og håbe, resultatet vil skabe tryghed i fremtidens ældrepleje.
Når loven bliver fremlagt og vedtaget, skal den implementeres, og som det tydeligt fremgår af udspillet, er der tale om store forandringer. Det kræver jo, at implementeringen følges op lokalt.
Her får de kommunale senior- og ældreråd en stor opgave i at følge kommunernes behandling og sikre, at forandringerne følger ældrelovens intentioner.
Man skal som minimum sikre, at der ikke bliver tale om besparelser i forhold til den omlægning af ældreplejen, som der lægges op til, og at det ikke bliver til en reel privatisering af ældreområdet.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.