21 Apr 2019  

KBH: Ingen skyer af betydning, 4 °C

DIIS-information og trolderi

Blogs

Jan Øberg
Fredsforsker, direktør for transnational.live
Dr. i sociologi. Har arbejdet som fredsforsker i 40 år, dels som gæsteprofessor ved forskellige universiteter rundt i verden, dels som konfliktanalytiker, mægler og rådgiver i konfliktområder som alle dele af Jugoslavien, Somalia, Georgien, Burundi, Irak og Iran. Er medstifter af Den Transnationale Stiftelse for Freds- og Fremtidsforskning, TFF, i Lund
Blogindlæg af Jan Øberg

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Torsdag, 27. september, 2018, 10:26:49

DIIS-information og trolderi

DIIS. Dansk Institut for Internationale Studier, har udsendt en publikation rettet mod gymnasieelever: "Trolde i dit feed – Russisk desinformation". Den kan bedst betegnes som intellektuelt bedrageri.

Dansk Institut for Internationale Studier, DIIS, har netop udgivet en publikation om ”Trolde i dit feed. Russisk desinformation”, der specielt skal hjælpe gymnasieelever med at forstå fake news. Dog kun russiske.

Nå, alt bliver nok bedre. DIIS har lige fået ny bestyrelsesformand. Han er specialist i turisme i Nordjylland.

Rapporten er selv et glimrende eksempel på desinformation og fake news – eller snarere fortiede (omitted) nyheder, der er værre end fake, nemlig fakta og perspektiver på begivenheder, du aldrig får.

Rapporten kan uden videre betegnes som intellektuelt bedrageri, og det er en alvorlig sag, når man en en offentligt betalt forskningsinstitution og sigter på uddannelse.

Rusland er part i en omfattende konflikt. En konflikt studerer man ved at undersøge, hvor mange og hvem, der er dens parter. Derefter bruger man en enkel ABC til at forstå, hvad konflikten drejer sig om – nemlig A for Attituder, B for Behaviour eller adfærd og C for c/Konflikten – hvad er det for et problem, der gør, at parterne er i konflikt?

Og har man gjort sig ulejligheden at undersøge konfliktens ABC, så kan man bedre lave en Diagnose, en Prognose og foreslå en Behandling af konflikten – dvs. få den løst.

Konfliktanalfabeter

Det er alt dette som konfliktanalfabeter ikke fatter eller gider. De tror, som vore medier, mange eksperter samt stor set alle politikere, at de har sagt noget relevant, hvis de peger på, at dem dér er de gode, og dem dér er de onde.

Den konflikt, som Rusland er en aktør i, har mange deltagere, eksempelvis de 29 NATO-lande. Konflikten udspilles også i områder, der ikke tilhører NATO som Syrien og Ukraine og i forhold til Kina og Iran.

Men hvad gør man på DIIS? Man blæser på sammenhænge, gør det let for sig og ser ikke på, hvad konflikten, som Rusland er en del af, handler om (C) eller Attituderne (A) – for eksempel på russernes erfaring og perspektiv, eller hvordan de ser på sig selv og på os i Vesten.

Nej, der er kun én part, og den opfører sig (Adfærd) på en skrækkelig måde, og den er altid først ude, så vi – de gode – må reagere. Derfor kan man skrive som følger uden at blinke –  et af mange eksempler i rapporten:

”Du skal forestille dig, at en politisk aktør (fx Rusland) har en lang række mål, som de gerne vil opnå. Fx kan der være en politisk omvæltning et sted i verden, som påvirker aktørens interesser i en negativ retning, Det får måske vores aktør til at beslutte sig for at påvirke sine interesser og genoprette sin indflydelse.

Det var faktisk, hvad der skete i Ukraine i februar 2014. Omfattende demonstrationer og gadekampe i hovedstaden Kiev fik pludselig landets daværende præsident Viktor Janukovitj til at flygte til Rusland. Han blev kort efter afløst af den nuværende Petro Porosjenko, som ønsker tætte forbindelser til både EU og NATO, og er meget kritisk overfor Rusland.

Rusland svarede igen på denne udvikling ved først at erobre og annektere Krim…”

Man må åbenbart gå ud fra at elever og lærere intet ved og ikke tænker selv, så hér får de en fin lille troldeversion, forsimplet og skævvredet til at passe til vore danske interesser og tækkes stat, Folketing og Forsvarsministerium, der jo finansierer DIIS. Danmark er mere eller mindre permanent krigsførende og NATO-medlem og altså part i konflikten med Rusland. Men det behøver eleverne ikke at vide noget om fordi  – netop! – vi er de gode, og russerne er de dumme og onde!

Fortielser og løgne

Og hvad forties så? At Rusland er en del af en konflikt med NATO/Vesten, og at sidstnævnte også bruger desinformation, propaganda, opdigtede historier, markedsføring af løgne, infiltrerer valg i andre lande, påvirker befolkninger via medier og til disse formål bruger mange gange flere midler. Samt vælter sig ind i lande, specielt i Mellemøsten, i et omfang som gøre Ruslands folkeretsovertrædelser den rene barnemad.

Til alt held kan man læse om den slags i troværdige vestlige rapporter.

I et kapitel i rapporten bliver eleverne belært om, hvordan de selv kan tjekke information. Da jeg så, at man anbefaler Google som faktatjekker, der er offentlig kendt for at censurere blandt andet russiske hjemmesider, og hvis chef også rådgiver amerikanske sikkerhedsmyndigheder, gad jeg ikke læse mere.

Nå, alt bliver nok bedre. DIIS har lige fået ny bestyrelsesformand. Han er specialist i turisme i Nordjylland med fokus på blandet andet Blokhus og Rebild Bakker.

Nyeste blogindlæg

Nyeste: Idekamp

16. apr. 2019 - 08:14
12. apr. 2019 - 08:51
12. apr. 2019 - 08:14
12. apr. 2019 - 08:11

Nyeste: Kultur