05 Aug 2020  

KBH: Spredte skyer, 10 °C

Menneskehandel og svindel florerer i europæisk vejtransport

Transportfirmaer udnytter coronapandemi

Menneskehandel og svindel florerer i europæisk vejtransport

Multinationale selskaber og store transportfirmaer udnytter covid-19 til øget udbytning af chaufførerne, viser ny rapport, som afdækker chokerende misbrug af mennesker.

Arkivfoto.
FOTO: PN
1 af 1

Det er ikke nogen nyhed, at der er omfattende social dumping i EU’s transportsektor, og at politikerne forsøger at gøre noget ved det. Senest med nye stramninger i den danske lovgivning og en vejpakke på vej i EU.

Denne eksplosive undersøgelse udstiller den pandemi af udbytning, som foregår på de europæiske veje.
Stephen Cotton, ITF

Men en helt aktuel rapport, Pandemic of Exploitation in European Trucking, slår alarm: Det er ikke kun den "sædvanlige" udbytning, som er på spil. Rapporten afdækker, hvordan både de multinationale selskaber, som får transporteret varerne, og de store transportfirmaer bruger coronapandemien til at trykke løn- og arbejdsvilkår yderligere.

Ud over Det Internationale Transportarbejderforbund, ITF, står Det Internationale Fødevareforbund, IUF, og det hollandske transportarbejderforbund, FNV-VNB, bag rapporten.

– Den nye rapport og den videodokumentar, som vi offentliggør, viser, at trafficking (menneskehandel, red.) lever i europæisk transport. Den afdækker chokerende misbrug af mennesker i EU, siger ITF’s generalsekretær Stephen Cotton.

Undersøgelsen afslører, at transportfirmaerne udnytter situationen under pandemien, hvor der i mange lande ikke foregår kontrol fra myndighedernes side.

Gennem interviews med chaufførerne afdækker rapporten både den almindelige praksis for udbytning i sektoren og den ekstra udbytning, som er resultatet af pandemien.

– Længe før corona var den europæiske transportindustri plaget af udbytning af chauffører og brud på menneskerettighederne. Pandemien har forstærket misbruget, og denne eksplosive undersøgelse har udstillet den pandemi af udbytning, som foregår på de europæiske veje, siger Stephen Cotton.

– Det er alarmerende, at trafficking er et voksende problem i sektoren, og vi har mange sager, hvor chauffører uden for EU er blevet trafficked ind i EU-lande, har underskrevet kontrakter i bunden af komplekse underkontraktkæder og så er tvunget til at arbejde i Vesteuropa med lille løn, falske papirer og ingen mulighed for at slippe ud, siger han.

Systematisk udnyttelse

Det har længe været kendt, at nogle af de baltiske lande og Polen udsteder bundter af arbejdstilladelser til arbejdere fra tredjelande. I 2017 udstedte Polen for eksempel næsten 600.000 arbejdstilladelser til tredjelandes borgere.

I et enkelt eksempel fra rapporten fortæller en tyrkisk chauffør om, hvordan han blev sat på et fly til Østeuropa. Arbejdsgiveren hentede ham i lufthavnen og kørte ham direkte til Holland. Han har ikke været i det land, hvor arbejdstilladelsen gælder, siden han landede. Og så har han i øvrigt et certifikat som chauffør uden nogen sinde at have taget kurset.

Eller den ukrainske chauffør, som arbejder for et litauisk firma, som har tusinder af lastvogne i gang uden for landet:

– Vi blev lovet en løn på 68 euro om dagen. Men jeg har aldrig set en lønseddel, der viser, hvordan lønnen beregnes. Under covid-19 snakker alle om, hvor vigtige vi chauffører er, fordi vi kører med mad og medicin. Vi har mere at lave end nogensinde. Men vores firma har sagt, at det vil skære ned på den variable løn. Nu ser det ud til, at min løn er omkring 23 euro om dagen, og resten bliver betalt som en skattefri diæt, som firmaet vil skære i på grund af covid-19, siger han.

En anden ukrainer forklarer til en politirapport:

– Jeg blev fragtet fra Baltikum i en minivan sammen med andre chauffører til Vesteuropa for at hente min vogn. Jeg blevet lovet, at jeg kun skulle være på landevejen tre måneder, men blev tvunget til at blive længere denne gang på grund af covid-19. I stedet for at betale mig den aftalte løn, betalte firmaet få hundrede euro om måneden. Jeg har aldrig fået en lønseddel. Når jeg fik løn, var det altid mindre uden nogen forklaring, sagde han til politirapporten.

Et katalog over misbrug

Rapporten afdækker et helt katalog af misbrug af de udenlandske chauffører, som bringer varerne rundt i EU: De skriver under på kontrakter på sprog, de ikke forstår, lønnen svinger mellem 100 og 600 euro om måneden – hvis den overhovedet bliver udbetalt. Chaufførerne tvinges til at sove, spise og leve i deres lastbiler i måneder, og de steder, hvor det er forbudt, som for eksempel i Frankrig, får de udleveret falske kvitteringer fra hoteller, så de kan vise, at de ikke sover i bilen.

Chauffører bliver truet med vold eller økonomiske sanktioner, hvis de fortæller myndighederne om deres vilkår. Og så bliver mange chauffører tvunget til at arbejde langt ud over gældende køre-hviletids-regler.

Noel Coard, sekretær i ITF, opfordrer transportfirmaerne og deres kunder – også de store multinationale – til at stoppe den udbytning, som fremgår af undersøgelsen.

– I stedet for at respektere chaufførerne er de multinationale firmaer uvidende om eller uinteresserede i, hvad der virkelig sker i deres udliciterede transport. Mange multinationale kræver billigere priser, og transportfirmaerne tilbyder lavere lønninger. Resultatet er, at chaufførerne udnyttes, og trafiksikkerheden er i fare.

– Ingen multinationale, som transporterer varer i EU, kan garantere, at de her problemer ikke findes i deres forsyningskæde. Så vores besked til transportfirmaerne og deres kunder er enkel: Enten er du part af løsningen, og det byder vi velkommen, eller også er du part af problemet, og hvis det er tilfældet, vil vi holde dig ansvarlig, siger Noel Coard.

Artiklen, som er skrevet af Hans Brinkmann, har været bragt på eufagligt.dk.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. jul. 2020 - 11:20   08. jul. 2020 - 12:12

Vejtransport

Hans Brinkmann, EUfagligt.dk