19 Sep 2019  

KBH: Let skyet, 11 °C

Aldrig mere en Rana Plaza-ulykke

Kampagne med holdning

Aldrig mere en Rana Plaza-ulykke

Mellemfolkeligt Samvirke, Clean Clothes Campaign og Aktive Forbrugere vil have Tøjeksperten til at tage ansvar for, hvordan deres varer bliver produceret i Bangladesh.

På få sekunder lå Rana Plaza i ruiner - og tusindvis af arbejdere blev dræbt eller såret under betonklodserne og tunge maskiner.
FOTO: International Labor Rights Forum
1 af 1

I dag bliver tøjkæden Tøjeksperten udsat for en aktion under sloganet: Aldrig mere en Rana Plaza-katastrofe.

Tøjeksperten har fået kritik for ikke at gøre nok for at sikre arbejdernes rettigheder.
Tim Whyte, MS

Rana Plaza er det fabrikskompleks i Bangladesh, som den 24. april 2013 kollapsede, mens arbejderne sad og syede tøj til blandt andre PWT Group, som står bag Tøjekspertens mange butikker over hele Danmark.

Ulykken kostede 1.134 arbejdere livet og mere end 2.000 blev såret.

At aktionen er rettet mod Tøjeksperten forklarer Tim Whyte, generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke, sådan:

– Tøjeksperten har fået en konkret og hård kritik af mæglings- og klageinstitutionen MKI for ikke at have gjort nok for at sikre arbejdernes rettigheder på den fabrik, der styrtede sammen for 3 år siden.

Dansk efterspil

Rana Plaza var den værste ulykke i tekstilindustriens historie. Med kritikken fra MKI, der behandler sager om danske virksomheders overtrædelser af OECD's retningslinjer, har sagen fået et dansk efterspil.

Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd kritiserer PWT Group for at have overtrådt internationale retningslinjer ved ikke at tjekke forholdene grundigt hos leverandøren, New Wave Style, der producerede tøj i den berygtede bygning. 

Udtalelsen er opsigtsvækkende, fordi det er første gang, at den uafhængige klageinstans MKI kommer med kritik af en dansk virksomhed.

– De færreste forbrugere kender til afgørelsen. Så udgangspunktet for aktionen i dag er at skabe mere opmærksomhed omkring den, tilføjer Tim Whyte.

Ud over Mellemfolkeligt Samvirke står også Clean Clothes Campaign og Aktive Forbrugere bag dagens happening, der er ét af flere indslag i de tre organisationers fælles Rana Plaza-kampagne.

Appel til hele branchen

PWT Group får stadig syet tøj til billige lønninger i Bangladesh. Men kampagnen er henvendt til en samlet tøj- og modebranche. 

– Når vi i dag siger "aldrig mere Rana Plaza", så handler det først og fremmest om, at vi ikke vil acceptere endnu en katastrofe i en fabrik, der syr tøj til danske forbrugere. Der skal være styr på sikkerheden og menneskerettighederne for arbejderne på alle de fabrikker i Bangladesh, hvor danske virksomheder får produceret tøj, understreger Tim Whyte.

Efter katastrofen på Rana Plaza blev et storstilet arbejde sat i gang for at sikre tekstilarbejderne bedre vilkår, og flere internationale aftaler forpligter tøjfirmaer og fabrikanter til at forbedre sikkerheden på fabrikkerne.

Men der er fortsat lang vej, før tekstilarbejderne kan passe deres arbejde uden at frygte at komme til skade og samtidig få en ordentlig løn for det, konstaterer Mellemfolkeligt Samvirke, Clean Clothes Campaign og Aktive Forbrugere

I en pressemeddelelse gør PWT Group klart, at virksomheden vil følge de anbefalinger, som MKI er kommet med om at føre bedre tilsyn med virksomhedens leverandører.

Men virksomheden har ingen planer om at offentliggøre navnene på de fabrikker, som virksomheden benytter i Bangladesh og andre lande.

Kampagnens formål

Organisationerne bag Rana Plaza-kampagnen håber, at den resulterer i, at de danske virksomheder i tøj- og modebranchen vil åbne op og fortælle, hvor de får syet deres tøj, og hvordan de sikrer forholdene for arbejdere på de fabrikker.

–  For det er kun med åbenhed, at forbrugerne har en chance for at vide, under hvilke forhold deres tøj bliver produceret. Det er kun med åbenhed, vi kan sikre, at der er fokus på sikkerhed og plads til faglig organisering på fabrikkerne i Bangladesh, siger Tim Whyte.

Som en sidegevinst skulle forbrugere gerne begynde at spørge ind til arbejdernes forhold, når de handler.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. dec. 2016 - 06:32   08. dec. 2016 - 06:40

Kampagne

noc@arbejderen.dk