14 Nov 2018

KBH: Spredte skyer, 9 °C

Til håbet os skiller

Til håbet os skiller

Den finske tegner Tommi Musturis lavmælte fortællinger om livet før døden er balsam for pinte sjæle.

Whooo!. Bang! Splash! Alle kender larmen, når Superman, Spiderwoman og de andre tegneseriehelte jager Jokeren, Pingvinen og alle de andre skurke. Men hvordan tegner man lyden af at klappe med én hånd?

Der sker tilsyneladende absolut nada i denne trinde pensionists tilværelse et sted i den finske ødemark.

Den finske tegner Tommi Musturi er opvokset i landsbyen Juupajoki i det sydvestlige Finland i et landskab, der er spækket med søer, åer, træer og ... uendelig stilhed. Han er kendt og agtet i sit hjemland for en stribe af kritikerroste udgivelser. Blandt dem er "Håbets Bog", der udkom i Finalnd som fem små bøger mellem 2005 og 2013.

Dem har den ukuelige tegneseriefreak og –forlægger Torben Hansen fra Forlaget Forlæns samlet i en smuk bog, der over 224 sider udfolder Tommi Musturis mildest talt rolige univers. Der sker tilsyneladende absolut nada i denne trinde pensionists tilværelse et sted i den finske ødemark. Fra tid til anden sniger hans lige så trinde og absurd jordbundne hustru Marja sig ind i striben og sætter magens til tider noget flyvske fantasi på plads med et enkelt ord, ja sågar en hel sætning.

Det lyder kedeligt, men er det langt fra. Tommi Musturis lavmælte komik sniger sig med små, små skridt ind i læseren gennem de som regel 16 små tegninger, der udgør en episode. Hans teknik er forbløffende simpel med en klarhed, der har rødder i det japanske træsnit. Umådeligt langsomt danner striberne et enestående univers – en mikroskopi af et ældre menneskes sjæleliv og hans anstrengelser for at skabe orden i kaos og flygte fra angsten for døden.

Med den overdådige finske natur som baggrund fortæller striberne hver for sig og sammen historien om livet og døden, menneskets storhed og fald, livets ulidelige lethed og ensomhedens gigantiske tyngde. Nordisk Råd har bekostet oversættelsen til dansk, og en række finske kulturinstitutioner og fonde har sørget for, at bogen har kunnet udkomme i smukkeste form.

03. jun. 2015 - 14:45   03. jun. 2015 - 14:50

Tegneserie

Gert Poder