14 Nov 2018  

KBH: Spredte skyer, 9 °C

Storm P. og kvinderne

Kvinder og magtforhold

Storm P. og kvinderne

Udstillingen "Muser og Matroner" om kvinder viser tegneren Storm P. som meget mere end Peter og Ping og fladpandede vittigheder.

En fjern slægtning / Jeg og mit Hus vil tjene Herren. 1911. Akvarel og blyant på papir. Ses her i udsnit. © Foto: Storm P. Museet
FOTO: Storm P. Museet
1 af 1

Tiltrækningen og modsætningen kønnene imellem har altid spillet en stor rolle i kunstens og virkelighedens verden. Lige nu er temaet trukket skarpt om med #Me Too-bevægelsen, der går efter mænd, der benytter deres magtposition til at underlægge sig kvinder seksuelt. Helt tilfældigt, det må det være, da det tager lang tid at forberede en udstilling, viser Storm P. Museet netop nu en, der med humor bidrager til denne debat.

Storm P. respekterede kvinden og yndede ikke selv at vise hende som et seksualobjekt.

Den gode Storm P. (1882-1949) var glad for kvinder – så glad at han renhjertet, men ikke uden kvaler, kunne elske to på samme tid - og ingen kostforagter. Hans ideal var ikke de myndeslanke, men derimod matroner med noget til gården og gaden, men han var heller ikke blind for, at de store damer kunne være dominerende i parforholdet. Som i en tegning, hvor en herre siger til en storbarmet dame: "Det glæder mig, at Deres mand er holdt op med at ryge, det kræver en stærk vilje". Hvortil damen svarer: " – Ja – men det har jeg!"

Erotik og kønsroller

Udstillingen er opdelt i temaer og består af både malerier, avistegninger, fotos og private udsagn. I det første rum handler det om Form, den svulmende kvinde og den klejne mand, og om kvindens indtrængen på mandeområdet. I 1945 vakte det for eksempel sensation, at der i den sovjetiske hær på Bornholm var en kvindelig premierløjtnant. Til det har tegneren selvfølgelig en ironisk kommentar.

Det næste tema drejer sig om den erotiske kærlighed mellem kunstneren og musen, skildret ganske sobert. Storm P. respekterede kvinden og yndede ikke selv at vise hende som et seksualobjekt, men det forhindrede ham dog ikke i at besidde nogle små, frække tegninger af svenskeren Ivan Arosenius (1878-1909), som diskret er anbragt bag et lyserødt gardin. I samme rum er der fotografier fra kunstnerens privatliv, uddrag af breve og malerier af hans koner. To blev det til, samt en uforløst forelskelse ind i mellem.

 "Typer og stereotyper i aviser og blade" koncentrerer sig om de små og store forskelle på kvinder og mænd, hvor Storm P. udleverer tidens opfattelse af køn og kønsroller, men han udleverer ikke sig selv. I et interview i Tidens Kvinder blev han spurgt om, hvad han lagde mest mærke til hos kvinder og svarede: "Tatoveringerne, absolut!". De var sjældnere dengang end i dag.

Medaljens bagside

Bagsiden af emnet kan ses i det sidste rum, der beskæftiger sig med prostitution. Det blev der talt og skrevet meget om i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor bordeller og prostitution blev forbudt, hvorved kvindens ældste erhverv, altså de kvinders, der ikke havde mulighed for at ernære sig på anden måde, blev kriminaliseret. De måtte nu trække på gaden, beskyttet og udnyttet af alfonser.

I maleriet "Eftertragtet" er kvinden et tragisk offer for en flok fede, brunstige mænd, mens "En fjern slægtning/Jeg og mit Hus vil tjene Herren" er tragikomisk. I et usselt kvistværelse sidder en halvpåklædt luder på sin seng og taler med en herre, der iført overfrakke sidder lidt beklemt over for hende, og på væggen bag sengen hænger et broderi med den bibeltekst, der er sidste del af billedtitlen.

Motivet er hugget fra den tyske, satiriske tegner Heinrich Zille (1858-1929), men Storm P. var aldrig for fin til at lade sig inspirere af andre. "Den sidste elsker" er helt sort humor, hvor en prostitueret går arm i arm med et skelet iført høj hat. Her må man sande Storm P.s egne ord i Berlingske Søndag, 1932, om humoristen: "Hans inderste væsen er tragisk indtil depression og fyldt af medfølelse med andre".

Et stykke kulturhistorie

Storm P. var meget mere end Peter og Ping og fladpandede vittigheder. Han havde mange sider i sig, mørke og lyse, muntre og tragiske, og bevægede sig graciøst fra blid humor til kynisk satire og fra lavkomik til elegant vid.

Skulle man være interesseret i at lære vores nationalhumorist nærmere at kende, er det nu blevet muligt, da Peter Borberg efter mange års forskning har skrevet en omfattende biografi om ham, som samtidig er et stykke kulturhistorie, da Storm P. udover at tegne og male også var forfatter og scenekunstner. Peter Borberg har også skrevet en artikel i udstillingskataloget, som også indeholder mange illustrationer.

30. aug. 2018 - 11:40   30. aug. 2018 - 11:50

Udstilling

Margit Andersen
Anmelder
4

Muser og matroner. Storm P. Museet indtil 23. september 2018.

Peter Borberg: Storm P. – en biografi. Turbine. 596 sider. 400 kroner.

Muser og matroner - Humor og erotik hos Storm P. 66 sider. 140 kr.