KBH: Ingen skyer af betydning, 12 °C

Solidaritetens stier må holdes åbne

Poetisk realisme

Solidaritetens stier må holdes åbne

Instruktøren Robert Guédiguian, søn af en havnearbejder fra Marseille, har aldrig glemt hvorfra hans verden går. Med filmen "Huset ved havet" holder han den røde fane højt, selv om den er i modvind.

Angèle (Ariane Ascaride), Joseph (Jean-Pierre Darroussin) og Armand (Gérard Meylan) er de tre søskende, der mødes efter faderens slagtilfælde, i filmen "Huset ved havet".

Instruktøren Robert Guédiguian, der er søn af en havnearbejder fra Marseille, har aldrig glemt hvorfra hans verden går, hverken lokalt eller politisk. Med "Huset ved havet" holder han, som i sine tidligere film, den røde fane højt, selv om den er i modvind.

Guédiguian tager udgangspunkt i den realistiske virkelighed, men vover så at tilføje et poetisk islæt ved også at skildre, hvordan virkeligheden burde være.

En af personerne bruger megen tid på at holde fælles stier, der blandt andet skal være flugtveje i tilfælde af brand, frie, og det er noget af det Guédiguian gør: sørger for at de stier, arbejderklassen i tidens løb har lavet, ikke gror til, for de skal bruges også i fremtiden.

Selv har han udtalt, at han sammen med filmskabere som Mike Leigh, Ken Loach, Dardenne-brødrene og Aki Kaurismäki udgør en slags 5. Internationale. Ligesom hos disse tager han udgangspunkt i den realistiske virkelighed, men vover så at tilføje et poetisk islæt ved også at skildre, hvordan virkeligheden burde være.

Den røde kæmpe falder

I et lille idyllisk fiskerleje nær Marseille sidder en gammel mand og nyder udsigten og en smøg, men rammes så af et slagtilfælde. Det medfører, at hans tre børn, der selvsagt ikke just er børn mere, efter mange års adskillelse og uden den store lyst mødes i barndomshjemmet. Der skal jo tages stilling til fremtiden, nu hvor den gamle, kommunistiske kæmpe er faldet, men sagtens kan leve paralyseret i årevis ligesom Sharon gjorde.

Den søn, der har overtaget forældrenes lille restaurant vil blive boende og passe faderen, og de to andre har også selv nok at slås med. Broderen er blevet fyret med et gyldent håndtryk, men er blevet deprimeret over det og vred på alt og alle undtagen sin unge kæreste, der ikke orker ham mere. Søsteren bærer på en 20 år gammel sorg og bitterhed over en frygtelig ulykke, som hun mener faderen var skyld i.

Murene sprækker

Gensynet med barndomsbyen er heller ikke opmuntrende, for hvor der engang boede såkaldt almindelige mennesker, der hjalp hinanden, kom hinanden ved og festede sammen, er der nu blevet tomt og øde. Smarte pengefolk har købt de pittoreske huse, der er bygget ind i klipperne som fuglereder, og lejer dem ud for en formue i sommersæsonen. De gamle bliver tvunget til at flytte ud af deres lejeboliger på grund af huslejestigninger, men det løser nogle på deres egen måde, når de nu alligevel har alderen til det.

I dagene der går, kommer der sprækker i murene mellem de tre søskende, skabsdøre bliver åbnet, så ligene kan komme ud, og minsandten om der ikke opstår en romance, som bunder i kærlighed til teaterkunsten. Til gengæld når den depressive bror frem til erkendelse af, at han må slippe sin kæreste fri og i stedet gøre noget for at ændre på de ting, han er utilfreds med i verden omkring ham.

Det store skred

Det store skred i udviklingen kommer imidlertid udefra, fra havet, i form af tre små flygtninge, der efter et forlis har reddet sig i land på stedet. Hvad gør man? Ringer til myndighederne og overgiver dem til en uvis skæbne, måske hjemsendelse til derfra, hvor de kommer? Her kan de tre søskende samles om, at sådan gør man ikke. Det er en af de stier, deres forældre har været med til at danne, man hjælper hinanden i nøden. Klart og enkelt for nogle, men ikke ligefrem det, der dominerer i samfundet for tiden.

Ligesom de andre i 5. Internationale bruger Guédiguian gerne en fast stab af skuespillere, deriblandt sin kone, og de bliver ligesom instruktøren og os andre ældre, men ikke nødvendigvis tandløse, og det er de bestemt ikke. Fint spil. God fornøjelse!

28. jun. 2018 - 07:00   28. jun. 2018 - 12:47

Film

Margit Andersen