27 Feb 2020

KBH: Overskyet, 3 °C

Man drukner da isbjørne

Man drukner da isbjørne

Det skulle være så godt, men det endte skidt. Brokenhagen går bag om klimatopmøde-fuseren Cop 15 i København.

Egentlig burde det hele handle om den isbjørn, der render forvirret rundt i Bella Centret under klimatopmødet Cop15 i København. I teatergruppen Von Badens "Brokenhagen" på Teater Grob i København får ingen øje på det udrydningstruede pelsdyr, mens det forgæves leder efter nogen, der vil tale dens sag.

Fire embedsmænd og -kvinder forsøger at få en - i starten ambitiøs, siden minimalistisk - aftale i hus fra et mødelokale i Bellacentret. Her mødes 122 statsledere for at få styr på klimaet, men inden noget overhovedet er sat på papiret, går det grueligt galt.

Manuskriptforfatter Henrik Vestergaard fokuserer på kernen af den politiske realitet i en historie, der kunne være sand, men som er fiktion. Et forkastet udkast til et forslag bliver lækket til pressen og får udviklingslandene op i det røde felt. Endnu værre bliver det, da statsministeren og hans embedsmand katastrofalt fejlvurderer situationen og med fed dansk selvforståelse og manglende kendskab til FN's virkelighed forvandler den største internationale begivenhed på dansk jord til en gigantisk fuser. Trods to års intense forberedelser af en særligt udpeget klimaminister bliver Hopenhagen til Brokenhagen.

Det århusianske gruppeteater Von Baden er især kendt for at kombinere filmens realistiske spille- og fortællestil med teatrets intimitet og nærvær. I "Brokenhagen" går øvelsen ud på at få mødelokalets hektiske og højspændte atmosfære over rampen til publikum, og det lykkes. Der tales og råbes og skændes og forhandles i ét væk, og det hele virker troværdigt.

Teatertruppen kalder selv "Brokenhagen" for en politisk thriller, og gys er der for alle pengene i denne frostklare afklædning af magtens middelmådighed og af hvad der sker, når politiske dagsordnener, personlige magtkampe og misforståede ambitioner styrer dagsorden. Eksperternes advarsler om fremtidens temperaturer drukner i det magtpolitiske spil.

Det er svært at forhandle med naturen - og isbjørnen siger ingenting, mens isen smelter og vandet stiger.

09. jul. 2013 - 09:00   09. jul. 2013 - 09:00

Teateranmeldelse