23 Mar 2019  

KBH: Skyfrit, 8 °C

Klasse-kunst rykker ind på Louisiana

Dea Trier Mørchs værker

Klasse-kunst rykker ind på Louisiana

Bevæbnede vietnamesiske frihedskæmpere og fødende kvinder på simple linoleumssnit af Dea Trier Mørch kan ses side om side med milliondyr-avantgardekunst på Louisiana.

Dea Trier Mørch(1941-2001) arbejdede med grafik skåret i linoleum. Det er et billigt og lettilgængeligt materiale, praktisk og meget folkeligt. Det er nemt at flytte rundt på og helt ufarligt.
FOTO: Andreas Trier Mørch
1 af 1

Det er ikke al den kunst der hænger på væggene på Louisiana, som du kan se, hvad forestiller. Men frem til slutningen af april, kan du se udstillingen "Ind i verden" med grafik af Dea Trier Mørch. Her kan du ikke blive i tvivl om, hvad billederne forestiller. Både motiverne og holdningerne bag er klare og skarpt skåret i linoleum.

Dea Trier Mørchs solidaritet lå hos arbejderklassen og med befrielsesbevægelserne i den tredje verden.

Det fornemme museum i Nordsjælland har nemlig åbnet dørene for Dea Trier Mørch. Hele 90 grafiske værker grafiske af den markante og politisk engagerede kunstner er samlet på Louisiana. Det er den første museumsudstilling af kunstnerens grafiske værker.

Der er ingen store oliemalerier og udhuggede sten. Dea Trier Mørch arbejdede med linoliumssnit. Det er et billigt og lettilgængeligt materiale, praktisk og meget folkeligt. Det er nemt at flytte rundt på og helt ufarligt.

Mennesker i kamp og hverdag

Når man vandrer fra det ene billede til det andet af Deas billeder, er det som at tage på en tur rundt i danmarks- og verdenshistorien i 1970’erne. Udstillingen er koncentreret omkring perioden fra 1967 til 1977.

Fra 1972 - 82 var Dea Trier Mørch medlem af Danmarks Kommunistiske Parti og gennem nogle år medlem af partiets centrale kulturudvalg.

For Dea Trier Mørch forholdt sig til verden. Her er folk der kæmper - lige fra 1. majdemonstrationer med røde faner i Danmark - til bevæbnede vietnamesiske frihedskæmpere og cubanske kvinder. Det første bomærke for Dansk Vietnamesisk Forenings stod Dea for, og hun var aktiv i Vietnamkomiteernes billedgruppe.

Portrætter af mennesker var ofte Deas motiver. Værkerne viser Dea Trier Mørch som humanist og socialrealist. Hun retter sin kunst mod den fødende, det nyfødte barn og den nybagte far, eller mod den ældre, arbejdsmanden, kvinden der gør rent på hospitalet, frihedskæmperen og den unge soldat.

Men hun nøjedes ikke med at støtte revolution og frihedskamp i sine værker. Hun skildrer også helt almindelige, arbejdende mennesker, som i "En trekant", hvor der handles ind, cykles på arbejde og skiftes ble.

Vinterbørn

Troen på en bedre verden kommer også til udtryk i Dea Trier Mørchs tegninger af en fødeafdeling, hvor man ser nye mennesker komme til verden. Grafikken blev brugt i bogen "Vinterbørn" fra 1976, der gav Dea Trier Mørch et gennembrud som forfatter. Året efter fik den filmpremiere, instrueret af Astrid Henning Jensen, som også havde været med til at filme Nexøs "Ditte Menneskebarn".

"Vinterbørn" er siden blevet oversat og udgivet i 20 lande, og i 1977 indbragte den hende prisen som Årets Forfatter (Boghandlerklubbens). I 2016 blev bogen genudgivet. Et vidne om, at hendes fortælling om de varme hænder på sygehusene også holder i dag.

Røde Mor og politisk kunst

Dea TRier Mørch trådte sine politiske barnesko i kunstnerkollektivet Røde Mor, som hun var medlem af fra 1969-77. Her var hun med til at skabe politisk kunst i det alsidige røde kunstnerkollektiv med grafik, plakater, LP'er, politiske sange og rockcirkus.

Det var også i kollektivet, at hun forelskede sig i Troels Trier, som hun fik tre børn sammen med.

Efter realeksamen blev Dea Trier Mørch optaget på Kunstakademiets malerskole, bare 16 år gammel. Men uddannelsen og kunsten var for abstrakt. Dea Trier Mørch var allerede dengang interesseret i politik og  samfundet omkring hende - og hun havde forlængst valgt side.

Hendes solidaritet lå hos arbejderklassen og med befrielsesbevægelserne i den tredje verden. Derfor valgte hun efter kunstakademiet at supplere kunstakademiets uddannelse med mere klassebevidste kunstuddannelser i Polen, Jugoslavien, Tjekkoslovakiet og i Leningrad, i det tidligere Sovjetunionen.

05. mar. 2019 - 14:00   15. mar. 2019 - 09:40

Udstilling

Morten Larsen
Anmelder
5

Ind i verden. Udstilling med 90 værker af Dea Trier Mørch(1941-2001) på Lousiana Museum of Modern Art: louisiana.dk.
Udstillingen er koncentreret omkring perioden fra 1967 til 1977. Kan ses frem til 28.april.

Dea Trier Mørch var med i kunstnerkollektivet Røde Mor fra 1969-77. Begyndte som 16-årig på Kunstakademiets Malerskole, men søgte videre til mere politisk kunstnerisk uddannelse i Polen, Sovjetunionen og andre lande.

Dea Trier Mørch var medlem af DKP fra 1972-82 og i nogle år medlem af partiets centrale kulturudvalg.