10 Dec 2019  

KBH: Ingen skyer af betydning, 4 °C

Kærlighed uden kontrol

Anmeldelse

Kærlighed uden kontrol

Der sker ting og sager, når mobilens selfie-maskine slukkes, og naturen overtager styringen i "En Skærsommernats Drøm" på Betty Nansens Teater. Det er mageløst.

Selfier, sociale medier og selviscenesættelse spiller den egentlige hovedrolle i instruktøren Elisa Kragerups forrygende opsætning.
FOTO: Emilia Therese
1 af 1

Det er forbløffende lidt, mennesket har forandret sig, når det kommer til kærlighed og begær. Handskemagersønnen fra Stratford-on-Avon William Shakespeare (1564-1616) skrev sin kærlighedskomedie En Skærsommernats Drøm i 1596, formentlig som bestilling til et bryllup. Men trods sine næsten 425 år på bagen fremstår stykket så aktuelt som nogensinde.

Betty Nansens En Skærsommernats Drøm er en yderst vellykket hyldest til teatret, til Shakespeare og til en ny generation af teaterfolk.

Det handler dybest set om det samme som i den gamle revyvise: "Af kærlighed de fleste snøvsen taber, så kloge folk bli’r tossede som aber…". Så på overfladen har En Skærsommernats Drøm en handling – eller rettere flere:

Hertugen af Athen skal giftes, og mens han er i gang, gifter han sin datter Hermia med Demetrius. Der er dog et lille problem: Hermia elsker ikke den kedelige Demetrius, men den lækre Lysander, og så har vi balladen.

De to elskende beslutter sig i ungdommelig trods at flygte ud i den nærliggende skov, men det kommer Hermias veninde Helena for øre. Hun er tudegrim, men vildt forelsket i Demetrius, så hun beslutter sig for at sladre til hertugen. I skoven hersker som bekendt alfekongen Oberon og hans dronning Titania, og de beslutter sig for at spille menneskene et puds.

Sideløbende har hertugen under trussel om dødsstraf hyret tre amatørskuespillere til at spille tragedien om Pyramus og Thisbe, en græsk Romeo og Julie-fortælling om ægte kærlighed.

En drøm

Er du forvirret? Fortvivl ikke, for handlingen er ligegyldig. Stykket er en drøm, og i drømme kan alting ske. Fantasi og virkelighed brager sammen i alfernes leg, og mennesket mister sin hårdt tilkæmpede selvkontrol, dengang som nu. Derfor spiller selfier, sociale medier og selviscenesættelse den egentlige hovedrolle i instruktøren Elisa Kragerups forrygende opsætning, genialt støttet af Betty Nansens huspoet Line Knutzon, der har skrevet Ovids erotiske digterkunst fra romertiden ind i stykket.

Over løjerne stråler scenografen Steffen Aarfings parallele univers, hvor mennesker, klovne og alfer mødes i en sær, fortryllet skov – et ikke-sted for vanvittig kærlighed, indebrændt begær og glødende erotik.

En Skærsommernats Drøm er dybest set skæg og ballade, guddommeligt overspillet af et ungt ensemble, der læner sig solidt op ad den rutinerede cirkusrevykomiker Niels Ellegaard. En anden stjernekomiker i svøb er Peter Plaugborg, der med sin kæmpestemme og store fysik leder tanken hen på salig Dirch Passer, når han i vanvittigt arbejdsraseri sætter scenen i kog og får publikum til at hulke af grin.

Tab af kontrol

Med alferne ved roret udvikler handlingen sig til det totale tab af kontrol – med Elisa Kragerups ord "affortrylling". Lidenskab og liderlighed erstatter den kolde analyse. Sanseløs af begær boller alfedronningen med et æsel, og Helena overfaldes savlende af sin elskede Demetrius. Midt i galskaben får klovnene styr på tragedien om Pyramus og Thisbe og redder dermed halsen fra hængning.

Betty Nansens En Skærsommernats Drøm er en yderst vellykket hyldest til teatret, til Shakespeare og til en ny generation af teaterfolk, der har mod til at rive sløret bort fra virkeligheden og vise hverdagens tomhed.

08. nov. 2019 - 17:48   11. nov. 2019 - 12:24

Scene

Gert Poder
Anmelder

En Skærsommernats Drøm af William Shakespeare. Instruktion: Elisa Kragerup. Scenografi: Steffen Aarfing. Betty Nansen Teatret i København til 24. november.