17 Jun 2019  

KBH: Spredte skyer, 21 °C

Flygtninge i ballet

Aktuelt udspil fra Det Kongelige Teater

Flygtninge i ballet

UROPA - en asylballet – viser den barske virkelighed for mennesket bag historierne om flygtningekrisen i Europa.

Seks asylansøgere indgår i balletten Uropa.
FOTO: Den Kongelige Ballet
1 af 1

"Vi skal nok lade være med at se vore børn i tre år".

En asylansøger ligger på gulvet sammen med en flok balletdansere i asylballetten Uropa på det Kongelige Teater i København og kommenterer stille på en af de seneste asylstramninger – at flygtende forældre fremover først kan få deres børn familiesammenført til Danmark efter tre år.

Luften blev i halvanden time renset for tidens kulsorte tågebanker. 

Balletten er dramatisk, voldsom, rørende. Og nødvendig. Som det fremgik af pressematerialet op til premieren, er kunst og kultur nogle gange den eneste måde, man kan udtrykke smertelige historier og sprængfarlige emner på. Det er lykkedes med Uropa.

Stykket, der er instrueret af Christian Lollike, tager som sådan ikke stilling i asyldebatten, men gør det alligevel ved at vise nuancerne i debatten, som så grufuldt mangler til daglig. Hvorfor flygter de? Hvem er de?

Vi får dramatiseret seks flygtningeskæbner, udtrykt af balletdanserne fra Det Kongelige Teaters danselaboratorium Corpus. Flygtningene selv indgår i hele stykket med især rystende spoken word-fortællinger om deres liv og flugt fra lande som Syrien, Eritrea, Burma, Uganda og Pakistan.

Baggrunden for stykket er dybt alvorlig. Gruppen af medvirkende asylansøgere var oprindeligt ni. Men gruppen skrumpede ind, da de danske myndigheder besluttede at udvise tre af flygtningene i september 2015. Det lykkedes politiet at tvinge iraneren Mahyar Pourhesabi til flyet i lufthavnen og sende ham til Paris, men to andre gik under jorden efter at have fået afslag på asyl.

Koreografien i stykket ligger på et usædvanligt højt plan. Corpus er nytænkende i dansk ballet. Hvor er det befriende, at gruppen forsøger at tage livgreb med et af livets store politiske spørgsmål i stedet for at gribe til at beskrive – ja, lad os kalde det – upolitiske småtterier.

Væggene i Det Kongelige teaters A-scene emmede i den grad af humanisme – og luften blev i halvanden time renset for tidens kulsorte tågebanker. 

02. feb. 2016 - 10:40   04. feb. 2016 - 12:47

Scene

Anders Fenger
Skribent
5

Uropa – en asylballet.

Det Kongelige Teater, A-scenen, København.

Instruktion: Christian Lollike.

Koreografi: Esther Lee Wilkinson og Tim Matiakis.

Medvirkende: Seks asylansøgere, dansere fra Corpus og musikeren Mikkel Hess.

Spilletid: 29. januar-14. februar.

Ekstraforestillinger fra 16.-20. februar.

2.-3. februar på Aarhus Teater.

4.-5. februar på Gram Slot.