05 Apr 2020  

KBH: Ingen skyer af betydning, 6 °C

Billedkunstneren Gunnar Hossy

Tegninger, tryk, træsnit og litografier

Billedkunstneren Gunnar Hossy

Gunnar Hossys hårde opvækst, hvor han på forskellige børnehjem oplevede den menneskelige fornedrelse, har sat sig spor i hans kunst, der bæres frem af et grundlæggende socialt og politisk engagement.

Gunnar Hossy: Liggende mand, sortkridt. 1956
1 af 1

I årene 1950 og 1960 var Gunnar Hossy (1925-90) en kendt grafiker og billedhugger, men i dag er det de færreste, der kender ham.

I 2011 havde Kunsthandel Nina J. en mindre udstilling med hans arbejder. Samme år var der også udstillinger på Arbejdermuseet og på Vejle Kunstmuseum. Begge udstillinger byggede på donationer fra kunstnerens enearving, maleren Peter Stuhr, som var elev og ven af Hossy.

Som grafiker var Gunnar Hossy selvlært og hentede stor inspiration hos Käthe Kollwitz, hvilket afspejler sig i hans arbejder.

I øjeblikket kan man igen se en mere omfattende udstilling med 50 værker i Kunsthandel Nina J. med tegninger, tryk, træsnit og litografier, som også er i samarbejde med Peter Stuhr.

Sympati for mennesker

Gunnar Hossy blev uddannet som billedhugger på Kunstakademiet (1947-52), og havde sin debut på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1948. På akademiet fulgte han Aksel Jørgensens forelæsninger, og det kom til at præge ham.

"Han lærte mig bl.a., at realisme er at bekende sig til alt levende under alle forhold og navnlig en ubegrænset sympati for mennesker – også i dets fulde nedværdigelse. Denne viden blev for mig en meget væsentlig og igangsættende faktor", udtalte Hossy i et interview.

Som grafiker var han selvlært og hentede stor inspiration hos Käthe Kollwitz, hvilket afspejler sig i hans arbejder. Den hårde opvækst, hvor han på forskellige børnehjem oplevede den menneskelige fornedrelse, har sat sig spor i hans kunst, der bæres frem af et grundlæggende socialt og politisk engagement.

I 50’erne lavede han grafik til tidsskriftet Dialog og illustrerede en række noveller til Land og Folk og Folkets Jul, og det var ikke tilfældigt, at han med sin sociale og realistiske kunst først var gæst og senere blev medlem af kunstnersammenslutningen Kammeraterne.

Dyrenes lidelser

Mens mennesket stod i centrum i 50’erne i grafikken, var det dyremotiverne, der tog over i 60’ernes skulpturer.

Gunnar Hossy: Hest, bronze

I et interview i Land og Folk i 1963 forklarede han det med, at "i mine dyremotiver søger jeg at skildre noget af det, der i dag for mig er så altafgørende. Alle dyrene falder, men de kommer op igen. Det, jeg skildrer, er det øjeblik, som situationen byder én. Jeg prøver at skildre dyrenes lidelse således, at den stilles synonym med menneskets".

Hossy kunne ikke leve af sin kunst alene, så derfor underviste han fra 1972 til 89 på Skolen for Brugskunst, hvor han var en populær lærer, som tit havde besøg af sine elever i atelieret i Bredgade, hvilket nogle af dem fortæller levende om i North-Art Magazine nr. 124-2010. Derudover er der artikler af blandt andre Inge Dybro og Else Marie Bukdahl, som giver et nuanceret billede af mennesket og kunstneren Gunnar Hossy. Tidsskriftet kan købes i Nina J.

24. feb. 2020 - 14:02   24. feb. 2020 - 14:43

Udstilling

John Poulsen
Anmelder

Sort på hvidt – Gunnar Hossy. Kunsthandel Nina J. Gothersgade 107, København. Slutter 21. marts.

North-Art Magazine nr. 124: Gunnar Hossy. Pris 50 kr.