26 May 2017  

KBH: Ingen skyer af betydning, 19 °C

Stop for at bo i førerhuse i uger og måneder

Indgreb mod social dumping

Stop for at bo i førerhuse i uger og måneder

Sidst i marts forbød Tyskland langturschauffører at tilbringe det ugentlige hvil i førerhuset. Transportarbejderforbund hilser den tyske beslutning velkommen, mens EU-Kommissionen overvejer lovgivning, som vil tillade det.

Både Belgien, Frankrig, Holland og nu også Tyskland har taget skridt til at straffe den udbredte praksis, hvor især chauffører fra Østeuropa tilbringer uger og måneder i deres førerhuse.
FOTO: PN
1 af 1

Det tyske forbundsråd godkendte fredag den 31. marts loven, som sætter en stopper for den udbredte praksis, hvor især chauffører fra Østeuropa tilbringer uger og måneder i deres førerhuse.

EU-kommissionen fortsætter en kurs, som vil yderligere forringe de sociale rettigheder, arbejdsvilkårene og sikkerheden på vejene.
Robert Parrillo

Det tyske skridt kommer efter at Belgien, Frankrig og Holland har taget skridt til at straffe den udbredte praksis, som er et brud på de gældende arbejds- og hviletidsregler. Ifølge EU’s egne regler er det kun den daglige og en såkaldt reduceret weekendtid, som kan foregå i vognen – og kun med chaufførens samtykke, skriver det Europæiske Transportforbund, ETF, i en pressemeddelelse.

ETF hilser den tyske beslutning velkommen og understreger, at det er arbejdsgiverne og ikke chaufførerne, der skal straffes, når de ikke formår at organisere chaufførernes ugentlige hvil i overensstemmelse med reglerne.

Transportforbundet opfordrer nu EU-Kommissionen til, at skære loven ud i pap og gøre det klart, at chaufførerne skal have deres ugentlige hvil på værdige betingelser: Motel- eller hotelværelser med eget toilet og bad og adgang til varme måltider. Men vil Kommissionen det?

Fire ugers vagter?

ETF er i tvivl om EU’s hensigter: Kommissionen overvejer i øjeblikket scenarier, hvor chaufførerne kan arbejde op til tre eller fire uger, før de skal have deres fulde ugentlige hvil på 45 timer.

Hvis nogen af den slags scenarier bliver en del af "Transportpakken", så vil chaufførerne kun have ret til ro eller fire dages frihed væk fra vognen. Men de nuværende regler giver dem ret til syv nætter tilbragt uden for førerhuset, skriver ETF. Vel at mærke, hvis reglerne ellers blev håndhævet.

"De seneste måneder har EU-kommissionen gransket flere medlemslande og endog startet sager om brud på traktaten (første skridt mod en sag ved EU-domstolen red.), fordi de har taget skridt til at bekæmpe svindel, kriminalitet og social dumping i transportsektoren. Der er oven i købet klare tegn på, at kommissionens vej-initiativ er 100 procent markedsorienteret, og at der ikke er noget i forslaget, som tager hensyn chaufførernes, passagerernes eller andre brugeres sikkerhed", skriver ETF.

Samme kurs

Robert Parrillo, formand for ETF’s vejtransport-sektion, mener at EU-Kommissionen har mistet enhver kontakt med realiteterne i sektoren:

– I stedet for at forstå og adressere medlemslandenes virkelige problemer, i stedet for at forhandle med mennesker som arbejder i sektoren, så fortsætter de en kurs, som vil yderligere forringe de sociale rettigheder, arbejdsvilkårene og sikkerheden på vejene, siger han.

Han forventer, at EU-domstolen snart vil godkende de indgreb, som Belgien, Tyskland og Frankrig har taget det sidste års tid mod dumping på vejene.

– EU-Kommissionens eneste mulighed for at undgå det, er at ændre lovgivningen og gøre det muligt at tilbringe så mange weekender som muligt i førerhuset, siger Robert Parrillo.

Artiklen har været bragt på eufagligt.dk.

18. apr. 2017 - 12:23   18. apr. 2017 - 16:38

Tyskland

Hans Brinkmann, EUfagligt.dk
Balkan-vilkår i Danmark

Også på de danske rastepladser er det udbredt, at lastbilchauffører bor i månedsvis i deres førerhus. Det er dokumenteret i en rapport fra foråret 2016, som er udarbejdet Cowi, "Sideveje i Dansk Transport".

Flere hundrede østchauffører er blevet interviewet til undersøgelsen af levevilkår på rastepladserne, som 3F Transport og DTL - Danske Vognmænd - står bag og som er delvist finansieret af Arbejdstilsynet.

Det fremgår blandt andet, at bulgarske, rumænske og makedonske chauffører, der arbejder i Danmark, bor i førerhuset i månedsvis, får en tredjedel i løn af hvad en dansk chauffør tjener og er væk hjemmefra op til syv uger ad gangen.

Cowi-rapporten dokumenterer også en lang række andre kummerlige forhold. Dummebøder for buler i lastbilen, chauffører der spiser dåsemad over campinggasblus i anhængeren og vasker tøj i håndvasken på offentlige toiletter.