27 May 2017  

KBH: Ingen skyer af betydning, 24 °C

Kriseplan trimmer PostNord til salg

4000 ansatte skal fyres

Kriseplan trimmer PostNord til salg

Fremover skal der kun uddeles breve én gang om ugen, og al kørsel med reklamer og ugeblade skal droppes. Samtidig vil PostNord Danmark fyre 4000 ansatte og dermed gøre virksomheden salgsklar.

De seneste ti år har PostNord Danmark i gennemsnit fyret 1000 ansatte hvert eneste år. Nu lægges der op til 4000 nye fyringer.
FOTO: Lars Horn/PostNord
1 af 1

I næste uge samles samtlige fællestillidsfolk i PostNord Danmark for at debattere de massefyringer, som postselskabets ledelse lægger op til i sin såkaldte omstillingsplan.

I alt 4000 postarbejdere skal fyres de næste to-tre år, hvilket svarer til 40 procent. Fremover skal almindelige breve kun omdeles en gang om ugen, og PostNord Danmark vil ikke længere udbringe reklamer og ugeaviser.

Reelt sker fyringerne, fordi de tidligere tjenestemands-ansatte, som i dag er ansat på særlige vilkår, forhindrer en privatisering.
Jesper Holm, 3F Post

PostNord Danmark mangler dog et engangsbeløb på 2,3 milliarder kroner til at føre sin såkaldte "omstillingsplan" ud i livet. Pengene skal bruges på at afskedige især tjenestemænd og give dem tre års løn. 

>> LÆS OGSÅ: Statsstøtte deler postpartier

– Det er gode ansatte, der passer deres arbejde. Reelt sker fyringerne, fordi de tidligere tjenestemandsansatte – som i dag er ansat på særlige vilkår – forhindrer en privatisering, fordi de ikke kan blive overdraget til et privat firma. PostNord Danmarks direktør siger åbenlyst, at målet er at gøre virksomheden salgsklar, siger næstformand i 3F-Post Jesper Holm til Arbejderen.

Unødvendige fyringer

– De ansatte er dybt rystede. Det er slet ikke nødvendigt at fyre så mange. PostNord kunne beholde sin kørsel med reklamer og ugeaviser, så kunne man have bevaret masser af arbejdspladser, påpeger Jesper Holm og kalder det "en tudetosset plan".

– Ledelsen i PostNord Danmark lægger op til at fjerne al kørsel med reklarmer og ugeaviser. Det betyder, at reklame- og ugeaviskørslen reelt bliver monopoliseret hos det private firma Forbrugerkontakt. Vi kender godt arbejdsforholdene i det firma. De bruger børn og østarbejdere til at køre under horrible vilkår. Liberalisterne, der ellers mener, at det er vigtigt med konkurrence, har altså skabt et monopol.

Jesper Holm mener, at det er den helt forkerte vej at gå:

– Hvorfor skal en servicevirksomhed som PostNord Danmark giver overskud? Posten er sat i verden for at levere service for borgerne, ikke for at lave profit, siger han til Arbejderen.

PostNord Danmark har nu afleveret planen til sine ejere, den danske og den svenske transportminister.

EU-liberalisering

Det er postloven, som blev vedtaget af et flertal i Folketinget sidste år, som åbner op for, at PostNord Danmark kun behøver at omdele breve en gang om ugen. Det skal dog fortsat være muligt at sende quickbreve og pakker, der vil blive omdelt fra dag til dag. Posten vil også fortsat omdele dagblade.

Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører, mener, at udspillet fra PostNord var forventeligt.

– Da man i 00’erne liberaliserede postmarkedet på krav fra EU, slap man nogle konkurrenter løs på markedet, som dels tog de bedste bidder af pakkemarkedet – de større byer med tæt befolkningstæthed, mens PostNord får lov at dele ud i den yderste afkrog af landet, og dels bruger billig østeuropæisk arbejdskraft og har chauffører, der kører med pakker i 12-16 timer ad gangen. Firmaer som typisk ikke har overenskomst.

– Det er unfair konkurrence, som PostNord Danmark ikke kan vinde, siger Henning Hyllested til Arbejderen.

>> LÆS OGSÅ: PostNord kan ikke konkurrere med private uden overenskomst

Tusindvis af fyringer

PostNord Danmark har fyret mere end 15.000 ansatte siden år 2000. Det svarer til, at der i gennemsnit er fyret cirka 1000 ansatte hvert eneste år. I dag arbejder der cirka 10.000 i PostNord Danmark. 

Siden årtusindskiftet er brevmængden faldet med 80 procent. Det skyldes især den omfattende tvangsdigitalisering, som staten har indført, så stort set al kommunikation mellem det offentlige og borgerne i dag foregår via e-mail.

PostNord er ikke på finansloven og ønsker heller ikke at komme det. Ifølge PostNord Danmark har man ikke modtaget en eneste krone i statsstøtte, siden selskabet i 1995 overgik fra at være et offentligt selskab til at være et statsejet aktieselskab.

Siden 1995 har PostNord Danmark udbetalt i alt 4,75 milliarder kroner i udbytte til staten. Postvirksomheden har haft overskud frem til 2011.

09. mar. 2017 - 08:50   09. mar. 2017 - 16:29

Infrastruktur

ml@arbejderen.dk
PostNord Danmarks kriseplan

PostNord Danmark har fremlagt en såkaldt omstillingsplan, der skal sikre, at postvirksomheden får vendt sit nuværende underskud og begynder at give overskud. Målet er at gøre postvirksomheden atrraktiv og salgsklar.

Den nye plan betyder blandt andet, at PostNord Danmark:

  • Fyrer 4000 ansatte i løbet af de næste to til tre år

  • Kun uddeler almindelige breve en gang om ugen

  • Ikke længere deler reklamer og lokale ugeaviser ud

  • Har søgt sine ejere, den danske og den svenske stat, om et tilskud på 2,3 milliarder kroner, som især skal gå til at fyre ansatte