25 May 2018  

KBH: Ingen skyer af betydning, 21 °C

Metroarbejdere nedlægger arbejdet

Snydt for løn

Metroarbejdere nedlægger arbejdet

Onsdag morgen nedlagde ti udenlandske elektrikere arbejdet på den københavnske metro. Endnu engang er hovedentreprenør Ansaldo involveret i omfattende lønsnyd.

Rumænske og italienske elektrikere i firmaet Irpinia Impianti Elettrici SRL strejker. De kræver at få den løn, de har tilgode.
FOTO: Privat
1 af 1

Onsdag morgen nedlagde ti rumænske og italienske elektrikere arbejdet i protest mod den behandling, de udsættes for på metrobyggeriet i København.

Når de udenlandske arbejdere står frem nu, så siger det noget om, hvor grov den her sag er. 
Hans Henrik Melvig, organiseringskonsulent

Deres arbejdsgiver - det talienske firma Irpinia Impianti Elettrici SRL - har i lang tid ikke udbetalt løn, og nu har folkene fået nok.

– Ti mand har sat sig på røven, men de er ifølge mine oplysninger 35 i firmaet, der er blevet snydt og bedraget igennem lang tid. Nogen af dem har været her i et helt år, fortæller Hans Henrik Melvig, der er organiseringskonsulent i Dansk El-forbunds afdeling i København.

Mangler løn for 80 timer hver måned

Elektrikerne arbejder i 240 timer om måneden, men de får kun løn for 160 timer, når og hvis de får løn. Søgne/helligdagsbetaling er der ikke noget af, og der udbetales heller ikke feriepenge. De ansatte har også problemer med ansættelseskontrakterne: Fire af dem har set ingen kontrakter, og de, der har, er enten fyldt med fejl eller udløbet.

– Vi ved godt, at de fleste udenlandske arbejdere ikke tør stille sig frem. Når de gør det nu, så siger det noget om, hvor grov den her sag er. En af italienerne fortalte, at han har famile og to børn derhjemme, som ikke får mad, fordi han ikke får løn for sit arbejde i Danmark, siger Hans Henrik Melvig.

Han tager kontakt til Ansaldo - den italienske hovedentreprenør, som har hyret Irpinia Impianti. Direktøren Salvatore Tedesco møder op og lover på stedet de strejkende, at de vil have deres penge på fredag klokken 10.  

Lønsnyd igen igen

Det er ikke første gang Ansaldos underentreprenører kommer i søgelyset for lønsnyd i Danmark.

Så sent som i september måned sidste år vandt 3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (BJMF) i København en sag mod en anden af Ansaldos underentreprenører - italienske GCF.

GCF, der har stået for at lægge skinner på Metroens cityring, indgik forlig med BJMF om at efterbetale 12 millioner kroner, som firmaet havde snydt de ansatte for i løn i perioden 2013-16.

I den forbindelse lykkedes det Fagbladet 3F at få en udtalelse fra Salvatore Tedesco, der er direktør for Ansaldo STS Denmark. 

-–Vi har ingen intentioner om ikke at overholde danske arbejdsmarkedsregler, og vi vil gøre, hvad der er nødvendigt for at overholde alle regler, sagde han til Fagbladet 3F.

På vej til Italien

Arbejderen fanger Salvatore Tedesco i Københavns Lufthavn på vej til Italien, hvor han skal mødes med ejeren af underentreprenørfirmaet.

På spørgsmålet om hvad han vil gøre, hvis firmaet ikke overholder løftet til elektrikerne om, at de får deres penge fredag, lyder det:

– Jeg har først hørt om problemerne her til morgen. Ejeren har sagt, at de får deres penge, og det går jeg ud fra holder. Ellers har jeg en plan, men den vil jeg ikke sige mere om nu.

Hvad gør Metroselskabet

Ansaldo er valgt som hovedentreprenør af Metroselskabet, der er et interessentselskab ejet af København's Kommune, Frederiksberg Kommune samt staten.

Arbejderen har kontaktet Metroselskabet for en kommentar til, at hovedentreprenøren nu igen sættes i forbindelse med lønsnyd. Selskabet havde ikke nået at vende tilbage inden deadline.

Ansaldo er ikke alene involveret i metrobyggeriet i København. Selskabet har også lagt skinner på letbanen i Aarhus, og her kom Ansaldo i mediernes søgelys på grund af mistanke om at firmaet havde relationer til mafiaen i hjemlandet.

>>LÆS OGSÅ: Er mafiaen kommet til Danmark?

14. mar. 2018 - 14:05   14. mar. 2018 - 16:43

Løndumping

noc@arbejderen.dk
Metroselskabets ejere

Metroselskabet har det overordnede ansvar for driften af metroen samt for at anlægge den nye metrolinje, cityringen.

Metroselskabet er et interessentskab, og ejes af:

  • Københavns Kommune (50,0 procent)

  • Staten ved Transportministeriet (41,7 procent)

  • Frederiksberg Kommune (8,3 procent).