25 Mar 2017  

KBH: Overskyet, 5 °C

Forsvaret dropper omstridt rengøringsgigant

Forenede Service mister millionkontrakt

Forsvaret dropper omstridt rengøringsgigant

Det kommer til at koste Forenede Service omkring 200 millioner kroner om året, at Forsvaret har valgt at droppe det omstridte firma med virkning fra februar 2018.

FOTO: Forenede Service
1 af 1

Forsvaret har netop besluttet, at udelukke rengøringsfirmaet Forenede Service fra at byde på en ny seksårig kontrakt på blandt andet rengøring, kantinedrift og vedligehold af ydre arealer. Det skriver Fagbladet 3F.

Det er ingen katastrofe, og det er en del af spillets regler.
Carsten Clement, Forenede Service

Kontrakten er Nordens største offentlige kontrakt på såkaldt "Facility Management", og uden den står den kontroversielle rengøringsgigant nu til at miste i omegnen af 200 millioner kroner i årlig omsætning.

Forenede Service blev i 2012 Forsvarets første private leverandør af Facility Management, og i dag er Forsvaret firmaets største kunde. Alene i 2016 er budgetrammen på 149 millioner kroner i aftalen mellem Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Forenede Service, som har over 3.000 ansatte.

I stedet for Forenede Service er virksomhederne Coor Service Management A/S, ISS Facility Service og Sodexa A/S forhåndsgodkendt til at byde ind på opgaverne med rengøring, kantinedrift og vedligehold af ydre arealer.

Omstridt firma

Når Forsvaret fravælger Forenede Service, er det dog ikke på grund af firmaets noget blakkede ry: Brug af illegal og underbetalt arbejdskraft og en polititiltale imod koncernens medejer Michael Krogh for groft skattesvig for omkring 11 millioner kroner.

– Overhovedet ikke, siger direktør hos Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Hans J. Høyer, til Fagbladet 3F og fortsætter:

– Vi må kun lægge ansøgernes referencer i forhold til kravene i udbudsmaterialet til grund for vores beslutning.

Kravene i udbudsmaterialet dækker blandt andet erfaring med at levere ydelser inden for rengøring, forplejning, arealpleje, affald, bygninger, teknik, intern service, skydeøvelser og brand. Hertil kommer virksomhedernes erfaring med partnerskabsaftaler, levering af serviceydelser med stor geografisk spredning, overtagelse og integrering af medarbejdere samt erfaring med resultatbaserede ydelser.

Stort fald i omsætning

Hos Forenede Service er koncerndirektør Carsten Clement ærgerlig over at have mistet en kontrakt, som udgør omkring 20 procent af selskabets omsætning:

"Forsvaret havde på forhånd oplyst, at kun tre kandidater ville blive prækvalificeret, så en af de fire tilbudsgivere skulle sorteres fra. At det så lige skulle være Forenede Service, er vi naturligvis ærgerlige over. Men det er ingen katastrofe, og det er en del af spillets regler, når man er kunde hos det offentlige, hvor kontrakterne jævnligt udbydes i licitation", skriver han i en mail til Fagbladet 3F og Politiken.

Direktøren vurderer dog, at valget af de tre andre virksomheder er sket ud fra objektive kriterier.

"Man kan sige, at globaliseringen i det her tilfælde har ramt servicebranchen, og i det spil er Forenede Service en miniput trods en omsætning tæt på en milliard. Så hvor Forenede Service har kunnet dokumentere erfaring med lignende opgaver i Danmark med årsomsætninger på tocifret millionbeløb, så har vores multinationale konkurrenter kunne dokumentere erfaringer med langt større aftaler i udlandet. Størrelse har været det udslagsgivende punkt", mener Carsten Clement og fortsætter:

"Havde konkurrencen stået mellem hjemlige aktører eller aktører med reference udelukkende for lignende opgaver i Danmark, havde resultatet nok set noget anderledes ud."

25. dec. 2016 - 05:50   25. dec. 2016 - 06:00

Arbejdsmarked

as@arbejderen.dk