24 Oct 2014  

KBH: Spredte skyer, 12 °C

Kun anklager måtte vise uddrag af Roj TV i retten

Kun anklager måtte vise uddrag af Roj TV i retten

Fredag, 13. januar, 2012, 18:24:33

Byretten ville kun se anklagerens udvalgte udsendelser før Roj TV blev dømt for sin ensidighed. Uafhængig undersøgelse har tidligere frikendt tv-stationen.

Mette Kramer Kristensen

Det har været stort set umuligt for den kurdiske tv-station Roj TV at modbevise anklagerne om for ensidig dækning af den kurdiske befrielsesbevægelse PKK, som byretten bygger sin dom fra i tirsdags på.

I sin begrundelse for dommen henviser retten blandt andet til, at Roj TV har undladt at stille kritiske spørgsmål til kilder fra PKK og overrepræsenteret den kurdiske bevægelse i sine udsendelse.

Men dommerne har kun tilladt anklageren at vise klip fra Roj TV i retten. TV-stationens forsvarer, Bjørn Elmquist har fået forbud mod at vise andre og mere nuancerede klip.

– Retten har spændt ben for min bevisførelse. De har kun set de klip, som anklageren har udvalgt, og det udgør 0,03 promille af tv-stationens samlede programflade. Jeg har fået forbud mod at vise andre, mere nuancerede, klip fra Roj TV’s nyhedsudsendelser og øvrige programmer, siger Bjørn Elmquist til Arbejderen.

LÆS ARTIKEL: "Roj-advokat vil vise forbudt tv i landsretten"

Det er samtidig svært for den kurdiske tv-station at høre alle parter, når den omtaler den kurdiske frihedskamp.

De tyrkiske myndigheder boykotter nemlig Roj TV, fortæller mediejurist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Oluf Jørgensen.

– Problemet er jo, at Tyrkiet ikke vil anerkende Roj TV. Så de tyrkiske myndigheder vil jo ofte slet ikke deltage i Roj TV’s udsendelser. Derfor er det helt urimeligt at stille krav om at Roj TV’s udsendelser ikke må være ensidige, siger han.

Mens retten kun har set anklagerens udvalgte udsendelser fra Roj TV, er der tidligere blevet lavet en uafhængig vurdering af stationens programmer.

LÆS ARTIKEL: "Forbudte vidner III: Christian Scherfig"

Det statslige Radio- og tv-nævn har gennemset 27 timers nyhedsudsendelser for at vurdere, om Roj TV skulle have frataget sendetilladelsen. Her var konklusionen den stik modsatte af byrettens: Nævnet har tre gange afvist at fratage Roj TV sendetilladelsen.

– I de nyhedsudsendelser, som jeg har set fra Roj TV, har jeg ikke set andet, end at de lader alle parterne i den tyrkisk-kurdiske konflikt komme til orde, har nævnets formand, Christian Scherfig, tidligere forklaret i Arbejderen.

Bjørn Elmquist fik også forbud mod at lade Christian Scherfig vidne i sagen.

13. jan. 2012 - 18:24   03. sep. 2012 - 10:53

Medier