12 Dec 2017

KBH: Overskyet, 1 °C

Lysår slår tilbage

Lysår slår tilbage

Med "Teknisk Knockout" fortsætter Thomas Ulrik Larsen sin udforskning af det danske sprog.

Efter debuten med "Spåndigter" i 2009 og efterfølgeren "Frontfigur på orlov" fra 2013 er sanger, komponist, sangskriver og musikjournalist Thomas Ulrik Larsen atter på banen. Sammen med sin trofaste makker og bassist Troels Alsted som producer har han udgivet "Teknisk Knockout", hvor han atter demonstrerer sin fine evne til at skrue ord sammen på den rigtige måde.

"Alle har brug for en voksen, der virker", synger han i "Den Blå Vogn" om omsorgssvigt. I "Uintelligente børn" går han i kødet på skolereformen med indledningen "Vi er blevet målt og vejet fra før vi kunne gå", og "Passiv Indlæring", der er sunget af ingen ringere end Det Danske Drengekor, gør op med skolens voldspædagogik: "Det trænger langsomt ind/ Hver lussing der faldt blusser op i min kind".

Thomas Ulrik Larsen har aldrig været bange for at eksperimentere med sine bands. Ved denne lejlighed er det Peter Altmann og Jakob Rønlov på trommer, Anders Haahr og Christoffer Jespersen på keyboards, suppleret med gæster som føromtalte drengekor, det legendariske børneband "Parkering Forbudt", Fuat Talay og den gamle mesterguitarist Ivan Horn fra C.V. Jørgensen.

I det hele taget er tonen i "Teknisk Knockout" skarpere end på de foregående albums. Antik-krigssangen "Reservedel" gør op med krigens forlorne romantik:

"Hej du lille rekrut
Hvem er det du har skudt
I hovedet
så blodet
det dækker
du knækker".

På en popscene fyldt til randen med ligegyldig ordleg og kønsløse refrainer er det velgørende at genhøre Thomas Ulrik Larsen, nu med hår på brystet og sine meningers mod. Det er næppe et værk, hvis numre vil finde vej til DR's ligegyldige mainstream kanaler. Det siger så mere om DR end det gør om kvaliteten af "Teknisk Knockout".

09. sep. 2015 - 14:33   24. sep. 2015 - 14:04

Musik

gp@arbejderen.dk