26 Apr 2018

KBH: Spredte skyer, lette byger, 8 °C

Liberty er ikke en fri men troløs tv-dramatisering

Sidste afsnit af DR1 dramaserie

Sidste afsnit af Liberty blev så afgjort seriens bedste i dramatisk forstand, men skævheden i brugen af Ejersbos roman ligger i, at DR Drama forsøger at skrive den ind i DR Dramas føljeton om den "dysfunktionelle familie" og bruge serien som kommentar til udviklingsbistanden.

Stærkest i tv-serien Liberty står trods alt Charlie Karumi som Marcus og Anton Hjejle som Christian.

Det femte og sidste afsnit af tv-serien Liberty er nu kørt over skærmen. Serien bygger på Jacob Ejerbos roman af samme navn, der udkom post mortem i 2009. TV-dramatiseringen forholder sig ikke frit til sit litterære forlæg, men alligevel troløst, da man forsøger at skrive den ind i DR Dramas føljeton om den "dysfunktionelle familie". Ligeledes forkastes romanens fortællemåde, hvor handlingen skrider frem på skift mellem Christians og Marcus' iagttagelser og forståelser af den omgivende virkelighed.

Var man i DR klar over disse dramatiske svagheder forud for premieren, hvorfor man forsøgte at lancere serien som en kommentar til kvaliteten i den danske udviklingsbistand?

I dramatiseringen klippes der hurtigt mellem parallelle handlinger i sekvenser som ofte er så korte, at skuespillerne ikke får lov til at spille sig ud. I min anmeldelse af første afsnit hævdede jeg, at med denne casting kunne DR godt ånde lettet op, men jeg tog fejl. Manuskriptet og klipningen har gjort, at der været langt mellem overbevisende præstationer.

Connie Nielsen fremstår lige så svag som den Gin Tonic, der følger hendes hånd. Hverken Sofie Gråbøl og Carsten Bjørnlund får nok tekstsubstans til at kunne spille sig ud. Stærkest står trods alt Charlie Karumi som Marcus og Anton Hjejle som Christian, der i de sidste to afsnit begge får noget at arbejde med alene og sammen.

Bistandsvinklen løsagtig

Var man i DR klar over disse dramatiske svagheder forud for premieren, hvorfor man forsøgte at lancere
serien som en kommentar til kvaliteten i den danske udviklingsbistand?

Efter femte afsnit forekommer den skabte furore helt ved siden af. Bistandsvinklen viste sig løsagtig på grund af seriens nærmest parodiske udvikling af emnet og tilrettelæggernes svage research i forhold til romanens historiske og samfundsmæssige kontekst. Romanen er ikke en fortælling om udviklingsbistand i Afrika/Tanzania, selvom handlingen foregår i et udviklingsbistandsmiljø i Moshi i Tanzania.

Sidste afsnit blev så afgjort seriens bedste i dramatisk forstand, men desværre skæmmet af en vulgær afslutning. De sidste minutter forsøger at opsummere status for vores hovedpersoner og give et praj om, hvor de bevæger sig hen.

Stærkest står trods alt Charlie Karumi som Marcus og Anton Hjejle som Christian, der i de sidste to afsnit begge får noget at arbejde med alene og sammen.

Katrina vil givetvis for Soljas og for sin egen skyld drive videre som hvid overklassefrue lettere alkoholiseret for at dulme og dæmpe erindringen om sit drab på Jonas? Den nu i seerens øjne mordrensede Niels Knudsen, virker til at finde behag i sin nye rolle som korrupt idealist og kriminel forretningsmand. Han handler ikke for egen vinding, men for de 100 ansatte og deres familier (og vel også lidt for Katrinas) skyld.

Mor Kirstens drøm om at være humanitær kavalerist indfries af alle steder i Liberia! Og så er der jo romanens motor, hovedpersonerne Marcus og Christian, hvis venskab (som Christian ser det) eller partnerskab (som Marcus ser det) er på kollisionskurs fra begyndelsen, da de begge hænger fast i deres respektive kulturelle baggrund og deraf afledte forståelse af frihed.

Konflikt indsnævres til penge

I tv-dramaet formår Asger Leth ikke at sandsynliggøre udviklingen af hver især og mellem de to, fordi der i de to første afsnit fokuseres for meget på hæmningsløse udskejelser i  "udviklingsmiljøet". Ligesom romanens tidsforløb over 10 år indsnævres radikalt og vigtige begivenheder som for eksempel Christians to "opdragelsesrejser" til Danmark udelades. Uden dem kan man ikke forstå kultursammenstødet mellem Christian og Marcus, der i tv-serien blot bliver til en konflikt om penge.

Hvor romanens slutning er åben, slutter TV-dramaet til tonerne af Bob Marleys "Redemption Song", der svagt spiller, mens vi ser Christian i flyet til Rom/København. Der skiftes til de tilsyneladende tilfredse Hr og Fru Knudsen, frigjort i henholdsvis Moshi og Liberia, derefter til Marcus - den nye DJ og disko boss - med sin søn på armen, lykkeligt pludrende om en dag at nå Kibo (Uhuru Peak) - toppen af Kilimanjaro - før sneen er helt smeltet bort. Tilbage til Christian, som nu skriver det første afsnit i romanen Liberty. Wow, en forfatter er født! Det er der ikke belæg for i forlægget, men en oplagt dramatisk kliché.

I dramatiseringen klippes der hurtigt mellem parallelle handlinger i sekvenser som ofte er så korte, at skuespillerne ikke får lov til at spille sig ud.

En anden filmisk kliché er brugen af "dødningemaskerne" (unge masaier - emorata - som er blevet omskåret, før de bliver krigere). De dukker tilsyneladende op som et slags varsel om hændelser, der vil få betydning for Christian. "Vi er jo i Afrika, så vi må vist lægge lidt mystik ind", synes at være devisen. Rigtigt. For handlingens grundkonflikt kan lige så godt foregå mange andre steder end lige i Moshi/Afrika.

Denne TV-dramatiserings grundlæggende problem er, at når producenterne ligesom de opdigtede figurer er troløse mod udgangspunktet, så bliver resultatet sølle - læs: jævn underholdning.

Jacob Ejerbos roman har langt mere substans, og jeg håber, at tv-dramatiseringen ikke har taget livet af romanen. Der er stadig værdi i at læse en moppedreng på 700 sider, selv med en kulørt serie i baghovedet.

28. mar. 2018 - 15:20   29. mar. 2018 - 17:34

Tv drama

Allan Vokstrup