24 Nov 2017

KBH: Let skyet, 7 °C

Husk at elske livet

Husk at elske livet

Teater Rio Rose fortæller med humor, ømhed og indsigt om mennesket på godt og ondt i "Himmel og Jord".

"Vi har prøvet alt - alt mellem himmel og jord", synger Thomas Helmig i "Vi siger farvel" på lp'en "Vejen Væk" fra 1988. "Der er nu mere mellem himmel og jord", sagde tante Gerda altid, når nissen havde været på spil og forlagt hendes briller. Ligesom ingen ved, hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald, ved vi heller ikke, hvor langt der er mellem himmel og jord. For der er så meget at huske, og så meget at glemme. Sig selv - og hinanden.

På Københavns Musikteater giver Teater Rio Rose i "Himmel og Jord" med Pete Livingstone, Anette Katzmann og Anne Karina Nikolajsen deres bud på, hvad der sker bag følelsernes gardiner, når vi skræmmer, glæder, elsker, hader, tæsker, kærtegner eller bare ignorerer hinanden. Når karruselturen starter, og vi tager turen fra fælleskabets varme til udstødelsens kulde, fra det at være med til det at være udenfor.

"Himmel og Jord" er ikke i ordets egentlige forstand en teaterforestilling. Ganske vist taler de og bruger sproget, men ordene fungerer som en rekvisit på linje med dans, gakkede gangarter, kys og kærtegn, kindheste og lammere, omklædningskasser, kravlen og flyven... "Højt at flyve, megen benzin", som humoristen Storm P. engang tørt konstaterede, for der er ikke langt mellem paradis og helvede, mellem følelsens opstigen til dens uundgåelige fald.

Teater Rio Rosa - sidst anmeldt i Arbejderen med "Verdensrum" i marts 2011 - har lavet en dejlig forestilling, fyldt med humor, ømhed og menneskelig indsigt. Truppens kunstneriske leder Tove Bornhøft har sammen med de tre spillere skrællet løget ind til kernen og udvalgt en række kernesituationer, som afvikles med stor præcision og rytmisk musikalitet. "Devising" kaldes metoden, der er stærkt inspireret af blandt andet den tyske mesterkoreograf Pina Bausch. Gennem et langvarigt prøveforløb omdanner ensemblet en masse fælles ideer, påhit og improvisationer til en stramt koreograferet forestilling.

Den kollektive hukommelse er kort, så husk at slukke for komfuret, før du tager på ferie. Og husk at elske livet, mens vi har det.

05. feb. 2013 - 17:30   05. feb. 2013 - 17:30

Teateranmeldelse